1394-03-04 09:01
2023
2
15183
بازهم بنزین خبر ساز شد ؛

وقتی زلزله تک نرخی شدن بنزین جامعه را شوک زده کرد

سال گذشته دولت با افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای به ٧٠٠ تومان و آزاد به ١٠٠٠ تومان و افزایش ١٦ درصدی بهای گازوئیل، بخشی از کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها را که بیش از ١٢هزار میلیارد تومان بود، جبران کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از آرمان کرمان ، سال گذشته دولت با افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای به ٧٠٠ تومان و آزاد به ١٠٠٠ تومان و افزایش ١٦ درصدی بهای گازوئیل، بخشی از کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها را که بیش از ١٢هزار میلیارد تومان بود، جبران کرد.

در هنگام بررسی لایحه بودجه سال جاری نیز صحبت از افزون بر شش هزار میلیارد تومان کسری بودجه هدفمندی به میان آمد که دو راه بیشتر برای آن وجود ندارد؛ یا با حذف یارانه متعلق به قشرهای متوسط به بالا، این کسری تأمین شود یا دولت، قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد.

بعد از این موضوعات و در یک اقدام پیش بینی نشده دولت در روزهای گذشته خبر تک نرخی شدن قیمت بنزین را رسانه ای کرد که خبر آن برای عده ای از اقشار جامعه به مثابه زلزله ای ویران کننده بود.

اما در این میان عده ای این اقدام دولت را درست و قانونی و در جهت اهداف اقتصادی دولت می دانند و عده ای دیگر نیز با ان مخالفت کرده و تک نرخی شدن قیمت بنزین را موجب بالا رفتن تورم و ایجاد بار روانی منفی در جامعه می دانند.

وقتی بنزین طغیان می کند

 یادتان هست وقتی خبر توافق هسته ای ایران و احتمال لغو تحریم ها در جامعه منعکس شد جو روانی و بار احساسی عجیبی به همراه داشت. همین بار روانی باعث کاهش قیمت طلا در بازار و ارامش نسبی در بازار کالا ها شد.

اما دیروز وقتی خبر تک نرخی شدن بنزین در رسانه ها منعکس شد انگار عرق سردی بر چهره شهر نشست و همه را شکه کرد.

نگرانی از بالا رفتن قیمت کالاها و گرانی اجناس آنچنان شهر و به خصوص قشر کم درامد و فقیر جامعه را تکان داد که گویی زلزله ای در شهر اتفاق افتاده است.

 سخنان دو پهلو برای گران کردن بنزین

این گرانی بنزین در حالی رسانه ای شد که دولت در روزهای قبل از اعلام این خبر خودداری کرد و حتی علت واریز نشدن سهمیه سوخت خرداد ماه را مشکل سیستم نرم‌افزاری عنوان کرد.

همچنین دولت در ابتدای سال اعلام کرده بود که تا پایان سال قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد و بارها این مطلب نیز در رسانه های سراسری مورد بررسی قرار گرفته بود و دولت هیچ گاه به وضوح از آزاد شدن قیمت بنزین سخن نگفته بود.

مجیدرضا حریری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران  در این زمینه گفت: باید از سال گذشته برای مردم توضیح داده می‌شد که به دلایل معقول، قیمت بنزین باید تغییر کند. شاید یک نفر روی حرف قبلی دولت که “قیمت حامل های انرژی تغییر نمی کند”، حساب باز کرده و بر این مبنا سرمایه گذاری کرده باشد. همه چیز را می‌شود شفاف و صریح مطرح کرد؛ قطعا اگر از قبل گفته می‌شد پذیرش آن راحت‌تر بود.

 مارپیچ تورمی افزایش قیمت ها

یکی از نگرانی ها برای تک نرخی شدن بنزین در زمینه بالا رفتن قیمت ها و ایجاد تورم در جامعه است که باعث شد شکی در جامعه ایجاد شود.

این بهترین بهانه خواهد بود که بنگاه‌ها قیمت محصولات خود را افزایش بدهند و گروه‌های متوسط و پایین درآمدی بیشترین آسیب را خواهند دید چرا که فرصت‌های جایگزینی فشار درآمدی را نخواهند داشت.

افزایش قیمت بنزین درست و قانونی است

در میان انتقادها و نگرانی ها برای بالارفتن گرانی در نتیجه افزایش قیمت بنزین ، عده ای نیز از این اقدام دولت حمایت کرده و ان را درست و بر مبنای اصول قانونی می دانند.

سیدحمید حسینی عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در این باره می گوید: در قانون برنامه پنجم توسعه که در سال آخر آن هستیم، مقرر شد تا پایان برنامه، بهای فراورده‌های نفتی در کشور به ٩٠ درصد «فوب خلیج فارس» برسد، بنابراین از نظر قانونی دولت در جهت برنامه پنجم و برنامه آزاد‌سازی قیمت انرژی حرکت کرده است.

در حال حاضر که بهای نفت خام کاهش یافته است، هزینه تولید هر لیتر بنزین حدود ٦٠ سنت، یعنی معادل هزارو ٨٠٠ تومان است که فاصله قابل ‌توجهی با قیمت‌های نرخ سهمیه‌ای و آزاد فعلی دارد.

یارانه داده‌شده به بنزین، از یک‌سو به مصرف بی‌رویه دامن می‌زند و از سوی دیگر، قاچاق را افزایش می‌دهد. با نزدیک‌شدن به فصل تابستان، برخی پالایشگاه‌های کشور به سمت تعمیرات اساسی می‌روند و ممکن است حدود دو ماه تعطیل باشند. فشارهای منطقه‌ای و ماجرای یمن، تأمین و خرید بنزین را برای دولت دشوار و حجم یارانه‌ها و مسائل دیگر، شرایط را با گذشته متفاوت کرده است.

اجرای بخشی از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال گذشته نشان داد با توجه به شرایط رکودی اقتصاد، آثار تورم‌زا بر آن مترتب نیست و تورم در حدود ٥/١٤ درصد تثبیت شد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

معبر سایبری فندرسک

سی و خرده ای سال پیش رادیو اعلام کرد :شنوندگان عزیز توجه فرمایید ، خرمشهر آزاد شد.و حالا بعد از اون سی و خرده ای سال دوبار رادیو در سالروز آزادسازی خرمشهر اعلام کرد :شنوندگان عزیز توجه فرمایید ، بنزین آزاد شد.فرقش این بود که اولی رو خدا آزاد کرد و دومی رو دولت محترم تدبیر و امیـــــــــــــــــــــــــــــــد...

0
0
پاسخ
1394-03-04 10:04
ش

توطئه و فتنه اقتصادی بدلیل ناکارامدی فتنه سیاسی تقلب در انتخابات 88 .مرگ بر فتنه گران .

0
0
پاسخ
1394-03-04 10:32

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.