1403-07-24 13:01
48
0
91753
گلستان ما گزارش می‌دهد؛

چرای مفرط و تقویت کانون ریزگرد در گلستان

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی استان گلستان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد منشأ ریزگرد گلستان داخلی است، گفت: باید با واگذاری مراتع به بخش خصوصی شرایط بهتری را برای آن به‌ویژه در مناطق شمالی که منشأ ریزگرد است به وجود بیاوریم.

 به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ بالغ بر ۸۶۲ هزار هکتار مرتع در سطح استان وجود دارد که بخش عمده آن در مناطق شمالی استان قرار دارد.

گرچه در سال‌های اخیر اقداماتی برای احیاء مراتع صورت‌گرفته اما به نظر می‌رسد این اقدامات آن‌گونه که باید راهگشا نبوده است و این مسئله یک علت دارد و آن نیز استفاده بیش از حد از ظرفیت مراتع است.

چرای مفرط یکی از دلایل مهم است که مراتع استان به این روز افتاده و لذا باید برای موضوع مدیریت دام در استان به‌ویژه در مراتع سند جامع در نظر گرفته شود.

اهمیت مراتع علاوه بر اقتصاد دامداران از آنجا حائز اهمیت است که بخشی از مراتع استان به دلیل شرایط ضعیف پوشش کانون ریزگرد شده است.

رمضان به‌ترک، معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی استان گلستان نیز در این باره گفت: برای سیاست‌های کشور با همدیگر صحبت شود و ما در این هم‌اندیشی بتوانیم مرتع را خوب مدیریت کنیم و همان‌طور که مستلزم هستید گلستان از استان سرسبز شمالی است که ۷۰ درصد مساحت آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد.

 معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی استان گلستان با اشاره به وجود ۸۶۲ هکتار مرتع در سطح استان اظهار کرد: ۱۰۰ هزار هکتار مراتع استان ییلاقی و ۷۶۲ هزار هکتار مراتع استان قشلاقی است که در شمال استان قرار دارد.

بهترک بیان کرد: بیشتر مراتع استان درجه‌دو و سه است و کانون ریزگرد داخلی به شمار می‌رود، البته ۹۰ درصد منشأ ریزگردهای استان خارجی و ۱۰ درصد داخلی است که شامل این مراتع می‌شود.

وی افزود: ریزگرد شهرهای استان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و برای مراتع درجه سه باید برنامه‌ریزی شود و بتوانیم دیمزارها را تقویت کنیم و بتوانیم با واگذاری مراتع شرایط بهتری را برای آن فراهم کنیم.

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی استان گلستان ابراز داشت: اگر این مراتع خصوصی شود بهتر می‌توان حمایت شوند و دامداران و کشاورزان استان می‌توانند علوفه دام خود را از این مراتع استفاده کنند.

بهترک یادآور شد: حدود ۴۰ تعاونی برای شمال استان تشکیل شده و یک اتحادیه مرتع‌داری داریم و برخی موارد مشکل‌گشای ما هستند.

وی افزود: از ۲ هزار و ۹۴۰ هکتار بسته‌کاری در سطح استان یک هزار و ۳۰۰ هکتار آن با ظرفیت مراتع صورت‌گرفته است.

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی استان گلستان ابراز داشت: این مسائل کارهای خوبی بود در شمال استان انجام شده است و در این کارگاه می‌خواهیم بتوانیم از مراتع بهره‌برداری درستی داشته باشیم و با تغییرات اقلیم باید نسخه درستی را برای آن بچینیم و بتوانیم اینها را تقویت کنیم و نوار سبزی را در شمال استان ایجاد کنیم.

محمد رحمیم‌فروزه، عضو هیئت‌علمی مدیریت مرتع و آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در این باره گفت: فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود و راهکارهای مختلفی به این منظور وجود دارد و برگزاری کارگاه‌ها و هم‌اندیشی می‌تواند به مدیریت مراتع کشور کمک کند.

عضو هیئت‌علمی مدیریت مرتع و آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان ادامه داد: صاحبان مراتع بهره‌برداران آن هستند و اگر بنا باشد بهره‌برداران به‌صورت عرفی علوفه برداشت شود؛ ولی اندیشه‌نوین به سمت این مسئله می‌رود که از مرتع برداشت چند منظور شود.

بهره‌برداران در جای خود بماند و معیشت جایگزین را به جای آن معرفی کنیم و در حوزه مدیریت بهینه کشور و هم بتوانیم در بهره برداری‌های چند منظوره از ظرفیت بهره‌برداران استفاده شود.

انتهای خبر/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.