1394-03-22 18:55
1513
0
16032
پرورش کرم ابریشم میراثی از گذشتگان در گلستان؛

سالانه حدود 200 نفر از نوغانداران گلستانی مصدوم می‌شوند / بیمه دغدغه دیرین نوغانداران است

پرورش کرم ابریشم میراثی از گذشتگان در گلستان محسوب می‌شود و بیمه نبودن نوغانداران از مشکلات اساسی پرورش‌دهندگان است.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه،  با رسیدن بهار زیبایی گلستان دوچندان شده و انسان را به وجد می‏آورد، یکی از شگفتی‏های خلقت خداوند کرم ابریشم است که این موجود بسیار زیبا و پرمنفعت از دیرباز در شهرستان گالیکش پرورش داده می‏شد، در این شهرستان پرورش کرم ابریشم میراث گذشتگان محسوب شده و برای روستاییان و حتی شهرنشینان دارای برکت بوده و منفعت مادی و معنوی به همراه دارد.

استان گلستان رتبه دوم میزان تولید بعد از گیلان را به خود اختصاص داده است و شهرستان گالیکش نیز طی چهار سال گذشته نوغانداران نمونه کشوری را داشته و میانگین بالاتری از دیگر نقاط کشور را به خود اختصاص داده است.

پرورش کرم ابریشم و نوغانداری بیشتر در مناطق کوهستانی صورت می‏گیرد و کشاورزان این مناطق در فصل بهار در مدت 45 روز با پرورش کرم ابریشم محصول خود که پیله ابریشم است، تولید می‏کنند.

nilkooh100 1

بیشترین تولید این محصول در گلستان به شهرستان مینودشت با 60 درصد تولید اختصاص دارد و روستای قلی تپه از توابع بخش مرکزی شهرستان گالیکش بزرگ‌ترین روستای پرورش کرم ابریشم گلستان و روستای پاسنگ بالا از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش نیز نوغانداران نمونه کشور با بیشترین میزان برداشت را از آن خودکرده‌اند.

شهرهای رامیان، آزادشهر، گالیکش، کلاله، گنبدکاووس، کردکوی، بندرگز، علی‏آباد کتول، گرگان و ... از شهرستان‏هایی هستند که کرم ابریشم را پرورش می‏دهند.

یکی از نگرانی‌های نوغانداران عدم پوشش بیمه‌ای و خطرات احتمالی است که آن‌ها را تهدید می‌کند و متأسفانه با تمام اتفاقات صورت گرفته و حوادثی که این قشر از جامعه را تهدید می‌کند هنوز هم نوغاندار بیمه نیست.

طبق گفته پور رمضان رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور قرار بود بیمه نوغانداران در طرح تجمیع بیمه کشاورزان قرار گیر اما هنوز این طرح محقق نشده است.

nilkooh100 1

کارشناس مرکز توسعه نوغانداری کشور در استان گلستان در این خصوص به نیلکوه گفت: سالانه بیش از 150 تا 200 نفر از نوغانداران گلستان برای بالا رفتن از درختان بومی دچار شکستگی اندام بدن و آسیب می‌شوند.

کیومرث ناظمی افزود: یکی از مشکلات نوغانداران نداشتن بیمه است که محصول آن‌ها بیمه می‌شود اما خود نوغاندار بیمه نمی‌شوند.

ناظمی گفت: بهترین کار این است تا نوغانداران طی دو ماه پرورش کرم ابریشم بیمه شوند تا در صورت بروز حوادث احتمالی بتوانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این خدمت به نوغانداران باعث دلگرمی بهره‌برداران قدیمی و گرایش جوانان به پرورش نوغانداری خواهد شد.

nilkooh100 1

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش نیز در این رابطه گفت: نوغانداران برای بیمه هر جعبه پرورش تخم نوغان خود باید مبلغ 50 هزار ریال پرداخت کنند.

حبیب‌الله زارع افزود: نوغاندارانی که محصول خود را بیمه کرده باشند چنانچه خسارتی به آن‌ها وارد شد دولت بخشی از خسارات آن‌ها را جبران خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اگر این خسارت در مرحله پنجم پرورش کرم ابریشم باشد سقف این خسارت که800 هزار ریال است را دریافت خواهند کرد.

به گفته زارع علی‌رغم رایزنی‌های صورت گرفته هنوز نوغانداران نمی‌توانند تحت پوشش شرکت‌های بیمه‌ای تحت این عنوان قرار گیرند و حوادث و مصدومیت‌های احتمالی باعث دوری و کناره‌گیری نوغانداران از این شغل پرمنفعت شده است.

nilkooh100 1

نوغاندار نمونه کشوری در سال 93 نیز به نیلکوه گفت: اگر تولیدات ما خسارت دید در صورتی که بیمه شده باشند؛ بیمه پس از گذشتن مدت‌زمان طولانی فقط 20 کیلو از محصول را پرداخت می‌کند، ولی مهم‌تر از آن خود نوغاندار است که با توجه به خطرات بالا رفتن از درخت بیمه نمی‌شود.

شهربانو میرشاهی افزود: بیمه نبودن نوغانداران از مهم‌ترین دغدغه آن‌ها است درحالی‌که بسیاری از فعالیت‌ها و مشاغل خانگی از این مزیت بهره‌مند هستند ولی برای نوغانداران کاری صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در حین زدن شاخه‌های درخت توت خطرات زیادی نوغانداران را تهدید می‌کنند و مسئولین ذی‌ربط اگر خواهان گسترش این شغل هستند باید این خواسته به‌حق نوغانداران را عملی کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.