1394-02-17 17:59
1805
0
14356

سالانه 50 تن پشم گوسفند به دلیل نبود صنایع تبدیلی در صحرا رها می‌شود

کارشناسان محیط‌زیست نیز در خصوص آلودگی محیط با رهاسازی پشم‌های گوسفندان در صحرا، دشت و رودخانه‌ها هشدار می‌دهند.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، گالیکش یکی از مناطق پرورش عمده گوسفند و بز در استان گلستان به شمار می‌رود هم ساله مقدار زیادی ( پشم و کرک) به‌صورت سنتی برای بهره‌برداری در صنایع سنتی، نمد سازی، لحاف‌دوزی و... مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دامداران گالیکشی دریک سنت قدیمی قبل از آغاز پشم‌چینی، گوسفندان خود را در یک آبگیر طبیعی یا برکه‌ای می‌شویند تا پشم گوسفندان از گردوخاک، خارهای چسبیده به پشم حشرات موذی پاک و تمیز شود.

پشم‌چینی با یک قیچی بزرگ که در گویش محلی به آن (دوکارد یا چرخه) می‌گویند با دقت و ظرافت خاصی انجام می‌شود تا پشم به‌خوبی چیده شود وهم آسیب به دام نرسد.

این سنت دیرینه هرسال 2 مرتبه در آغاز فصول بهار و پاییز صورت می‌گیرد.

کار پشم‌چینی توسط اهالی روستاها به‌صورت دست جمعی تعاونی که در گویش محلی به آن "یوور" می‌گویند انجام می‌گیرد.

در پشم‌چینی زنان هم مشارکت دارند و پشم چیده شده را از روی زمین برمی‌دارند و پشم آماده را برای صنایع‌دستی گلیم، جاجیم، نمد و... استفاده می‌کنند.

رییس امور دام جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش در این خصوص گفت: سالانه 50 تن پشم تولیدی گوسفندان این شهرستان به دلیل نبود صنایع تبدیلی دور ریخته می‌شود.

مهندس رحیم دیرفرد در حاشیه پشم‌چینی گوسفندان روستای صادق‌آباد مرکز بخش لوه شهرستان گالیکش در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه افزود: دامداران این شهرستان همه‌ساله پس از چیدن پشم 46 هزار گوسفند در اوایل فصل بهار، پشم‌ها را در دشت، صحرا و جوی آب رودخانه‌ها رها می‌کنند.

وی گفت: درگذشته از پشم‌های تولیدی گوسفندان در صنایع نمدمالی، قالی‌بافی و ... مورداستفاده قرار می‌گرفت ولی هم‌اکنون به دلیل وجود الیاف مصنوعی و تعطیلی کارگاه‌های خانکی تقاضا برای پشم گوسفندان وجود ندارد.

دیرفرد، افزود: وجود صنایع تبدیلی و کارگاه‌های ریسندگی در منطقه می‌تواند به رونق اقتصادی دامداران کمک کند.

رییس امور دام جهاد کشاورزی گالیکش خاطرنشان کرد: در صورت وجود صنایع تبدیلی هر کیلوگرم پشم گوسفندان با 15 هزار ریال خریدوفروش می‌شود.

وی در خصوص طرح جهاد کشاورزی شهرستان برای رونق بخشیدن این بخش گفت: قصد داریم در سال جاری با هماهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، کارگاه‌های تولید فرش دستبافت و نمدمالی را در این منطقه دایر نماییم تا از این طریق به رونق اقتصادی دامداران منطقه کمک کنیم.

به گزارش نیلکوه؛ کارشناسان محیط‌زیست نیز در خصوص آلودگی محیط با رهاسازی پشم‌های گوسفندان در صحرا، دشت و رودخانه‌ها هشدار می‌دهند.

در استان گلستان سالانه یک هزار و 200 تن پشم از یک‌میلیون و 131 هزار و 940 گوسفند و 75 تن کرک از دو هزار و 640 نفر شتر تولید می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.