1394-02-29 05:27
1999
1
14855
معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری گلستان؛

باید در فرهنگ و اقتصاد به همدلی برسیم/ کشاورزی پاسخگوی توسعه گلستان نیست

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری گلستان گفت: کشاورزی گلستان اگر چه یک ظرفیت است و فرصت های فراوانی دارد اما پاسخگوی نیازهای استان نیست و باید برای توسعه همه جانبه با همدلی تلاش کنیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه، علی مرگدری معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری گلستان در اولین نشست هم اندیشی توسعه شهرستان علی آباد کتول که با حضور مدیران ارشد اقتصادی استان تشکیل شد، با اشاره به شعار سال بیان کرد: به نظر من مقام معظم رهبری می خواهند همه ی ما به درک و فهم مشترک از مشکلات و نارسایی ها در وضع موجود برسیم و با همدلی و تعامل ضمن خروج از وضع موجود به وضعیت مطلوب برسیم.

وی اظهار کرد: تا نیاز را باور نکنیم حرکتی محقق نمی شود و اگر حرکت نیز مبتنی بر شناخت نباشد، احتمال موفقیت در مسیر نیز کم می شود.

مرگدری با اشاره به لزوم شناخت از وضعیت موجود تصریح کرد: ما نیاز به اطلاعاتی مانند کجا هستیم، چه امکانات، موقعیت ها، فرصت ها و تهدیدهایی داریم تا بتوانیم برنامه ریزی دقیق برای رسیدن به نتیجه مطلوب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه گلستان به همت و همفکری همه دستگاه ها و علاقه مندان به استان، از اقتصاد تک محوری کشاورزی خارج شده است، تاکید کرد: تاکنون با بررسی های انجام شده، سند آمایش استان بازشناسی و 157 عنوان موضوع فعالیت مهم استان شناسایی شد که از دل آن 57 پروژه محرک بیرون آمد و به بهانه سفر ریاست جمهوری، 27 پروژه اساسی و بنیادی در استان تعریف شد.

مرگدری با بیان اینکه ما زمینه را برای فعالیت بخش غیر دولتی فراهم ساخته ایم، اذعان داشت: این اتفاق درحالی صورت گرفت که وضعیت استان وضعیت مطلوبی نبوده، به حدی که مثلاً در موضوع نیروی انسانی از 129 میلیارد تومان اعتبار مصوب، 65 میلیارد تومان کسری اعتبار هزینه و در طرح های عمرانی بیش از یک هزار طرح نیمه تمام داشته ایم.

وی منطقه آزاد را اتفاقی بزرگ برای توسعه استان دانست و یادآور شد: تلاش های زیادی به منطقه آزاد گلستان معطوف شده و سرفصل های بسیار خوبی را برای آن در استان باز کرده ایم.

معاون برنامه ریزی استانداری گلستان در پایان با تاکید بر اینکه ساختار اداری ما ساختار چابکی نیست، افزود: از همه علاقه مندان و اساتید می خواهم که به فرمانداری ها کمک کنند که دولت نیز با برنامه ریزی های انجام شده به دنبال رونق اقتصادی در سال 94 است.

بانک‎ها نتوانستند به رونق صنعتی گلستان کمک کنند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در جمع مسئولین ادارات و فعالین اقتصادی شهرستان علی‎آبادکتول با اشاره به رتبه 21 گلستان در بخش فعالیت‎های واحد‎های صنعتی کشور داریم، گفت: بانک‎ها در سنوات گذشته نتوانستند به رونق و احیای واحد‎های صنعتی استان گلستان کمک چندانی کنند.

حسینقلی قوانلو بیان کرد: در بخش صنعت، معدن و تجارت حدود 990 واحد صنعتی در حال بهره‎برداری داریم که 30 درصد آن ها متوقف شده است.

وی با اشاره به غیرفعال بودن 43 درصد واحد‎های تجاری گلستان، تصریح کرد: 87 واحد دارای قابلیت بهره‎برداری در علی‎آبادکتول داریم که 17 درصد این واحدها فعال است.

قوانلو همچنین در ادامه از رشد 30 درصدی صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته خبر داد و افزود: بعد از استان‎های سیستان و بلوچستان و خوزستان دارای رتبه سوم رشد صادرات غیرنفتی را در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه با سرمایه‎های مردمی در سال 1393 برای نزدیک به 100 واحد پروانه بهره‎برداری در استان صادر شده است، گفت: تعداد صدور پروانه‎ها در استان گلستان 45 هزار مورد است و از این نظر رتبه هفدهم را از مجموعه 33 استان در کشور داریم.

قوانلو همچنین با اشاره به ساخت کارخانه فولاد و خودروسازی در استان، یادآور شد: کارخانه فولاد 2 میلیون تنی با مشارکت 49 درصدی هیدرو و با 500 میلیارد تومان سرمایه‎گذاری منجر به اشتغال 2 هزار و 400 نفر در استان خواهد شد.

وی لازمه ی افزایش اشتغال را بالا بردن تولید دانست و افزود: در سال جاری بر مبنای صحبت‌های رئیس جمهور، رونق پایدار، توسعه صادرات غیرنفتی و اشتغال جدید را در دستور کار قرار داده ایم و بعد از گذشت 2 سال رشد منفی در اشتغال استان، سال گذشته توانستیم میزان اشتغال را به مثبت 3.5 درصد برسانیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه افزایش صادرات غیرنفتی از 370 میلیون دلار به 600 میلیون دلار را در سال جاری دنبال می‎کنیم، اذعان داشت: بزرگترین معضل اشتغال استان، نبود صنایع تبدیلی بزرگ می باشد که بر اساس پیگیری‎ها در پایان سال 1393 و ابتدای سال جاری اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

تجمیع زمین‎های کشاورزی اصل اساسی در گلستان است

مختار مهاجر در نخستین نشست هم‎اندیشی توسعه شهرستان علی‎آبادکتول با اشاره به اینکه یک پنجم زمین‎های کشاورزی از طریق قطعه قطعه شدن مزارع از دسترس کشاورزان خارج شده، گفت: تجمیع زمین‎های کشاورزی اصل اساسی در گلستان است که تعاونی‎های تولیدی استان می‎توانند در این مسیر راهگشا باشند.

مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به خرد شدن کشاورزی در استان، آن را اقتصادی ندانست و بیان کرد: حفظ منابع در بخش کشاورزی آب و خاک موضوعی مهم است و باید به عنوان اصلی زیربنایی به آن توجه کنیم.

وی با اشاره به ارتباط 67 درصد اشتغال علی‎آبادکتول با بخش کشاورزی، تصریح کرد: باید برای افزایش تولید محصولات کشاورزی علی‎آبادکتول و چگونگی تنظیم و عرضه به بازار نقشه راهی توسعه محور طراحی کنیم.

مهاجر با بیان اینکه بدون رقابت‎پذیری و الگوپذیری در کشاورزی، قطعاً در این بخش با شکست مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: کشاورزان با کشت محصولات براساس قیمت سال گذشته عرضه و تقاضا را به هم می‎ریزند و از مسئولیت اصلی خود یعنی امنیت غذایی کشور غافل می‎شوند.

مهاجر تاکید بر لزوم مدرن‎سازی کشاورزی در استان، خاطر‎نشان کرد: با مکانیزه شدن آبیاری، 45 درصد صرفه‎جویی در راستای مدیریت اتفاق می‎افتد و انتقال آب لوله‎ای نیز می‎تواند25 درصد منابع آبی را حفظ کند.

وی با بیان اینکه امروز موضوع سدهای زیرزمینی برای حفظ منابع آبی مطرح است، افزود: یک پنجم آب در حال تبخیر است و باید به مسئله آب استان توجه ویژه شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه کشاورزان باید در مدیریت آب و خاک مشارکت کنند، گفت: با الگوی‎های ترویجی درختان مثمر اراضی شیب‎دار، امروز 8 هزار و 500 هکتار از این اراضی زیرپوشش قرار گرفته که به طور میانگین 12 میلیون تومان درآمدزا بوده است.

نرخ 14درصدی بیکاری در علی آبادکتول/ تنها 5 واحد صنعتی فعال داریم

فرماندار علی آباد کتول در نشست هم اندیشی مدیران ارشد اقتصادی گلستان و فعالان اقتصادی شهرستان علی آبادکتول از نرخ 14 درصدی بیکاری در این شهرستان خبر داد و گفت: متاسفانه از 85 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در شهرستان، تنها حدود 5 واحد صنعتی فعالیت دارد و باید برای عبور از مشکلات، داشته هایم را تقویت کنیم.

احمد تجری مفرد بیان کرد: 85 واحد صنعتی در شهرک صنعتی داریم که 22 واحد آن به دلیل مشکلات، تنگناهای مالی و شرایط سخت اقتصادی تعطیل است، حدود 5 واحد صنعتی فعال و بقیه نیز بصورت نیمه فعال 30 الی 50 درصد به سر می برند.

وی با اشاره به پتانسیل های کشاورزی و گردشگری در علی آبادکتول، وضعیت شهرستان را ویژه توصیف کرد و افزود: باید با برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه از این فرصت برای برون رفت از مشکلات اقتصادی بهره بگیریم.

تجری مفرد در ادامه به جمعیت 132هزار نفری و مساحت یک هزار و 163 کیلومتری علی آبادکتول اشاره کرد و تاکید کرد: باید در جلسات هم‎اندیشی با مسئولان بیندیشیم که این شهرستان تا چه میزان رشد داشته و با توجه به توانمندهای موجود و به‌کارگیری امکانات، چقدر می‎تواند توسعه یابد.

وی با تشریح داشته های علی آبادکتول خاطر نشان کرد: این شهرستان در کشت توتون مقام اول، دانه های روغنی مقام دوم، گندم مقام سوم، گوشت سفید و طیور مقام سوم و در تولید لبنیات و گوشت قرمز نیز دارای رتبه سوم در استان است.

فرماندار علی آباد کتول در پایان با ابراز امیدواری گفت: امیدواریم در راستای منویات مقام معظم رهبری و در راستای نشست ها و هم اندشیی ها بتوانیم گام های بسیار مثبتی را در مسیر توسعه شهرستان بر داریم.

بانک ها مصوبات رییس جمهور را اجرا نمی کنند

رحمت‎اله نوروزی در مجلس در جمع مدیران ارشد اقتصادی استانی و فعالان اقتصادی شهرستان علی آبادکتول با بیان اینکه مصوبات رئیس جمهور روی کاغذ است، گفت: استمهال وام‎های کشاورزی از طریق بانک‎ها که مصوبه دولت بوده تاکنون انجام نشده است.

نماینده مردم شهرستان علی‎آبادکتول بیان کرد: بانک‎ها در حوزه اشتغال کمترین همکاری را در استان انجام داده اند و با وجود نیاز به کمک بانک‎ها در این شرایط، آن ها مصوبات رئیس جمهور را اجرا نمی‎کنند.

وی با اشاره به عدم حمایت بانک‎ها از تولید و صنعت در استان، اظهار کرد: 4 واحد صنعتی توسط یکی از بانک‎ها در شهرستان علی‎آبادکتول تعطیل شده است.

نوروزی با تاکید بر لزوم تثبیت اشتغال بجای ایجاد شغل جدید در کشور و همچنین ضرورت توجه به صنعت صنایع تبدیلی و تکمیلی، اذعان داشت: 78 درصد شهرک‎های صنعتی این شهرستان تنها با 10 الی 15 درصد توان خود فعالیت می کنند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت آشوراده گفت: در حالی که آشوراده به عنوان مرکز گردشگری استان از طرح‎های مصوب دولت است با مخالفت رئیس سازمان محیط‌زیست در این زمینه رو‌برو شده ایم.

نوروزی علی‎آبادکتول و آشوراده را مورد توجه صنعت گردشگری گلستان عنوان کرد و افزود: سد زرین گل و آبشار کبودوال از توانمندی های خوبی برای جذب گردشگر در شهرستان علی‎آبادکتول برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید 33 درصد توتون کشور در علی‎آبادکتول و لزوم توجه به وضعیت توتونکاران این شهرستان، خاطر‎نشان کرد: در گذشته نیز 157 هزار هکتار پنبه در این شهرستان کشت می‎شد و 3 کارخانه پنبه پاک‎کنی در این شهرستان وجود داشت که امروز اثری از آن ها نمانده است.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس همچنین به وضعیت خرید پنبه و گندم اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به مبلغ خرید پنبه و گندم از کشاورزان میزان قیمت پرداخت شده به آن ها مقرون به صرفه نیست و باید ضمن برنامه ریزی برای آن، این مبلغ افزایش یابد.

پایان پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

eee

http://daneshjoosalam.ir/اخبار/368-کسب-مقام-نخست-نوزدهمین-دوره-مسابقات-قرآن-و-عترت-دانشجویان-پیام-نور-کشور

0
0
پاسخ
1394-02-29 05:49

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.