1394-07-27 12:53
1151
0
22312
آثار پس از برجام از دید شهروندان گلستانی

از شگفتی تصویب برجام در ۱۵ دقیقه تا برگشتن اقتصاد ایران به سال ۱۳۹۰

شهروندان گرگانی و کارشناسان در خصوص اجرای برجام و نتایج پس از برجام تردید دارند که در گزارش ذیل بخشی از این نگرانی ها منتشر شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از کاسب امین؛ کمتر از ۲۴ ساعت از اجرای مفاد برجام در کشور ما و کشور های ۱+۵ میگذرد و با توجه به انعکاس این خبر در رسانه های متعدد داخلی و خارجی قطع به یقین باید دانست که مردم کشور ما جدا از مسئولین در باب برجام و پس از برجام چه نظراتی در این خصوص دارند.

با عبور از خیابان اصلی شهر گرگان که محل عبور و مرور تعداد کثیری از شهروندان گرگانی هستیم در این باب با برخی از شهروندان به صحبت نشستیم و نظرات آنها را در این خصوص جویا شدیم.

تصویب برجام در ۱۵ دقیقه باعث شگفتی من شد

در گام نخست با یکی از شهروندان گرگانی که سنی بالغ بر ۲۷ سال داشت برخورد کردیم و از وی نامش را پرسیدیم که خود را «محمد اسماعیلی» دانشجوی حقوق دانشگاه پیام نور معرفی کرد و در پاسخ به سوال ما در خصوص روند تصویب برجام در مجلس و اینکه نتیجه برجام چه خواهد بود گفت: آن روزی که در مجلس، پرونده برجام به تصویب رسید باعث شگفتی من شده بود که چرا موضوعی فرا ملی یا بهتر است بگویم موضوعی که با خون ما گره خورده است و ۱۵ سال مسئولین، دانشمندان و مردم ما طالب آن هستند و دانشی را که خود آن را بدست آوردیم تنها ظرف ۱۵ دقیقه به تصویب مجلس در آید جای سوال است!

وی در ادامه گفت: پس از این که برجام در مجلس تصویب شد بلافاصله این پرونده در شورای نگهبان به تصویب رسید، ما هم از رفتار شورای نگهبان جا خوردیم که موضوعی به این مهمی را در کمتر از یک روز به تصویب رساند. از دید من قطعا فشار ها بسیار بوده که چنین شتابان این عمل را انجام داده اند.

ارزانی در کار نخواهد بود

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگر ما که آیا نتیجه برجام به نفع ماست یا خیر افزود: شاید برخی از تحریمها برداشته شود اما هیچ تغییری در زندگی روزمره مردم احساس نمیشود. جنسی ارزان نخواهد شد. فشار اقتصادی کمتر نخوهد شد. کاهش قیمتی احساس نمیشود. دولت حتی در روز های اخیر با ارائه بسته خروج از رکود اقتصادی هیچ کمکی به زندگی و اقتصاد مردم نمیکند. مسئولین دولتی به جای آنکه سعی در انتشار اوراق داشته باشند بایستی مشکل اساسی گرانی را ریشه ای برطرف سازند نه اینکه پول بیشتری چاپ کنند و یا اوراق مشارکت منتشر کنند. این تصمیماتی که دولت در حال برداشتن آن است تنها به نفع بزرگان اقتصادی است.

لغو تحریم‌ها تمام مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند

در ادامه گفتگو با شهروندان گرگانی در خصوص موضوع برجام، یکی دیگر از شهروندان این شهر در گفتگو با ما که خود را «محمد رمضان پور» معرفی و خود را کارمند دولت می دانست در پاسخ به سوال ما در باب نتیجه برجام برای کشور چگونه خواهد بود گفت: با اجرای برجام، چرخ اقتصاد کشور از این پس با سرعت و چابکی زیادی به حرکت خود ادامه می دهد البته نباید از یاد برد که لغو تحریم‌ها تمام مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند اما به هر حال لغو تحریم‌های مالی، بانکی، حمل و نقل و... می‌تواند کشور را در نیل به شکوفایی اقتصادی کمک کند.

یکی دیگر از شهروندان گرگانی که خود را «علی کاظمی» معرفی کرد نتیجه برجام را نفوذ بیگانگان در کشور قلمداد کرد و گفت: اکنون که برجام به تصویب مجلس رسید، چند خصوصیت قطعی خواهد داشت که از جمله می‌توان به کاهش عزت، اقتدار و احترام ایران و ایرانی، فرآهم آوری مقدمات نفوذ دشمن و خراب‌تر شدن اقتصاد دولت اشاره کرد.

با برداشته شدن تحریمها، شرایط اقتصادی کشور به سال ۹۰ بر میگردد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی چندی پیش در خصوص نتیجه برجام و شرایط اقتصاد کشور پس از اجرای برجام، گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت با لغو برخی تحریم‌ها به شرایط سال 90 باز خواهیم.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه اقتصاد ایران نیازمند اصلاح ساختاری است، افزود: البته تحریم‌ها تأثیرات خاص خود را بر اقتصاد کشور گذاشته ‌است اما نباید تمام مشکلات را به گردن تحریم بیندازیم.

وی گفت: اگر بهبود معیشت و اقتصاد را به لغو تحریم‌ها موکول کنیم انتظارات کاذب در سطح جامعه اتفاق خواهد افتاد که دولت باید جوابگوی این انتظارات باشد.

پورابراهیمی با تأکید بر اینکه قبل از مذاکرات هسته‌ای دولت اکثر مشکلات اقتصادی را به گردن تحریم انداخت، اما امروز می‌بیند که همه‌چیز به تحریم‌ها گره نخورده است، اظهار داشت: دولت هنوز 50 درصد قانون مبارزه با قاچاق کالا را اجرا نکرده و هر روز حجم ورود کالاهای قاچاق به کشور افزایش پیدا می‌کند. البته هنوز قانون بهبود فضای کسب و کار هم اجرایی نشده است. حال باید این سؤال را از دولت پرسید: اجرای این امور چه‌ربطی به تحریم‌ها دارد؟!

عضو شورای پول و اعتبار اضافه کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت با لغو برخی تحریم‌ها به شرایط سال 90 باز خواهیم گشت که در آن مقطع نه رشد اقتصادی و نه وضعیت اشتغال کشور مناسب بود.

حال با این توصیفاتی که از سوی مردم در باب برجام که تنها بخش کوچکی از نگرانی هایی است که شهروندان در این خصوص دارند، دولت محترم چاره ای برای این نگرانی ها به همراه دارد یا خیر؟ پاسخ این سوال در روز ها و یا ماه های آینده داده خواهد شد.

+++++++++++++++++
گزارش: محسن عسگری
+++++++++++++++++

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.