1398-06-11 06:23
799
0
65236
به قلم حسن بیارجمندی؛

نقدی بر عملکرد وزارت اطلاعات در راهبری شبکه کشوری حراست‎ها / عملکرد حراست‎ها بر کدام ریل استوار شده است ؟ (۱)

اکنون زمان محاسبه عملکرد وزارت اطلاعات و حراست ها در خصوص حفظ سلامت دستگاه ها و نیز آسیب شناسی ریل گذاری سه سال اخیر است ؟! که اگر همین بایسته ها فقط و فقط در محل برگزاری این همایش یعنی بانک مرکزی و توسط مدیر حراست آن اعمال می شد؛ اکنون تصویری درخشان از حراست ها در اذهان نقش بسته بود .

به گزارش گلستان ما، از منظر مدیریت استراتژیک، حراست ها در واقع شبکه ای به هم پیوسته و یکپارچه شبه اطلاعاتی متشکل از واحدهای دستگاه های دولتی و عمومی غیردولتی و نهادها در سطح شهرستان ها، استانها و کشور هستند که به منظور صیانت از منابع و سرمایه های نظام اداری و اجرایی کشور پیش بینی و بعنوان بخش بسیار مهمی از ساختار آن معماری شده است.

این شبکه اطلاعاتی داخلی و خارجی انحصارا و بطور استصوابی تحت هدایت و نظارت وزارت اطلاعات می باشد و وزارت بر عملکرد سیستمی این شبکه عظیم در حوزه های حفاظت کارکنان، اسناد و مدارک طبقه بندی شده، فیزیکی، فناوری اطلاعات و آموزش های حفاظتی اعمال حاکمیت می کند.

اعمال حاکمیت از این جهت که براساس ماده۸ قانون خدمات کشوری، مسولیت وزارت اطلاعات و پنج حوزه یاد شده در شبکه حراست های کل کشور در زمره امور حاکمیتی محسوب می شوند؛ چراکه " تحقق آن موجب اقتدار و حاکمیت کشور است و منافع آن بدون محدودیت شامل همه اقشار جامعه گردیده و بهره مندی از این نوع خدمات موجب محدودیت برای استفاده دیگران نمی شود. "

مصادیق این مهم در عمده بندهای ذیل ماده ۸قانون یاد شده و براساس حوزه های مسولیتی حراست کل در سراسر کشور قابل استنباط است.

بر همین اساس و مبنای حاکمیتی است که مقام معظم رهبری بطور خاص در حوزه وظیفه مندی حراست ها تاکید نموده اند که : چشمپوشی از خطاهای قابل اغماض مردم را متفاوت از برخورد با قانونشکنان و گروهها و باندهای خاص منفعت جو و قدرت طلب بدانید، منفعت عامه مردم بر منفعت گروههای خاص مقدم است و اغماض از خطاها و سودجوییهای این گروهها و باندها ظلم و بی عدالتی است.

حراست موضعی است که قرار گرفتن در آن مسئولیتی خطیر را متوجه هر فرد میکند چراکه میبایست آنچنان قوی و قدرتمند عمل کند که خود در مسیر تهمت و اتهام قرار نگیرد و از پذیرفتن رنگها مبرا باشد و بتواند در جامعه ای که دشمنان عادت به شیطنت و فریب دارند از ولایت و اصول دینی اسلام و انقلاب و فرزندان آن دفاع کند و طوری عمل کند که مأمن همه اقشار باشد. لذا عمل به احکام و موازین شرعی و اسلامی در تمام امور و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری و قانونگرایی و رعایت اصول اساسی اسلام یعنی تکریم ارباب رجوع و حفظ آبرو و اسرار بسیار تلاش نموده و با اخلاص عمل کند.

اما آیا حقیقتا اینطور است؟ آیا این نگاه استراتژیک و حاکمیتی در شبکه گسترده حراست ها و راهبری آنها اعمال می شود ؟! آیا مردم و نخبگان انقلابی از حراست ها چنین تصویری در ذهن دارند؟ و آیا وزارت اطلاعات با توجه به مسولیت های خطیر حاکمیتی خود در این مجموعه عظیم توانسته است به وظیفه خود عمل کند و این شبکه را بطور حداقل از پذیرفتن رنگها مبرا کند ؟!

متاسفانه! با وجود این شبکه حاکمیتی عظیم در لایه لایه های نظام اداری و اجرایی کشور و جایگاه بسیار خطیر آن، تصویری که از آن در اذهان نقش بسته است با تصویر حقیقی مورد انتظار فرسنگ ها فاصله دارد تا جایی که یک نماینده مجلس با ابراز تاسف از اینکه حراست ها در برخی دستگاه ها و وزارتخانه ها از وظیفه اصلی خود فاصله گرفته اند! چنین تصویری از حراست ترسیم می نماید :" مدیران حراست برخی دستگاهها فقط بی سیم، هیبت، تابلو و اسم آنرا می خواهند."

سه سال پیش وزیر اطلاعات در همایش مدیران و روسای مراکز حراست های کشور در سالن همایش بانک مرکزی با بیان این بایسته که : " باید مجموعه حراست ها با استفاده از ظرافت، هم اندیشی و ویژگی های خاص خود و با انتقال تجربه، حفظ سلامت دستگاه ها را فراهم کنند." تاکید نموده بود : " باید حراست ها دست افراد را قبل از مبتلا شدن بگیرند و راه نجات را برایشان مشخص نمایند تا کرامت و شرافت انسان ها از آلودگی مصون بماند." و در مهمترین فراز از این راهبردنگاری برای شبکه حراست ها ضمن توصیه به محاسبه نفس و عملکرد ! گفته بود : " مجموعه عملکرد حراست ها باید بر ریلی استوار شود و همان طور که عیب دیگران را می گیرند به عیب و نقد دیگران در مورد خود نیز توجه کنند و اشکالات احتمالی را هم در خود و هم در مجموعه شناسایی و با عیب زدایی آن هابب را از بین ببرند"

بر همین اساس اکنون زمان محاسبه عملکرد وزارت اطلاعات و حراست ها در خصوص حفظ سلامت دستگاه ها و نیز آسیب شناسی ریل گذاری یاد شده در سه سال اخیر است ؟! که اگر همین بایسته ها فقط و فقط در محل برگزاری این همایش یعنی بانک مرکزی و توسط مدیر حراست آن اعمال می شد؛ اکنون تصویری درخشان از حراست ها در اذهان نقش بسته بود .

ادامه دارد...

✍️ حسن بیارجمندی فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.