1398-05-10 14:02
1693
0
64765
یادداشت؛

خبرنگاری آزمون دشوار و سرنوشت ساز است

خبرنگاری حرفه و شغل نیست بلکه فراتر از آن نوعی رسالت و گونه ای هدایت و مدیریت خواست ها و نیازهای جامعه است.

به گزارش گلستان ما؛ "خبرنگاران" اصحاب رسانه، هواداران دانایی و روشنگری اند همانان که خداوند بر قلم ایشان سوگند خورده است؛ خداوندی که جز به پدیده های با عظمت سوگند نمی خورد.

همانان اند که حقیقت را بازتاب می دهند و بذر خوبی ها می پراکنند و از این حیث، رسالتی پیامبروار دارند همانان که در روزگاری نه چندان دور بیرق بیداری و آگاهی بر دوش افکندند و در نگارش خبر از خون خویش مایه گذاشتند.

"خبیر" نامی از نام های خداوند است. "فخر رازی" از آن به "آگاه کننده" تعبیر و غزالی آن را "عالم به پوشیده ها" تفسیر می کند.

خداوند در قرآن ۴۵ بار به نام "خبیر" از خود یاد کرده است. "خبیر" یعنی آگاه از دقایق و جزئیات اشیاء و انسان ها و "خبرنگار" وارث چنین نام بلندی است.

خبرنگاری حرفه و شغل نیست بلکه فراتر از آن نوعی رسالت و گونه ای هدایت و مدیریت خواست ها و نیازهای جامعه است.

این در حالی است که برترین بندگان خدا پیام آوران او بوده اند، همانان که پس از سال ها تزکیه، تقوا، مرارت و مجاهدت به افتخار خبر رسانی نائل آمدند و کسوت نبوت پوشیدند.

خبرنگار بیرق چنین رسالتی را بر دوش دارد که "ابلغکم رسالات ربی و انا لکم ناصح امین"

اگر مطالعه ای در تاریخ شود می بینیم که بسیاری از پیشروان نهضت های بزرگ معاصر همچون مشروطیت و انقلاب اسلامی به درستی با نقش مطبوعات در افکار عمومی آشنایی داشته اند.

از این رو، در کنار شهدای راه فضیلت، همواره باید از خبرنگاران و روزنامه نگارانی را یاد کرد که در نگارش حقیقت از خون خویش مایه نهادند و صحیفه فرمان را نقش هدایت زدند.

رفعت جایگاه خبرنگار از منظر فرهنگ اسلامی آنگاه به راستی تحقق می یابد که به اخلاق و منش پیام آوری آراسته باشد؛ در این صورت است که بالاترین شان و جایگاه از آن خبرنگار خواهد بود.

امروزه رسانه های بومی و منبعث از فرهنگ و تمدن های اصیل در جای جای جهان و در حال رشد و رویش اند و چشم انداز رسانه ها حرکت به سوی تهذیب و تعالی رسانه ای متناسب با ارزش های الهی است. افقی که جز با حکم توانایی خبرنگاران متعهد و حق جو ترسیم نخواهد شد.

وقلم خبرنگاران، وجدان بیدار جامعه ای است که علاوه بر هویت ملی با آرمان هایی فراتر از خاک و خون پیوند دارد و گرامیداشت قلم خبرنگاران به این است که در مسیر حق جویی و شایسته سوگند خداوند و امانت اعتماد ملت مانده است.

از این سو ضروری است خبرنگاران قدم به میدان نهند تا با تولید روزافزون علم، جنبش نرم افزاری کشور را ارتقاء بخشند و سواد رسانه ای مخاطبان را افزایش داد.

خبرنگاری توام با هنر و عشق است، هنر و عشقی که خبرنگار متعهد باید با جان و دل عاشق آن باشد تا بتواند تریبون و صدای رسانه محرومین و پابرهنگان انقلاب باشد.

با این نگاه به اهمیت شغل خبرنگاری، خبرنگار چشم و چراغ بیدار جامعه و یک سرمایه ارزشمند اجتماعی است و خبرنگاری عشق کسانی است که با درک والایی از سختی ها و رنج های عمومی با تمام توان برای رفع آن گام برمی دارند.

هوشمندی خبرنگار در شناخت زمان، مکان و موفقیت ها موجب می گردد تا علاوه بر روایت رویدادها جامعه ای لقب گیرد که مسیرش را به سمت توسعه اعتلا و عزت جامعه و کشورش در پیش گرفته است.

خبرنگاری شغلی متفاوت است که کهنگی و روزمرگی در شغل او بی معناست.

خبرنگار خلاق باید مثل ماده اولیه کارش (خبر) همیشه در جریان باشد لازمه آن کشف حقایق تازه است. و کار خبرنگار انعکاس رخدادهایی است که قابلیت تبدیل شدن به جز و اطلاع رسانی به جامعه دارد و لازمه خبرنگار خلاق بودن، داشتن علم و دانش تجربه و جسارت است تا در کنار آن با سرعت، دقت و صحت به عنوان سه اصل مهم کار خبری بتواند موفق عمل کند.

به بهانه ۱۷ مرداد روز خبرنگار تلاش های رسانه ای همه فعالان عرصه خبر و خبرنگاران را ارج نهاده و این را به همه خبرنگاران و فعالین رسانه ها گرامی می داریم و صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده

فعال رسانه ای استان و مدیر مسئول سامانه اطلاع رسانی سورم سرا

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.