1400-10-06 17:26
832
0
77769
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان خبر داد؛

«گنبدکاووس» دارای بیشترین آمار خانه‌های ناایمن روستایی در گلستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان با اشاره به اینکه حدود 20 درصد واحدهای روستایی ناایمن در گنبدکاووس قرار دارد، گفت: بیشترین تهدید خسارت زلزله متوجه واحدهای روستایی در گنبدکاووس، آق قلا، کلاله و مراوه تپه است که روی گسل قرار دارند.

به گزارش گلستان ما، سیدمحمد حسینی در نشست خبری به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار کرد: بیشترین خسارت واحدهای ناایمن روستایی بر روی نوار شمالی است و اگر زلزله 6 ریشتری بیاید در این مناطق فاجعه بزرگی اتفاق خواهد افتاد.

وی رشد نوسازی واحدهای مسکونی را در کاهش تلفات موثر خواند و گفت: 100 هزار واحد روستایی در گلستان نیازمند نوسازی و مقاوم سازی است، بنیاد مسکن این توان را دارد که سالانه بیش از 10 هزار واحد مسکونی را نوسازی کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان با اشاره به جشن پایان نوسازی واحدهای فرسوده در استان تا سال 1410 بیان کرد: شاخص نوسازی واحدهای فرسوده در کشور 50 درصد است و گلستان در این زمینه 57 درصد بوده و آمارها نشان می‌دهد هفت درصد نسبت به آمار کشوری جلوتر هستیم، البته کار ما پایان نیافته و به این وضعیت قانع نیستیم.

حسینی با بیان اینکه استان گلستان جزو پنج استان حادثه خیز کشور است، گفت: تنوع حوادث در این استان کار بنیاد مسکن را سختتر کرده است و مسئولیت ما در برابر کارهای مقابله ای را دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: در استان گلستان یکهزار سکونتگاه روستایی داریم که 933 روستا بالای 20 هزار خانوار جمعیت را در خود جای داده است و تقریبا بالغ بر 56 درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان در سال 95 سرشماری شده و در زمره غیرمقاوم فرسوده قرار گرفتند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان؛ سهمیه سالانه در نوسازی واحدهای مسکونی را عددی بین 5 الی 5 هزار و ۵۰۰ واحد اعلام کرد و گفت: استان گلستان جزو استانهای پیشرو در نوسازی خانه های روستایی است.

حسینی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال 95 شاخص نوسازی خانه های روستایی گلستان ۴۴ درصد بوده است، بیان کرد: این رقم با نوسازی بیش از ۳۰ هزار خانه غیرمقاوم به رشد ۱۳ درصدی رسیده است، طی سال‌های 84 تا 1400 بیش از 85 هزار واحد روستایی مقاوم‌سازی شدند.

وی با اشاره به اینکه آلارم واحدهای غیرفنی در برخی روستاهای استان به صدا درآمده است، گفت: گسترش ساخت خانه های بدون سازه استاندارد اکثرا در روستاهای اهل تسنن است که برای نوسازی اعتقادی به دریافت تسهیلات ندارند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان از تشکیل تیم فنی طراحی، ساخت و نظارت بر واحدهای مسکونی خبر داد و افزود: یک تیم تخصصی260 نفره در قالب 140  دفتر فنی مهندسی و طراحی تشکیل شده است که بر اساس ذائقه متقاضیان نسبت به طراحی واحد اقدام میکنند.

حسینی تاکید کرد: افرادی که بدون درنظر گرفتن مسائل فنی اقدام به ساخت واحدهای روستایی غیرمقاوم کنند باید منتظر عواقب آن نیز باشند کارشناسان بنیاد مسکن درصورت مشاهده تخلفات آنرا به دستگاه های نظارتی معرفی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کیفیت واحد مسکونی خط قرمز بنیاد مسکن است، بیان کرد: سرعت و هزینه برای امروز مهم است اما آنچه در سالهای آینده خودش را نشان خواهد داد کیفیت واحد مسکونی است.

به گفته حسینی؛ سالانه صدها هزار گزارش به مراجع صدور پروانه جهت ساخت و ساز غیرمجاز اعلام میکنیم علیرغم اینکه در این زمینه هیچ وظیفه ای به گردن بنیاد مسکن نیست.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.