1400-12-29 13:04
807
0
79219
سلام به قرن جدید؛

گلستان در سالی که گذشت/ فقدان یار دیرین امام و رهبری

حضور آیت الله رئیسی در استان گلستان، انتصاب استاندار جدید و سریال بی پایان آتش سوزی های جنگل های هیرکانی و اتحاد و انسجام بیش از گذشته علمای اهل سنت و شیعه و همچنین فقدان عالم ربانی علوی گرگانی مهمترین اتفاقات سال 1400 در استان گلستان بود.

 

به گزارش گلستان ما؛ سال 1400 برای گلستانی ها یک سال فراموش نشدنی است، چرا که بسیاری از گلستانی ها امید به آن بستند که از چنگال ویروس منحوس کرونا که به اقتصاد و مناسبت های مذهبی و اجتماعی آنها سایه انداخته است خارج شوند.

آغاز قرن جدید بیانگر آن است که استان گلستان نیز باید در مسیر تحول بیشتر قرار بگیرد و این مهم را می توانیم از انتخاب دولت سیزدهم که به دنبال تحول در کالبد خسته ملت ایران از گرانی و فقر و تنگ دستی است به خوبی لمس کرد.

آتش سوزی های جنگل های هیرکانی داستان تکراری و غم انگیز هرساله گلستانی ها بوده که امسال نیز از فصل بهار تا پاییز چندین بار رقم خورد، شاید آتش سوزی ارتفاعات کردکوی را می توانیم یکی از مهمترین آتش سوزی ها استان بدانیمکه م سئولان کشور به این استان توجه داشته باشند و بنا شد به استان گلستان برای اتفاء حریق بالگرد اختصاص دهند و اعتباراتی نیز در نظر گرفته شده ولی هنوز این مهم رقم نخورده است.

جنگل‌های هیرکانی با مساحت ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار که برخی دانشمندان قدمت آن را ۴۰ میلیون سال برآورد کرده اند؛ نمادی از فسیل‌های زنده‌ای محسوب می‌شود که از این عرصه‌های جنگلی منحصر به فرد واقع در ساحل جنوبی خزر، سهم استان مازندران ۵۳ درصد، گیلان ۲۶ درصد و گلستان ۲۱ درصد است.

 

در 28 خرداد امسال گلستانی ها مشارکت و حضور پرشور مردم در سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا رقم زندند و حدود 62 درصد از مردم این استان سند وفاداری به نظام و حمایت از مسوولان را با آرای خود امضاء کردند.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم گلستانی ها که خواهان استاندار بومی بودند در مهر ماه دهمین استاندار خود را شناختند، علی محمد زنگانه تولد ۱۳۵۰ در شهرستان علی‌آباد کتول و دارای مدرک دکتری پزشکی و کارشناسی ارشد دوره عالی مدیریت بهداشت عمومی (mph) از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتری PHD مدیریت از دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی تهران است به عنوان استاندار گلستان معرفی شد.

با انتصاب زنگانه مردم استان انتظارات زیادی در حوزه انتصابات و همچنین تغییر روند مدیریت استان گلستان داشتند و استاندار و تیم اجرایی آن در این مسیر در تلاش است.

با توجه به اظهار نظر تفرقه افکن یکی از امامان خطیب های نماز جمعه در آذر ماه  آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان وی را برکنار و امام جمعه جدید را معرفی کرد، این مسئله با اعتراضاتی همراه بود و باعث شد برای مدتی فضای آرام استان گلستان در شرق مورد مناقشه قرار گیرد.

در پی اظهار نظر امام جمعه اهل‌سنت آزادشهر در بیانیه مشترک علمای اهل سنت و شیعه این گفتار هتاکانه و غیرمؤمنانه آنهم از سنگر نماز جمعه که مظهر اتحاد امت اسلامی است را شدیدا محکوم کردند و این انسجام باعث پایان قائله شد.

دو سال پس از مشاهده هزاران قطعه پرنده مهاجر تلف‌شده در خلیج گرگان به علت ابتلا به بوتولیسم، امسال نیز این بیماری مشاهده شد و شاید یکی از اثرات مخرب زیست محیطی در استان بار دیگر تجربه شد.

براثر آلودگی آبهای میانکاله و خلیج گرگان امسال این تلاب میزبان کمتری از پرندگان مهاجر بود، مرگ گسترده پرندگان مهاجر در میانکاله و خلیج گرگان نخستین بار در سال ۹۸ مشاهده شد و پس از آن سال قبل هم این تلفات گسترده تکرار شد.

براثر این بیماری گونه هایی شامل فلامینگو، چنگر و سایر گونه ها از مناطق کم عمق میانکاله و نوار ساحلی خلیج گرگان تلف شدند.

 

بلاخره پس از بارها اعلام زمان رسمی سفر رئیس جمهور به استان گلستان، آیت الله رئیسی گلستان را در اسفند ماه به عنوان شانزدهمین مقصد سفر خود انتخاب کرد، گلستانی ها امید دارند که دولت سیزدهم تحول، توسعه و امید را به این استان به ارمغان بیاورند.

خبر رحلت ملکوتی عالم فرهیخته و مرجع تقلید شیعیان جهان اسلام ؛ حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی موجب تاثر و تاسف عمیق مردم ایران به ویژه گلستانی ها شد.

 مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی عمری را به تبیین تعالیم مکتب اسلام ناب محمدی در حوزه های علمیه گذرانید و فقدان ایشان خسرانی جبران ناپذیر برای دیار دارالمومنین گرگان و ایران اسلامی است.

این عالم ربانی در ماه های رمضان و محرم به امر تبلیغ می پرداخت و در استان گلستان حضور پیدا می کرد و امسال گلستانی ها بدون علوی گرگانی به استقبال ماه محرم و شب های قدر خواهند رفت.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.