1401-01-27 13:27
625
0
79574
مدیرکل بنیاد مسکن گلستان:

نهضت مسکن ویژه محرومان در گلستان به راه افتاده است/ ۲۵۰ روستای گلستان در معرض مخاطرات

حسینی می‌گوید: انقلاب و نهضت مسکن ویژه محرومان به راه افتاده است و در تلاش هستیم که ۲۸ هزار واحد مسکونی در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و روستا‌های گلستان بسازیم.

به گزارش گلستان ما؛ یکی از اقدامات بسیار خوب در شکلگیری نظام تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و بیش از ۴۳ سال از عمر بنیاد مسکن انقلابی می‌گذرد و مردم از آن خدمت دریافت می‌کنند.

امروز نشستی با حضور اصحاب رسانه استان گلستان برگزار شد تا در آن سید محمد حسینی، مدیرکل بنیاد مسکن به بررسی موشکافانه این اقدامات بپردازد.

اقدامات زیادی در بنیاد مسکن باعث شده که مردم به ویژه روستائیان خدمات این نهاد را از یاد نبرند و شاید نخستین مسأله حضور بنیاد مسکن در حوادث تلخ مثل سیل باشد که مردم آسیب دیده بنیاد مسکن را در کنار خود دیدند.

در استان گلستان چندین حادثه را شاهد بودیم و این استان جزء استان‌های حادثه خیز به شمار می‌رود و برنامه‌های جامعی در بخش ایمن‌سازی بنیاد مسکن در نظر گرفته است.

سیل و زلزله و طوفان هر ساله به خانه‌های ناایمن روستایی گلستان آسیب می‌زند و در مجموعه بیش از ۴۸ هزار واحد از سال ۷۶ تاکنون توسط بنیاد مسکن نوسازی و بهسازی شده است.

نوسازی واحد‌های فرسوده یکی دیگر از اقدامات بنیاد مسکن به شمار می‌رود و در سال ۸۴ زمانی که طرح نوسازی بافت‌های فرسوده استارت خورده و توانستیم خیلی از واحد‌های غیرمقاوم را ایمن‌سازی کنند، تنها هفت درصد واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده بود و امروز بعد از گذشته ۱۶ سال بنیاد مسکن توانسته این شاخص به ۵۶ درصد رسیده است.

اگر امروز در بحران‌ها در حوادث کمترین آسیب را می‌بینیم شاید به علت این مسأله است و با اجرایی این طرح خسارت مالی و جانی کاهش یافته است بنا به گفته مدیرکل بنیاد مسکن بنا است با همکاری همه مرتبطین با این طرح بانک‌ها دستگاه‌های اجرایی و مردم مقاوم‌سازی واحد‌های غیرایمن روستایی در سال ۱۴۱۰ به اتمام برسد و بتوانیم این اتفاق می‌مون را جشن بگیریم.

در کشور ۱۷ هزار ناظر نظام فنی و در استان گلستان ۴۰۰ ناظر فنی کار ساخت و ساز را براساس آخرین مقررات ساختمان انجام می‌دهند و در حوزه طراحی نیز ۱۷ هزار دفتر طراحی در کشور وجود دارد که سهم استان گلستان از آن ۱۴۰ دفتر طراحی واحد‌های روستایی است و هر ساله بنیاد مسکن آموزش‌های لازم را برای این اکیپ‌های اجرایی برگزار می‌کند.

‌بحث مسکن محرومین و اقشار کم درآمد یکی از محوری‌ترین ماموریت‌هایی بنیاد مسکن به شمار می‌رود و بنا به گفته سید محمد حسینی در بخش ایتام، خانواده‌های دو معلول و مددحویان بهزیستی و کمیته امداد اقدامات خوبی با همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌ها مثل بنیاد مستضعفان، بسیج و گروه‌های خیرین انجام شده است.

حسینی می‌گوید که در سال ۹۹ سه هزار واحد مسکونی برای محرومین آغاز و به اتمام رسید و امسال نیز دو هزار واحد مسکونی ویژه محرومین را بعد از ماه مبارک رمضان آغاز خواهیم کرد.

در سال گذشته ۴۸ هزار واحد مسکن محرومین در کشور ساخته شده و امسال نیز ۲۰ هزار واحد با همکاری بنیاد مستضعفین در شهر‌های هدف بنیاد مستضعفین ساخته می‌شود که سهم استان گلستان از آن ۵۷۸ واحد است برای ساخت این واحد‌های مسکونی هشت تن سیمان رایگان، دو تن و ۲۰۰ گرم میلگرد رایگان، ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض از سوی بنیاد مستضعفین در این طرح دیده شده است.

همچنین بنا است بر اساس تفاهم نامه سه جانبه ۱۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود که ۳۰۳ واحد سهم گلستان است و این افراد ۷۰ میلیون تسهیلات بلاعوض و هشت تن سیمان رایگان دریافت می‌کنند.

۴۰ هزار واحد بهزیستی و کمیته امداد بنا است توسط بنیاد مسکن در کشور ساخته شود که سهم استان گلستان از این بخش نیز ۵۰۰ واحد در فاز نخست در نظر گرفته شده است و کلنگ اجرایی این پروژه به صورت متمرکز در گنبدکاووس به زمین خورده است.

نهضت ساخت مسکن محرومان بنا به گفته حسینی به شکل‌های مختلف انجام می‌شود و انقلاب و نهضت مسکن ویژه محرومان به راه افتاده است، استان گلستان ۴۷ درصد جمعیت روستایی دارد و ۹۰ درصد مردم این استان در حوزه کشاورزی و دامی مولد هستند و اقتصاد استان به یک هزار روستایی استان گره خورده است.

قطعاً توجه ویژه به مسکن روستایی تثبیت مسکن روستایی را در پی خواهد داشت و بنا به گفته حسینی به عنوان اولویت در استان گلستان پیگیری می‌شود و یکی از پیامد‌های مثبت ساخت و ساز روستایی کاهش حاشیه نشینی در شهر‌ها است و مانع از آن می‌شود که قشر تولید‌کننده به حاشیه نشین تبدیل شود و در حقیقت بنیاد مسکن می‌تواند آرامش را با ساخت و ساز مسکن مقاوم بیاورد.

طرح‌های هادی یکی دیگر از موضوعاتی است که مردم بنیاد مسکن را با نام آن می‌شناسند و از یک هزار روستا گلستان ۹۳۳ روستا طرح هادی مصوب دارد، مدیرکل بنیاد مسکن در این باره می‌گوید که با کمک مشاوران ذیل صلاح این طرح هادی تهیه شده است و حدود ۴۷۷ روستا برای بار نخست طرح هادی آن بازنگری شده است و ۴۰۶ روستا در حال حاضر نیازمند بازنگری است.

در کشو از میزان ۴۰ هزار طرح هادی روستایی نزدیک به ۴۰ درصد نیازمند بازنگری هستند و بنیاد مسکن لازم است سالانه ۱۰ درصد روستا‌ها را بازنگری کند، حسینی می‌گوید: ۱۵۲ روستا امسال برای بازنگری طرح هادی شناسایی شدند و با این اقدام می‌توانیم تثبیت و مهاجرت معکوس را داشته باشیم و بازنگری طرح هادی مانع از ساخت و ساز‌های غیر مجاز در روستا‌ها می‌شود.


در بخش اجرایی طرح‌های هادی نیز مسئولان بنیاد مسکن استان گلستان می‌گویند که از سه هزار کیلومتر شبکه معابر روستایی توانستیم ۶۰۰ کیلومتر شروع کار شده که بیش از ۲۰ درصد می‌شود و یکی از علت بزرگ عقب ماندگی دیر هنگام شرول شدن این خدمت در کشور بود.

در استان گلستان ۶۹۷ روستا طرح هادی اجرا شده که ۷۴ درصد روستا‌های ۲۰ نفر خانوار را شامل می‌شود بنا به گفته حسینی این آمادگی وجود دارد که در ظرف مدت پنج سال این خدمت در سطح استان گلستان انجام شود.

۳۱۹ روستای استان گلستان در محرض مخاطراتی مثل رانش، سیل و سیلاب و فرونشست قرار دارد و بنا به گفته مدیرکل بنیاد مسکن ۱۴۹ روستا مطالعات پژوهش‌کده سوانح طبیعی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده است و به تناسب خروجی این مطالعات اولویت‌ها و پروژه‌هایی ایمن‌سازی مطرح می‌شود.

حسینی می‌گوید: ۱۱۱ روستا از ۱۴۹ روستایی مطالعه شده ایمن‌سازی شده و نزدیک به ۲۵۰ روستایی استان گلستان نیازمند ایمن‌سازی است.

بهسازی روستا‌هایی تاریخی و گردشگری از دیگر اقدامات بنیاد مسکن است و در استان گلستان ۲۵ روستا هدف شناسایی شده است.

حسینی می‌گوید تاکنون ۲۰ روستا طرح آن تهیه شده است و از این میزان تأمین اعتبار برای اجرای هشت طرح تاکنون دیده شده است.

سنددار کردن روستائیان از دیگر اقدامات بنیاد مسکن است و ۲۷ درصد روستا‌های استان جزء مستثنیات مردم است.

حسینی می‌گوید: از سال ۸۶ طرح سندددار شدن اماکن روستایی آغاز شده است و از مجموعه ۲۲۸ هزار واحد مسکونی بیش از ۱۰۰ هزار جلد سند صادر کنیم.

مدیرکل بنیادمسکن استان گلستان افزود: ۱۲۸ هزار واحد مسکونی در روستا‌ها سند ندارند و علت آن این است که بیشتر این املاک علوی بوده و سال گذشته مقام معظم رهبری دستور داد وه این اراضی را به مردم واگذار شود، در ۵۰۰ روستا نقشه‌برداری شده برای ارائه اسناد به مردم انجام شده و سنددار کردن اراضی روستایی سرعت گرفته است.
انتهای پیام/ د

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.