1398-01-12 09:50
655
0
62263
گزارش؛

نگاهی به مدیریت بحران در فاجعه سیل گلستان/ برکناری استاندار توسط کسی که «اجازه برکناری منشی خود را نداشت»

پس از گذشته نزدیک به دو هفته از جاری شدن سیل در استان گلستان و در زمانی که‌موج دوم بارش‎ها نیز آغازشده هنوز مدیریت بحران نقش خود را پیدا نکرده است.

به گزارش گلستان ما، اهمیت مدیریت بحران در استان گلستان با توجه به اینکه شرایط این استان به‌گونه‌ای است که با مخاطره‌های گوناگون همراه  بوده بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان گلستان‌همواره این استان در گزند خطرات محیطی مختلف بوده و لذا گلستان در لیست استان‌‌های پرمخاطره کشور قرار دارد.

گرچه حوادث مختلفی در سنوات گذشته از جمله انفجار «معدن زمستان یورت آزادشهر» اتفاق افتاده اما شاید یکی از بزرگ‌ترین بحران‌‌‌‌های اخیر در استان گلستان را باید سیل گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان برشمرد که تاکنون نزدیک به پنج نفر کشته و یک مفقودی به‌جای گذاشته است.

*سیل مدیریت بحران را غافل‎گیر کرد

در تعطیلات نوروزی و ایام دید و بازدید متأسفانه سیل به سراغ استان گلستان آمد و شاید مدیریت بحران استان گلستان از آمادگی لازم برای کنترل این سیل برخوردار نبودند و به گفته رامین نورقلی‌پور نماینده مردم غرب استان گلستان در مجلس شورای اسلامی مدیریت بحران از این سیل غافل‎گیر شد، به‌گونه‌ای که در دل این حادثه مدیریت بحران استان جز مثل کشاورزی که در حال آبیاری مزارع باشد تنها مدیریت هدایت سیلاب و طغیان رودخانه‌ها را از نقطه‎ای به نقطه‎ای دیگر انجام داد و گویا کار دیگری از دستش بر نمی‌آمد موضوعی که بعدها هزینه آن به دوش اقدامات اصولی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتاد و مورد نقد رئیس‌جمهور قرار گرفت و این در حالی بود که سپاه اقدامات اساسی در مهار سیلاب و انتقال آن به دریا و تالاب داشت.

این اتفاقات در حالی رقم خورد که مجموعه مدیریت بحران از شرایط آگاهی لازم را داشتند و در مصاحبه‌ای از سویی میرمحمد غراوی که در آن زمان هنوز سرپرست استانداری گلستان نشده بود حتی یک روز قبل از آبگرفتگی شهرستان آق‌قلا بیان شد که حجم سیلاب به‌گونه‌ای است که به‌زودی به این شهر می‌رسد اما هیچ تدابیری برای بازگشایی معابر خروجی سیل اتفاق نیفتاد و این امر منجر به آب‌گرفتگی شهر آق‌‌قلا و اعتراض گسترده مردم برای عدم بازگشایی مسیر سیلاب شد.

*برکناری استاندار گلستان توسط فردی که توانایی تغییر منشی خود را نداشت!

گرچه این موضوعات تحت یک حاشیه بزرگ و آن‌هم غیب استاندار گلستان قرار گرفت و یک مسیر اشتباه در جریان یک بحران بزرگ از سوی برخی از فعالان سیاسی و فضاهای مجازی دنبال شد که در نهایت منجر به عزل استاندار گلستان شد.

این موضوع از آن جهت اشتباه و اهمیت پیدا می‎کند که استاندار گلستان گرچه به دلیل مرخصی در خارج از کشور به سر می‎برد و نسبت به برخی از وظایف خود در استان کوتاهی کرده بود ولی پس از برگشت می‎توانست نقش تعیین‌کننده‌ای در هماهنگی‎های بین استانی با توجه به اشرافیت لازم داشته باشد ولی در یک اقدام که از برخی شبکه‌های اجتماعی که « انقلابی» بیان شد فردی که پیش‌ از این عنوان کرده بود «حتی اختیار تغییر منشی خود را ندارم» استاندار گلستان را عزل کرد.

شاید این اقدام انقلابی برای عدم توجه رسانه‎های کشور به اخبار حضور رئیس جمهور در تعطیلات آخر سال در قشم بود و ازاین‌رو پس از گذشت 10 روز از سیل گلستان مردم مصیبت‌دیده شاهد حضور رئیس‌جمهور آن‌هم پس از انتقادات بی‎شمار رسانه‎ها شدند و حال باید دید آیا این افراد موافق اقدام انقلابی مجلس نیز هستند؟.

از سویی دیگر نقش مدیریت بحران در مهار سیلاب شایعه نیز در فضای مجازی بسیار ضعیف بود و شایعه‌ای شکسته شدن سد و پیام‌های تخلیه شهر و روستا بیش از سیلاب مردم را در اضطراب فرو برده بود.

*چالش قطع برق برای مرجع اطلاع‎رسانی مدیریت بحران

این اتفاقات در حالی بود که تنها مدیریت بحران در استان گلستان صداوسیما را به‌عنوان کانال رسمی انتشار مطالب خود انتخاب کرده بود و غافل از آنکه شرایط سیل سبب قطع برق برخی شهرها و نزدیک به 400 روستا شد و این مهم  منجر به عدم دسترسی مردم به شبکه سیمای گلستان شده بود.

همچنین در ابتدا وقوع سیلاب زمانی که حجم و سرعت شایعه نیز به بالاترین حد خود رسیده بود مدیریت بحران از رادیو هم نتوانست به‌اندازه فضای مجازی در منطقه سیل‌زده بهره ببرد.

گرچه بار اصلی اطلاع‌رسانی به مردم در خطر سیل در این زمان به دوش خبرگزاری‌های استان گلستان و برخی سایت‎های مطرح استان بود، مدیریت بحران استان گلستان و یا صدا و سیما که اطلاع رسانی مدیریت بحران به آن محول شده بود متأسفانه تشکیل ستاد مدیریت خبری بحران را نداد و همچنین به دلیل عدم سخنگوی واحد و اظهار نظر متعدد و متناقض برخی مسوولان در استان شعله شایعه‌های فضای مجازی برافروخته‌تر شد.

این شایعات که به دلیل ضعف مدیریت بحران اتفاق افتاد منجر به آن شد که رحمانی فضلی در ستاد مدیریت بحران استان گلستان زمانی که سیل شهر آق‌قلا را در آغوش گرفته بود دستور تشکیل شورای تأمین برای برخورد با شایعه‌سازان را صادر کند ولی متأسفانه تاکنون خبری از برخورد با هیچ‌یک از شایعه‎سازان سیل گلستان منتشر نشده و به نظر می‎‎رسد این اقدام تهدیدآمیز بوده است.

سیل گلستان به حدی برای مدیریت بحران غیرمنتظره بود که حتی پیش‌بینی‌های وزیر کشور نیز با اشتباه محاسباتی روبه‎رو کرد، رحمانی فضلی در ستاد بحران استان گلستان عنوان کرده بود که در مدت 72 ساعت آینده سیل از شهر آق‎قلا احتمال زیاد خارج خواهد شد ولی هنوز پس از گذشته 12 روز از این زمان بخش‎هایی از شهر آق‎قلا درگیر سیلاب است.

*سونامی از موج شایعات از سیل گلستان

قصه مدیریت بحران در تعطیلات نوروز ازآنجا غم‌انگیزتر می‌شود که شخص سرپرست استانداری گلستان آمار غیرمطمئن در صداوسیمای استان گلستان ارائه می‌کند و به‌ناچار مجبور می‌شود بار دیگر این آمار را اصلاح کند.

این تناقض بیان در آمارها از سویی مسوولان امر منجر به آن شد که میزان اعتماد مردم نیز به صحت اخبار درج‌شده در برخی از خبرگزاری‌ها کاهش یابد و این امر منجر به سلب اطمینان مردم گرفتارشده در سیل شد و ازنظر روحی مردم سیل‌زده ترکمن‌صحرا را آزرده‌تر کرد.

از سویی دیگر این شایعات منجر به آن شد که حتی مسافران نوروزی از وضعیت پیش‌آمده در استان گلستان نگران شوند و درحالی‌که 11 شهرستان استان گلستان از وقوع سیل آسیب چندانی ندیده بود استان گلستان را حتی برای مسیر عبوری هم انتخاب نکنند و یا سفرهای خود را به استان گلستان کنسل کنند.

در این شرایط  رسانه‌ها که با آمار غیرقابل‌اعتماد مسوولان روبه‌رو شدند برای تأییدیه آمار خود مجبور به استناد به بخش‌های مختلف بودند و این مهم سبب می‌شد که برخی از کانال‌های فضای مجازی بیش از گذشته موج‌سواری کنند و سونامی از شایعه‌های سیل در استان گلستان به‌راه بیندازند.

از مارگزیدگی تا فوت، از آبگرفتگی تا شکسته شدن سد که هر بار جان مردم سیل‌زده و مصیبت‌دیده را به لب می‌رساند و حتی منجر به درگیری محلی  آن هم در این شرایط شد.

این داستان از اینجا غم‌انگیز‌تر می‌شود که در چنین شرایطی تعامل مدیران بحران با خبرگزاری‌ها به پایین‌ترین حد خود می‌رسد و تنها صداوسیما را به‌عنوان مرجع اطلاع‌رسانی می‌دانند و این مهم زمینه را برای انتقاد به صداوسیمای نیز در مناطق سیل‌زده  فراهم می‌کند و گلایه‌هایی را با توجه به شرایط به وجود آمده در استان برای این رسانه ملی به وجود می‌آورد.

حال پس از گذشته نزدیک به دو هفته از جاری شدن سیل در استان گلستان و در زمانی که‌موج دوم بارش‎ها نیز آغاز شده هنوز  مدیریت بحران نقش خود را پیدا نکرده و قطعاً تداوم چنین وضعیتی سبب بی‎اعتمادی مردم خواهد شد.

===============

گزارش: فارس/  داود خاندوزی

===============

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.