1395-03-04 10:55
1062
0
32465
گزارش؛

سیب زمینی کاران گلستان گرفتار افت بهای محصول

سیب زمینی کاران استان گلستان معتقدند که برنامه ریزی و هماهنگی بین دستگاهی مسوولان استان می تواند زیان وارده به کشاورزان در افت قیمت هنگام برداشت محصول را جبران کند.

به گزارش گلستان ما، کشاورزان گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گویند: تولید بالا و در مقابل تقاضای کم سیب زمینی در این استان باعث افت شدید قیمت شده است بطوریکه نرخ های کنونی حتی هزینه های کارگری را نیز جبران نمی کند.

سیب زمینی کاران خواستار تعیین قیمت گذاری متناسب با هزینه تولید، فراهم سازی زمینه صادرات و تسهیل عقد قرارداد با کارخانه های فرآوری محصول هستند.

اکنون در بازارهای استان گلستان هر کیلوگرم سیب زمینی بهاره بین سه تا چهار هزار ریال خریداری می شود.

طبق مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی ۹۵ قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی پاییزه سه هزار و ۹۶۰ ریال، سیب زمینی بهاره سه هزار و ۸۸۸ ریال و سیب زمینی طرح استمرار ۴ هزار و ۶۶۴ تعیین شده است.

رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان در گفت و گو با ایرنا ضمن یادآوری مشکل سیب زمینی کاران استان بابت پایین بودن قیمت فروش محصول گفت: امسال قیمت تمام شده تولید هر کیلو گرم سیب زمینی ۶ هزار ریال است در حالی که شورای اقتصاد قیمت تعیین شده را پایین تر از قیمت تمام شده تولید سیب زمینی اعلام کرده است.

رمضان مقصودلو با بیان اینکه نرخ اعلامی شورای اقتصاد برای خرید سیب زمینی مناسب نبوده و به زیان کشاورزان است، افزود: در سال زراعی جاری تولید سیب زمینی در هر هکتار برای کشاورز گلستانی ۱۵۰ میلیون ریال هزینه دارد و نرخ های تعیین شده برای خرید آن تکافوی دستمزد کارگر و کرایه حمل را نمی دهد.

وی اضافه کرد: لازم است برای خرید محصول سیب زمینی تولید شده کشاورز در استان گلستان از سوی دست اندرکاران مرتبط برنامه ریزی مناسب انجام شود تا از زیان مالی وارده به این قشر تولیدکننده و زحمت کش ممانعت به عمل آید.

به گفته وی؛ در زمان حاضر حدود ۷۰ درصد سیب زمینی تولیدی در گلستان مازاد بر نیاز استان و تقاضای منطقه است که می بایست سرمایه گذاری و حمایت اصولی از طریق فراهم کردن زمینه صادرات و فعال شدن صنایع تبدیلی کوچک صورت گیرد.

* ورود کارخانه های صنایع تبدیلی در خرید سیب زمینی
رییس انجمن سیب زمینی کاران گلستان، شرکت های صنایع تبدیلی را به خرید سیب زمینی فراخواند و گفت: این راهکار می تواند در کاهش زیان وارده به کشاورزان موثر باشد.

مقصودلو گفت: کارخانه های صنایع تبدیلی سیب زمینی در کشور برای خرید تولید بهاره هنوز ورود نکرده اند و همچنان از ظرفیت ذخیره سازی خود استفاده می کنند.

به گفته وی صنایع تبدیلی موجود در کشور دست کم ظرفیت جذب ۳۰ درصد سیب زمینی تولید شده کشاورزان گلستان را برای فرآوری آن دارند.

*صادرات سیب زمینی به کشورهای آسیای میانه
وی گفت: برنامه ریزی برای صادرات سیب زمینی استان گلستان به کشورهای آسیای میانه دیگر راه برون رفت برای جلوگیری از زیان وارده به سیب زمینی کاران است.

وی افزود: در صورت تامین واگن یخچال دار صادرات سیب زمینی استان گلستان از طریق راه آهن امکان پذیر خواهد شد و ضمن فراهم سازی صادرات، کاهش هزینه حمل و افزایش صادرات محصول را شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: اکنون صادرات سیب زمینی از استان گلستان به وسیله ۱۰ کامیون یخچال دار صورت می گیرد که ظرفیت هر دستگاه ۲۴ تن است.

به گفته مقصودلو کرایه حمل سیب زمینی به وسیله هر دستگاه کامیون یخچال دار از گلستان به کشورهای قزاقستان و روسیه چهار هزار دلار است که در صورت جایگزینی قطار رقم هزینه حمل کاهش چشمگیری خواهد یافت.

وی افزود: در صورت عملیاتی شدن صادرات سیب زمینی استان از طریق راه آهن ضمن حمل ۶۰ تن محصول توسط هر واگن یخچال دار، هزینه حمل هم به یک هزار و ۶۶۰ دلار کاهش می یابد.

مقصودلو گفت: از طریق اداره کل راه آهن منطقه دو شمال کشور مستقر در گلستان درخواست برای اختصاص واگن یخچال دار برای صادرات محصولات کشاورزی استان از جمله سیب زمینی به کشورهای آسیای میانه داده شده است.

وی افزود: اکنون با درخواست استان برای اختصاص واگن یخچال دار توسط سفارت قزاقستان موافقت شده ولی به صورت کتبی از وزارت راه و شهرسازی برای تهیه مقدمات و اجرای صادرات سیب زمینی ارایه نشده است.

وی گفت: اکنون یکی از راه های نجات کشاورزان سیب زمینی کار گلستانی برای خروج از زیان فراوان، عملیاتی شدن صادرات این محصول به وسیله واگن های یخچال دار و صادرات آن به کشورهای آسیای میانه است.

وی افزود: با تحقق این مهم، مشکلات کشاورزان در فروش محصول رفع و افزایش صادرات محصولات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به کشورهای آسیای میانه را در پی خواهد داشت و مشکل تولید مازاد محصول های کشاورزی استان از اساس حل خواهد شد.

* صادرات کنندگان سیب زمینی در انتظار رسیدن واگن یخچال دار بمانند
در همین پیوند مدیر کل راه آهن شمال شرق ۲ کشور گفت: طبق مکاتبه انجام شده با سفارت کشور قزاقستان با ارسال واگن یخچال دار برای صادرات محصول های کشاورزی استان از جمله سیب زمینی به پایانه ریلی اینچه برون، موافقت شده است.

محمدرضا قربانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق این موافقت نامه ۵۰ واگن یخچال دار برای صادرات محصول کشاورزی مازاد برنیاز استان به کشور قزاقستان به زودی وارد اینچه برون خواهد شد.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان است که در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال مرکز شهرستان ۳۲۵ هزار نفری گنبدکاووس قرار دارد.

* انتظار ثبات در صادرات محصول سیب زمینی گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با پیش بینی تولید ۱۱۰ هزار تن سیب زمینی از سطح چهار هزار و ۲۰۰ هکتار کشتزارهای این استان، می گوید: انتظار داریم با ثبات روند صادرات محصولات، کشاورزان استان بهره مند شوند.

مختار مهاجر می افزاید: در سال زراعی جاری حدود ۴۵ هزار تن از سیب زمینی تولیدی این استان مازاد بر نیاز استان است و باید صادر شود.

وی مهم ترین ارقام کشت شده سیب زمینی در استان گلستان را شامل سانته، آریندا، اسپریت، ماروفونا بیان کرد و افزود: ارقام جدید این محصول رمبا، پیکاسو و دای فلا است.

وی با یادآوری این که اکنون محصول سیب زمینی گلستان علاوه بر تامین بازار داخلی به دیگر استان‌ها و نیز بخشی از آن به خارج از کشور صادر می‌شود، اضافه کرد: با توجه به کیفیت مناسب، برداشت زودهنگام و نوبرانه بودن سیب زمینی گلستان، این استان تامین کننده نیاز بخش زیادی از کشور در این موقع از سال است.

وی گفت: سیب زمینی که یکی از محصولات راهبردی در مقوله اقتصاد مقاومتی است، مراحل گوناگون تولید آن نیازمند ساماندهی است.

در همین ارتباط درویش علی حسن زاده معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت ،معدن و تجارت گلستان گفت که در سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ تن سیب زمینی به ارزش یک میلیون و ۳۵۰ هزار دلار از گمرکات استان به سه کشور ترکمنستان، قزاقستان و روسیه صادر شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری شاهد رشد صادرات سیب زمینی به کشورهای هدف صادراتی باشیم.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر جمعیت و ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و عرضه سالانه افزون بر چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از قطب های مهم تولید کشور است.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از شمال غرب با دریای خزر، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

استان گلستان از طریق راه آهن و پایانه مرزی اینچه برون با کشورهای آسیای میانه ارتباط تجاری دارد.

گزارش؛ علی اصغر تیموریان

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.