1395-02-18 15:57
952
0
31630
دادستان شهرستان گميشان:

جرم و آسيب قاچاق ماهيان خاوياري بزرگتر از قاچاق مواد مخدر است/ جريمه میلیونی و حبس در انتظار قاچاقچيان ماهيان خاوياری

دادستان شهرستان گميشان گفت: كساني كه  كه  به كار زشت قاچاق مواد مخدر مشغولند نهايتا زندگي چند خانواده را به تباهي مي كشند، ولي قاچاقچيان ماهيان خاوياري به 80 ميليون ايراني و نسل هاي آينده جفا مي كنند.

به گزارش گلستان ما به نقل از ساحل گميشان، علي اكبر قنبرزاده دادستان گميشان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ماهيان خاوياري به علت قدمت تكاملي چند صد ميليون ساله ، معروفيت خاص به نام "فسيل زنده" و محدوديت پراكنش جغرافيايي از چنان اهميت تنوع زيستي برخوردار است كه نمي توان ارزش اقتصادي آنرا دقيقاً برآورد نمود .

وي افزود : ماهيان غضروفي و استخواني ثروت عظيم ملي هستند كه متعلق به 80 ميليون ايراني و نسل هاي آينده كشورمان است و در حالي كه ايران ، در سال ۲۰۰۰ بیش از ۴۰ تن تخم ماهی خاویاری فروخت. صادرات خاویار ایران سال گذشته به دلیل کاهش ذخایر ماهی و تحریم های اقتصادی غرب تنها به یک تن رسید.

حداقل زمان 12 سال زمان مي برد تا ماهيان خاوياري بالغ شوند و خاويار توليد كنند

قنبرزاده در ادامه افزود: حداقل  12 سال زمان مي برد تا ماهيان خاوياري بالغ شوند و خاويار توليد كنند و در اين شرايط صيادان غير مجاز با قاچاق ماهيان نابالغ براي هميشه نسل اين گونه ارزشمند را در معرض انقراض قرار مي دهند و ميليون ها تومان سرمايه كشور را كه شيلات صرف توليد و تكثير ماهيان غضروفي واستخواني مي كند و به دريا مي ريزد را هدر مي دهند و لطمه جبران ناپذيري به كشور وارد مي كنند و ضرر به مراتب بزرگتري از قاچاق مواد مخدر در كشور را سبب مي شوند.

جريمه سنگين و حبس در انتظار قاچاقچيان ماهيان خاوياري

دادستان گميشان در ادامه گفت: هر قطعه ماهي خاوياري از طرف اداره محيط زيست تقريبا 10 ميليون تومان قيمت گذاري شده است و قانونگزار براي صيد غير مجاز آن جريمه اي تا 5 برابر قيمت آن يعني تا 50 ميليون تومان در نظر گرفته است و برحسب نوع ماهيان صيد شده و ميزان آن جريمه و حبس و ضبط قايق ها و وسايل ماهي گيري صيادان در نظر گرفته شده است .

صيد ماهيان نابالغ هدر دادن بيت المال و از نظر شرعي حرام است

قنبرزاده در پايان گفت: متاسفانه بعضي سودجويان و برخي صيادان محلي كه علم به مضرات صيد غير مجاز و شرعي نبودن آن دارند در حال ضربه زدن به اقتصاد كشور هستند و لذا مبارزه با قاچاق ماهيان خاوياري نيازمند عظم همگاني مردم و مسئولين نظام است و بايد در اين زمينه فرهنگسازي شود و علما و روحانيون با تشريح غير شرعي بودن صيد و مضرات آن در جامعه روشنگري كنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.