1398-07-07 11:33
1187
0
65700
یادداشت؛

تاثیر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در خنثی سازی جنگ شناختی

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای(مد ظِلّه العالی)به عنوان رهبری انقلاب اسلامی، در مجموعه وظایف خود بسیار دقیق، عالمانه و هوشمندانه عَمل نموده و این عملکرد فوق‌العاده هوشمندانه، خنثی کننده توطئه ها و نقشه های دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی بوده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه؛ محمد دیلم کتولی کارشناس مسائل سیاسی در استان گلستان نوشت: ترسیم چشم انداز و ارائه راهبرد جدید برای انقلاب اسلامی دَستاورد ویژه این دوران شکوهمند است.

یکی از این راهبرد ها تنظیم و نشر و ارایه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

این بیانیه از اَبعاد مختلف راهبردی قابل بررسی و تحلیل و مطالعه است. یکی از این ابعاد «خنثی سازی جنگ شناختی دشمنان» است.

در حالی که مردم ایران اسلامی در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به سر می برند، دشمنان با به راه انداختن جنگ شناختی و ادراکی درصددند فعالیت‌های براندازانه خود را به نتیجه برسانند. در گذشته دشمن روی جنگ روانی متمرکز بود و اکنون با گسترده شدن فعالیت مردم در شبکه‌های اجتماعی و افزایش دسترسی به اطلاعات،بُعدعمیق‌تری از جنگ به اجرادر آمده است که دارای ویژگی‌ها و تاکتیک‌ های ذیل است:

1ـ در جنگ شناختی(Cognitive warfare) اعتقادات، نگرش‌ها و رفتارنخبگان و عامه جامعه هدف قرار می‌گیرد. به عبارت دقیق‌تر، در جنگ‌ شناختی مدیریت ادراک صورت می‌گیردکه ترکیبی از طرح‌ریزی،عملیات امنیتی، پوشش و فریب و عملیات روانی است و به تغییر و دستکاری شناخت جامعه نسبت به نظام سیاسی منجر می‌شود.

در این بُعد حضرت آقا در نخستین بند از بیانیه گام دوم به مطالعه تاریخ انقلاب اسلامی و شناخت گذشته اشاره نموده و ابتدا به موضوع «برای برداشتن گام های استوار در آینده، بایدگذشته را درست شناخت» اشاره نمودند. این یعنی همان موضع آسیب پذیرکه دشمن با دستکاری، وارونه گوئی و جَعل تاریخ وارد صحنه شده است.

صحنه گردان این عرصه عمدتاً رسانه ها، نخبگان سیاسی و جریان های سیاسی مخالف، معاند و برانداز با پشتیبانی کامل مالی و رسانه ای غول رسانه ای جهان است. ساعت ها برنامه سازی، گفتگو، مُستند سازی، مونشن گرافی و نرم افزار سازی در فضای رسانه ای مجازی و واقعی صورت گرفته است.

در این بین غفلت و کم توجّهی رسانه های رسمی و دولتی و خصوصی داخلی به این حجم از تهاجم و بی انگیزگی در پاسخ دهی به شبهات و ابهامات به این فضا دامن زده است.
در این عرصه نیزحضرت آقا شخصاً به میدان مبارزه پا نهاده و ضمن تبیین مُدام و دائمی تاریخ ایران در انواع دیدارهاوسخنرانی های انجام شده، بخش نخست بیانیه را به این «تحکیم پایه های شناختی» اختصاص داده اند.

آغاز انقلاب و نظام اسلامی از نقطه‌ی صفر

انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن، از نقطه‌ی صفر آغاز شد؛اوّلاً:همه‌چیز علیه ما بود،چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی بودن، اوّلین رژیم سلطنتی در ایران بود که به دست بیگانه -و نه به زور شمشیرخود- بر سرِ کار آمده بود و چه دولت آمریکا و برخی دیگر از دولت های غربی و چه وضع به شدّت نابسامان داخلی و عقب‌ افتادگی شرم‌آور در علم و فنّاوری و سیاست و معنویّت و هر فضیلت دیگر.

ثانیاً: هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی‌شده‌ای برابر ما وجود نداشت. بدیهی است که قیام های مارکسیستی و امثال آن نمی توانست برای انقلابی که از متن ایمان و معرفت اسلامی پدید آمده است، الگو محسوب شود.

انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه‌ی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد و این نخستین درخشش انقلاب بود.

ادّعای نگارنده این است که تنها با تبیین و تشریح و تحلیل همین بند ابتدایی بیانیه بسیاری از مُشکلات «ادراکی و شناختی» جامعه و حتّی نخبگان برطرف شُده و دُشمن در نخستین حرکت تاکتیکی خود در «تغییر باوَر و شناخت مردم و نخبگان» و به تَبع آن در «تغییر رفتار آنان» متحمّل شکست سنگینی خواهد شد.

اَبعاد این تحلیل می تواند به شرح ذیل باشد :

۱ ترسیم دقیق شرایط شکل گیری انقلاب اسلامی

الف) هجوم تمام عیار دنیای استکبار به ایران و ساختن یک کشور وابسته بامسئولین دست بسته و دست نشانده و نوکر استکبار جهانی

ب)عقب ماندگی شدید کشور، اقتصاد وابسته به نفت، شکنندگی برابرتغییرات اقتصادی جهان، فقدان تکیه گاه داخلی اقتصادی و ضعف پایه های اقتصادی کشور که همه این موارد به دلیل خُلق و خوی استبدادی و وابسته بودن حاکمان به غرب بوده است.

ج)عقب نگهداشته بودن کشور در همه ابعاد فنّی، مهندسی و وضع به شدّت نابسامان داخلی و عقب‌ افتادگی شرم‌آور در علم و فنّاوری و سیاست و معنویّت و هر فضیلت دیگر .
که مجموعه این عوامل موجب حدوث و رویداد «انقلاب اسلامی » گردید. رویدادی که در صدد اصلاح وضعیت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور بود و پرچمدار این تغییرات امام راحل عظیم الشّان(ره) بود.

آن روح خُدا که در کالبد ملّت بزرگ ایران دمیده شُده بود با اِفشای وابستگی خاندان منحوس پهلوی و بر شماری آسیب های این وابستگی، به روشنگری و بصیرت افزایی مردم اقدام نموده و پایه های آن حکومت وابسته را متزلزل نمود.

ملّت هوشیار و ولایت مدار نیز با تبعیت از آن انسان وارسته و الهی دِل به دَریای مُخاطرات زد و باعث سرنگونی و اضمحلال آن گردیده و با شرکت در انتخابات متعدّد،شکل حاکمیت،نحوه ی اداره و حتّی ساختار آن را برقرار نمودند.

2ـ از بین بردن سرمایه‌های اجتماعی و معنوی نظام که سال‌ها با نظام همراه و همدل بوده‌اند، یکی از ویژگی‌های این جنگ است؛ برای این منظور دشمن با مستندسازی‌های پیچیده و حیله‌های رسانه‌ای زیرساخت‌های فکری و مذهبی نظام را زیر سؤال برده و اعتقادات گذشته مخاطبان را با تردید رو به ‌رو می‌کند.

مقام معظم رهبری (مد ظِلّه العالی ) با شناخت دقیق از این ترفند دشمنان اسلام در جنگ شناختی در ابتدای «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» به تبیین ثمرات و برکات وقوع انقلاب اسلامی پرداخته و می فرمایند:

«(انقلاب اسلامی) بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء داد. تحلیل سیاسی و فهم مسائل بین‌المللی در موضوعاتی همچون جنایات غرب بخصوص آمریکا، مسئله‌ی فلسطین و ظلم تاریخی به ملّت آن، مسئله‌ی جنگ ‌افروزی‌ها و رذالت ها و دخالت های قدرت های قلدر در امور ملّت ها و امثال آن را از انحصار طبقه‌ی محدود و عزلت‌‌گزیده‌ای به نام روشنفکر، بیرون آورد؛ این‌گونه، روشنفکری میان عموم مردم در همه‌ی کشور و همه‌ی ساحت های زندگی جاری شد و مسائلی از این دست حتّی برای نوجوانان و نونهالان، روشن و قابل فهم گشت.»

3ـ پیروزی در جنگ شناختی سبب می‌شود دشمن در کوتاه‌مدت توانایی اثرگذاری بر رفتارهای جامعه را به دست آورد و رفتارهای آنان را در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی دیپلماتیک به سمت مورد نظر خود سوق دهد.

به شهادت تاریخ سه دهه زعامت و رهبری امام خامنه‌ای معظّم له تقریباً همیشه و در هر شرایطی به تبیین وضعیت دوران حاضر، دلائل دشمنی استکبار جهانی با نظام اسلامی، شیوه های مقابله با آنان را نیز مشخّص نمودند.

در همین بیانیه نیز ایشان بیان می فرمایند: «دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال می کنند و از پول و همه‌ی ابزارها برای آن بهره می گیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمیتوان شنید.»

4ـ تغییر باورهای نظام اسلامی یکی از کار ویژه‌های اصلی جنگ ادراک است که در آن باور به اسلام، باور به کارآمدی نظام اسلامی و باور به امکان تداوم نظام اسلامی هدف قرار می‌گیرد و حتی با روش‌های پیچیده درصدد بر می‌آید دوستان انقلاب را نسبت به آینده ناامید و مأیوس کند!

در این مقوله نیز مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه العالی) با درک و شناخت هوشمندانه توطئه دشمن در این مرحله «جنگ شناختی» تصویری دلنشین از صحنه این جنگ به نمایش می گذارند :

پس آ‌نگاه انقلاب ملّت ایران، جهان دوقطبی آن روز را به جهان سه‌قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطب های جدید قدرت،تقابل دوگانه‌ی جدید «اسلام و استکبار» پدیده‌ی برجسته‌ی جهان معاصر و کانون توجّه جهانیان شد. از سویی نگاه امیدوارانه‌ی ملّت های زیر ستم و جریان های آزادی‌خواه جهان و برخی دولت های مایل به استقلال و ازسویی نگاه کینه‌ورزانه و بدخواهانه‌ی رژیم‌های زورگو و قلدرهای باج‌طلب عالم، بدان دوخته شد. بدین‌گونه مسیر جهان تغییر یافت و زلزله‌ی انقلاب، فرعون های در بسترِ راحت آرمیده را بیدار کرد. دشمنی‌ها با همه‌ی شدّت آغاز شد و اگر نبود قدرت عظیم ایمان و انگیزه‌ی این ملّت و رهبری آسمانی و تأیید شده‌ی امام عظیم‌الشّأن ما، تاب آوردن در برابر آن ‌همه خصومت و شقاوت و توطئه و خباثت، امکان‌پذیر نمیشد."

برای به ثمر رساندن این «راهبرد جدید» و خنثی کردن «تک مذبوحانه دُشمن در جنگ شناختی»، مقام معظم رهبری افقی روشن از توانمندی های نظام مقدس جمهوری اسلامی ترسیم می فرمایند . آنجا که از تحقّق وعده خُدا در پیروزی مستضعفان جهان و ثمرات شُعار «ما می توانیم» صحبت به میان می آورند.

«مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل«ما میتوانیم»؛ عامل عزت و پیشرفت ایران در همه‌ی عرصه‌ها

به ‌رغم همه‌ی این مشکلات طاقت‌فرسا، جمهوری اسلامی روزبه‌روز گام های بلندتر و استوارتری به جلو برداشت. این چهل سال، شاهد جهادهای بزرگ و افتخارات درخشان و پیشرفت های شگفت‌آور در ایران اسلامی است. عظمت پیشرفت های چهل‌ساله‌ی ملّت ایران آنگاه به درستی دیده می شود که این مدّت، با مدّت های مشابه در انقلاب های بزرگی همچون انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب هند مقایسه شود.

مدیریّت های جهادی الهام‌گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم» که امام بزرگوار به همه‌ی ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همه‌ی عرصه‌ها رسانید.»
نتیجه این که مقام معظّم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای(مدّ ظلّه العالی)با درک و شناخت هوشمندانه توطئه دشمن در این مرحله از انقلاب اسلامی، که مرحله تمدّن سازی و ورود به معادلات سیاسی راهبردی است ، «جنگ شناختی و اِدراکی دُشمنان» را دقیق رَصد کرده و با تبیین و نشر «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» شخصاً به مقابله با آن رفته و با مخاطب قرار دادن نسل جوان (هدف نزدیک دُشمن) ضمن تبیین شرایط موجود برای مقابله با آن نیز ارائه طریق نمودند.

به شُکرانه این «نعمت بزرگ الهی» _ داشتن رهبری دِلسوز، حکیم، آگاه و بصیر و متصل و متمسّک به حبل الله و اُمیدوار به وعده های الهی_ سجده ی شُکر به زمین سائیده و برای طول عُمر و دوام توفیقات ایشان دُعا می کنیم.

انشاءالله با رهبری داهیانه ایشان و همراهی و همگامی ملّت سترگ و نستوه ایران ، این کشور بزرگ را_ به رغم میل دُشمنان و کینه توزی مخالفان _در طراز و جایگاه عالی خود خواهیم دید.

(" مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا ۚ إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ ۚ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَمَكْرُ أُولَٰئِكَ هُوَ يَبُورُ

هر که طالب عزت است (بداند که همانا در ملک وجود) تمام عزت خاص خدا (و خداپرستان) است. کلمه نیکو (ی توحید و روح پاک آسمانی) به سوی خدا بالا رود و عمل نیک خالص آن را بالا برد. و بر آنان که به مکر و تزویر اعمال بد کنند عذاب سخت خواهد بود و فکر و مکرشان به کلی نابود خواهد شد)

" قران کریم سوره مبارکه فاطر آیه 10"

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.