مداحی برای یک دهه در شهر کوچک چغادک از توابع استان بوشهر، ۲۰۰ میلیون تومان پول دریافت می کند؛ البته از این دست مداح ها زیاد نیستند اما تعداد میلیونی ها زیاد شده است.
به گزارش گلستان ما ، رقم هایی که برخی مداح ها به عنوان «صله» دریافت می کنند معمولا رسانه ای و اعلام نمی شود اما در سالهای اخیر برخی از ارقام در رسانه ها نیز مطرح شده که معمولا در صورتی که نام فرد منتشر شود، تکذیب می شود؛ از جمله پارسال که برای دهه ی محرم خبر دریافت ۱۸۰ میلیونی منتشر شده بود.
خبر مداح ۲۰۰ میلیونی برای ۱۰ شب محرم امسال را چند روز پیش مدیرکل اوقاف و امور خیریه بوشهر در انتقاد از دعوت یک مداح مشهور به چغادک مطرح کرده بود؛ که رسانه های محلی بوشهر، حدس زده بودند که س.م.م باشد.
این مقام مسوول در واکنش به اظهارات خبرنگاران که بعضا نام این مداح را به میان آورند، با بیان اینکه تمایلی به ذکر نامش ندارم، گفت: رقم هایی که از سوی مداحانی از این دست مطرح می شود غیرمتعارف است.
کاشان، شبی ۴ – ۵ میلیون تومان
روح اله باقری، کارشناس تشکلهای دینی در نقدی که در سایت رسمی سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده، به دستمزدهای ۴ – ۵ میلیون تومانی برخی مداحان برای هر شب از ایام دهه ی محرم در شهر کاشان خبر می دهد؛ و از چشم هم چشمی ها و بالا بردن پرداخت ها می گوید.
بنا بر این گزارش، بخشی از نقد وی به این شرح است: «پرداخت وجهی جهت تقدیر و تشکر از زحمت قابل تقدیر او نیز امری مرسوم و طبیعی است مگر آنکه ذاکر بدون چشم داشت مادی این کار را انجام دهد. اما در کاشان و بخش های تابعه، هزینه هایی برای مداحی پرداخت میشود که به جرأت می توان گفت برخی از این هزینه ها با دریافت دستمزد هیچ گروهی در کشور سازگاری ندارد. مثلا یک فوتبالیست که در سال یک میلیارد قرار داد دارد روزانه سه میلیون تومان دستمزد او میشود اما برخی از مداحان در کاشان در دهه محرم حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون درآمد دارند یعنی میشود روزی ۵ میلیون تومان (البته تعداد ایشان اندک است). هزینه هایی که یک جراح دریافت میکند با هزینه هایی که یک مداح برای نیم ساعت مداحی می گیرد قابل مقایسه نیست و به همین شکل سایر رشته ها.
یکی از دغدغه های اصلی هیئات مذهبی تامین هزینه های مداحی است. البته برخی از هیئات بانیهایی دارند که تامین این هزینه ها برای آن ها مشکلی ایجاد نمی کند ولی تعداد زیادی از هیئات هستند که برای تامین این هزینه مشکل دارند. جدای از اینکه این هزینه تامین میشود یا خیر و یا اینکه به چه صورتی تامین میشود برای شخصی مثل بنده یا آن فردی که در جلسه عزاداری شرکت میکند سوال است که آیا امام حسین علیه السلام به پرداخت و دریافت این هزینه ها راضی است؟ آیا اگر خود اهل بیت علیهم السلام الان حضور داشتند چنین هزینه هایی را برای عزاداری پرداخت می کردند. آیا می توان باور کرد که این مداح که برای یک جلسه مداحی مثلا یک میلیون یا دومیلیون تومان دریافت میکند، برای رضای الهی و برای نزدیک کردن مردم به اهل بیت مداحی میکند؟ اینها سوالاتی است که یک مراسم مذهبی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.
مشکلات این روند زمانی بیشتر جلوه میکند که برخی از مادحین، گرفتن این هزینه ها را شرط میکنند و حضور خودشان را منوط به این پرداخت ها می دانند و به مرور زمان مساله این گونه جلوه میکند که هر مداحی که هزینه بیشتری بگیرد مداحی او بهتر است و مداحی که کمتر هزینه بگیرد مداحیش خوب نیست. کم کم به اینجا می کشد که برخی هیئات برای اینکه بگویند مداح ما بهتر است هزینه او را بالا می برند تا بگویند هیئت ما بهتر از آن هیئت است».
مبالغ هنگفت، تعدادشان محدود است
چند روز پیش، رییس کانون مداحان کشور با بیان اینکه ۵۶ هزار و ۴۳۲ مداح مرد شناسایی شده در کشور داریم، به ایلنا گفته بود: در این میان ممکن است تعداد معدودی که شمار آنها از تعداد انگشتان دست نیز تجاوز نمی کند به نوعی دچار خطاهای این چنینی نظیر دریافت مبالغ هنگفت از هیئات در قبال نوحه خوانی یا مداحی در مجالس شوند، که نباید آن را به کل مداحان تعمیم داد.
مصطفی خرسندی درباره ی انتشار مطلبی در برخی شبکه های اجتماعی مبنی دریافت میلیونی برخی مداحان در مراسم های عزاداری گفته است: هیچ جایگاهی که بتواند برای مداحی اهل بیت (ع) قیمتی تعیین کند، وجود ندارد. ممکن است برخی از بانیان و متولیان هیات ها به منظور ابراز محبت به اهل بیت(ع) مبالغی را به مداحان پرداخت کنند اما این موضوع شرایط مشخصی ندارد.
چه کنیم با مداحان پاکتی؟!
شهریور امسال، شیعه آنلاین یادداشت صریح فردی به نام شیخ علی زند قزوینی را منتشر کرد که انصاف نیوز بخشی از آن را بازنشر می کند:
«… برخی مداحان و روضه خوان هایی که وقتی مسئولان هیات ها با کلی واسطه و معرفی با مدیر برنامه های آنان تماس می گیرند تا برای جلسات دعوتشان کنند اولین سخنشان از پشت گوشی این است که بابت یک جلسه ۳ یا ۵ یا ۷ و ۱۰ و حتی ۳۰ میلیون تومان الان واریز کنید تا بیایم! البته همه اینها را مستند عرض می کنم و صرفا یک شایعه نیست.
صله دادن و گرفتن خوب است و سنت اهل بیت است، اما آیا این نوع تعیین قیمتهای نجومی و میلیونی هم قابل توجیه است؟!
آیا سخن های پخش شده در این سال های اخیر و خاصه محرم سال پیش رو که فلان مداح چند ده و یا حتی چند صد میلیون گرفته تا در فلان جلسه ۳۰ دقیقه بخواند وهن مذهب شیعه نیست؟!
آیا اینها استفاده ابزاری از عاشورا نیست؟! آیا این رفتارها تخریب وجهه روضه خوانان و مداحان با اخلاص که کم هم نیستند را در پی ندارد؟!
چرا یک مداح باید به خود اجازه دهد هنر ارزشمند مداحی را با آن اهمیت و قداست با تعیین چند میلیون پول بفروشد؟!
تازه آنچه عجیب تر است وجود دلالانی می باشد که از این آشفته بازار، سو استفاده می کنند و کارشان این است که با پول های کلان، برخی مداح ها را راضی کنند که به فلان هیات بروند و به فلان هیات نروند!
از همه بزرگان و در راس مراجع معظم تقلید، علما و عموم مومنین و متدینین و صاحبان نفوذ و مسوولان و خاصه بزرگان جلسات و هیات و مداحان و روضه خوانان با اخلاص و دردمند اهل بیت عاجزانه خواهش دارم که هر چه سریع تر با تدبیری جمعی جلوی این آبروریزی و توهین به دستگاه امام حسین و تعیین صله و پاکت های نجومی را آنگونه که صلاح می دانند بگیرند تا مبادا پس از مدتی ضربه ای سخت از داخل به تشکیلات امام حسین وارد شود که قطعا همه ما مسیول خواهیم بود». / ایلنا
© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
واقعا جای تأسف داردکه بسیاری از مداحان مبالغ کلان از هیئتها برای عزاداری امام حسین «ع» و یارانش که در روز عاشورای سال 61 هجری قمری برای احیای دین رسول الله«ص» و عزت و اقتدارو شرف امروز ما شیعیان و مسلمانان ازجانشان گذشتند دریافت می کنند؟ ....... این نکته رفتاری یزیدنیز قابل تآمل است : پرداخت سی هزاردینار طلا به خواص کوفه رقمی بود که یزیدبه هر نفر از خواص کوفه دادو دینشان راخرید!هردینارچهارونیم گرم، هرگرم طلا98 هزارتومان که به پول امروزنزدیک به 12 میلیاردتومان می شود.اگرآن زمان بودیم یار امام حسین«ع» می ماندیم!!!!!.