1398-01-16 10:54
1030
0
62355
گزارش؛

نجات یک روستا به همت جوانان و نیروهای امدادی/ خطر افزایش آب در آق قلا

مردم اهل سنت روستای میرزاعلی یلقع  به همت جوانان و نیروهای امدادی همکاری نیروهای جهادی سپاه، و نیروهای مسلح آستان قدس رضوی ، هلال احمر در کنار مردم جلوه ای از وحدت مثال زدنی را به نمایش گذاشتند.

به گزارش گلستان ما؛ حدود 20روز از سیل ویرانگر در کشور بویژه در استان گلستان گلستان می گذرد .

صرف نظر از حواشی های بوجود آمده به گفته  مردم سیل زده همکاری نیروهای جهادی سپاه، و نیروهای مسلح آستان قدس رضوی ، هلال احمر در کنار مردم جلوه ای از وحدت مثال زدنی و کمک به همنوع را به نمایش گذاشته است .

بیش از 10 روز بعد از سرازیر شدن آب از سمت گنبدکاووس به سمت روستای میرزاعلی  و روستاهای اطراف آق قلا اما جوانان این روستا از همان ساعات اولیه با همکاری یکدیگر به ایجاد سیل بند و سد خاکی پرداختند .تا آب به خانه های شان وارد نشود .

image 2019 4 5 15 18 15 252 eRO

مهمترین مشکل گل و لای در خانه هاست

 میرزاعلی از روستای میرزاعلی یلقع از توابع شهرستان آق قلا به خبرنگار ما می گوید:  سیل گنبد را فرا بگیرد اولین روستا  که سیلاب به آن وارد می شود  روستای میرزاعلی است وسپس به طرف بندر ترکمن و دریا می رود.

او می گوید: بیش از 10 روز است درگیر سیل هستیم ، گرگانرود هم از وسط روستای ما رد می شود و مهمترین کارهایی که  از همان ساعات اولیه به صورت مردمی انجام شده  ایجاد سیل بند و حصار در اطراف روستا بود و بعد بیل مکانیکی  نیروهای مسلح هم  کمک ما آمد.

 میرزاعلی ادامه می دهد: از طرف هیئتی از آستان قدس رضوی و طرح کرامت 60 نفر و با تمام امکانات در اینجا  مستقر شدند و در این 10 روز ضمن کمک و امداد رسانی ناهار و شام هم توزیع می کردند.

این یل زده گلستانی ادامه می دهد: جهادگرهای سپاه  است، جهاد مازندران و صفا شهر تهران ،از گرگان شهرهای اطرف و استان های همجوار آمدند  و هلال احمر همکاری های خوبی داشتند.

او می افزاید: علیرغم خسارت در آق قلا و سایر روستاها الحمد الله تخریب خانه نداشتیم و جای شکرش باقی است .

میرزاعلی اما مهمترین مشکلات را  گل و لای هایی بیان می کند که بعد از فروکشی آب وجود دارد و ادامه می دهد: از دیشب آب حدود 30 سانتی متر بالا آمده  و ما و اهالی روستا مسیر انحرافی و سد خاکی درست  می کنیم که  آب مزاحم روستا نشود

او می گوید: ما دوسیل را قبلا تجربه کردیم اما این سیل در ابعاد بیشتری بود.

image 2019 4 5 15 18 0 255 zP8

قدردان سپاه و ارتش هستیم که 20 روز تمام در حال کمک به ماهستند/رودخانه ها لایروبی می شد گرفتار سیلاب نمی شدیم

جوان دیگری از روستاهای اطراف آق قلا با ما همراه می شود، او می گوید:  احتمال دارد امشب باران ببارد و اگر با جوانان روستا اینجا رانبندیم ،آب حتما روستا را میبرد .

او می گوید: مهمترین مشکل ما لایروبی نشدن رودخانه ها است ، اگر انجام می شد ما اینطور درگیر سیلاب نمی شدیم.

این جوان گلستانی ادامه می دهد: بیشتر از دو هفته  درگیر آبگرفتگی شدیم  نه عید ، نه سیزده به در و تفریح نداشتیم ، دیروز با همکاری برادران ارتش لجن ها را از خانه ها بیرون آوردیم و امیدواریم سیل دیگری را تجربه نکنیم.

او ادامه داد: برداران سپاه و ارتش الان 20 روز است که در حال کمک به ما هستند و ما قدردان آنها هستیم.

1398011009575511717035994

افزایش 30 سانتی متری آب در آق قلا

اما امانگلدی ضمیر درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده آق قلا در گفتگو ب خبرنگاران گفته است: ذوب شدن و بارندگی دو روز اخیر در مناطق بالادست (علی آبادکتول، فاضل آباد و تقی آباد) سبب افزایش حجم آب و طغیان زرین گل شده است. این طغیان حدود 450مترمکعب در ثانیه آب را با خود به همراه آورد و با احتساب رودی که در روستای اونق یلقی رد می‌شود مجموعاً 60 مترمکعب آب به رودخانه گرگانرود رسیده یا فردا خواهد رسید.

فرماندار آق قلا با بیان اینکه این عدد به همراه 90مترمکعب سرریز سد وشمگیر مجموعاً 150مترمکعب در ثانیه خواهد بود، بیان کرد:  با توجه به ظرفیت عبوری گرگانرود(120 مترمکعب آب)، 30مترمکعب آب در روستاها و شهر سرازیر خواهد شد.

وی با اشاره به روند افزایشی آب از بعدازظهر پنج شنبه 15 فروردین در سطح محلات آق قلا گفت: حدود 20 الی 30 سانتی متر افزایش آب در محلات حکیم آباد و کل آباد و مناطق درگیر سیلاب و رودخانه‌ها داشتیم و هشدارهای لازم را به مردم دادیم.

ضمیر تاکید کرد: حجم آب گرگانرود بیشتر از توان عبوری آن است و نمی‌توان با کیسه گذاری جلوی آن را گرفت زیرا از هر طرفی که مسدود شود آب از طرف دیگه سرریز می‌شود.برداران سپاه و ارتش  و زحمت کشیدند

فرماندار آق قلا در خاتمه ضمن قدردانی از همه امداد گران  یادآور شد: برداران سپاه و ارتش در حال حفر کانال های انحرافی برای هدایت آب هستند.

 با وجود خطر افزایش دبی گرگانرود و حجم آب  تمام تدابیر برای کاهش ارتفاع آب و بیرون راندن و هدایت آب به سمت دریا توسط نیروهای مهندسی متخصص در دست انجام  و شرایط به  سمت ثبات بیشتر و مطلوب پیش می رود لذا همکاری مردم  نیروهای امدادی، مدیریت و کنترل بیشتر اوضاع در مناطق سیل زده را به سامان تر و بهتر خواهد کرد .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.