1401-01-06 19:50
489
0
79276
محمدرضا بهرامی فعال فرهنگی و رسانه ای گلستان؛

المان ها نماد هویت فرهنگ شهرند!

محمدرضا بهرامی فعال فرهنگی و رسانه ای استان گلستان می گوید:عدم طراحی مناسب و اتخاذ تصمیمات سلیقه ای و اجرای غلط توسط افراد بعضا فاقد صلاحیت و کم توجه به مباحث فرهنگی ساخت مجسمه های شهری، نتایج سنگینی چون برنتابیدن شهروندان را به همراه خواهد داشت.

 به گزارش گلستان ما؛ امروزه کمتر شهروند و مسافر فرهنگ دوستی را سراغ دارید که به مقولات هویت فرهنگی و مبلمان شهری توجهی نداشته باشد؛ یقینا همگان وقتی وارد یک شهر جدید می‌شویم اولین چیزی که به چشممان می‌آید نمادها و المان‌های ورودی آن شهر است که نقش شناسنامه فرهنگی آن شهر و معرف و گویای تمدن آن منطقه است. 

بر این باوریم که مجسمه ها و المان‌های شهری خاصیتی دارند که به‌تدریج می‌توانند به شکل سمبلیک مشخصه‌ای برای شناخت شهر به کار روند و چنان اثری در حافظه بیننده بگذارند که با هر بار شنیدن نام آن شهر ناخودآگاه ویژگی‌ها و شاخصه‌های شهر مورد نظر خود را در قالب آن المان به خاطر بیاورد یا حتی خود این نمادها و المان‌ها در گذر زمان به اثری تاریخی تبدیل شوند و منجر به آوازه منطقه خود شوند.

متاسفانه اثری را که با عنوان " تنها با هم" با هدف به چالش کشاندن جایگاه فضای مجازی در زندگی روزمره در چند روز پیش در فضای شهر دارالمومنین گرگان نصب و شاهدش بودیم از منظر فرهنگی، علیرغم ساختار تکنیکی و جذابیت بصری و توانمندی سازنده برای خلق، اثر درخور و شایسته ای نبوده است و نتیجه آن اعتراض برخواسته از غیرت دینی است که ما امروز در فضای مجازی با آن مواجهیم. البته نباید از ذهن دور داشت که امسال و طی سالهای گذشته آثار با ارزش هنری و درخور توجه نیز در شهر گرگان، خلق و در فضای شهری نصب شده اند. مشکل ما دقیقاً در جایی است که متولیان از مشورت های لازم بهره مند نمی شوند و از ظرفیت و مشورت شوراهای قانونی و کارشناسان فرهنگی استفاده نمی کنند و نتیجه ای که با آن مواجهیم، خارج از توقع و انتظار همه می شود.

انتخاب دغدغه فرهنگی و ایده مناسب بسیار حائز اهمیت است؛ اما عدم طراحی مناسب و اتخاذ تصمیمات سلیقه ای و اجرای غلط توسط افراد بعضا فاقد صلاحیت و کم توجه به مباحث فرهنگی ساخت مجسمه های شهری، نتایج سنگینی چون برنتابیدن شهروندان را به همراه خواهد داشت.

البته دستگاه قضایی و دادستان انقلابی مرکز استان مکلف شد که افرادی که غافلانه و شاید مغرضانه به بحث بدحجابی دامن می‌زنند و همچنین که سعی دارند خدای ناکرده بی‌حیایی را ترویج کنند و مباحث بی حجابی یا بدحجابی از محافل خانگی به سطح جامعه بکشانند، برخورد کنند؛ فلذا در این رابطه جلودار شدند و دستورارت صریحی را صادر کردند و در آن مقطع تصمیم بر آن شد که ماموران شهرداری مجسمه " تنها با هم"را با جرثقیل از محل استقرارش برداشته و برای اصلاح به انبار ببرند.

در اینجا ضرورت شورای متخصص و عضویت کارشناسان فرهنگی و مذهبی دو چندان و کاملا احساس می شود. اینکه تمامی ارگان‌های سفارش دهنده آثار هنری و مجسمه‌های‌ شهری از مشورت این شورا بهره‌مند شوند و بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه‌ها و یادمان‌ها در میادین و اماکن عمومی نظارت داشته‌ باشند که این مهم به عنوان قانون الزام آور است و دیگر اینکه امروز بایستی پذیرا باشیم که فهم و برداشت های ما نسبت به پدیده های فرهنگی مشترک نیست و قطعا این مهم می تواند موثر در خروجی های کار فرهنگی باشد.زارش گلستان ما

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.