1403-03-17 10:59
411
0
90275
سه گام تا اجرای پروژه بزرگ گردشگری گلستان باقی است؛

رنگ آبادانی دولت شهید رئیسی به جزیره متروک شمالی

سه گام مهم در پیشروی طرح بزرگ گردشگری جزیره آشوراده باقی مانده و گلستانی‌ها انتظار دارند کار ناتمام رئیس جمهور شهید با همان همت دولت سیزدهم به پایان برسد.

 به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» - داود خاندوزی؛ اسفند ۱۴۰۰ وزش باد نوار ساحلی خزر را پرتلاطم کرده بود گویا در دل خزر آشوبی به پا شده که به کرانه ساحل نیمه‌جان بندرترکمن می‌کوبد، اما خزر نمی‌خواهد که مشکلات بی‌پایان آشوراده و عروس نگین بخت خزر یعنی خلیج گرگان حل شود همه منتظر یک تصمیم بزرگ بودند.
 
 کسی پیدا شده بود که بعد از دو دهه می‌خواست به رگ‌های خشکیده حیات روستایی که در سال‌هایی با نامهربانی خزر به زیر آب‌رفته بود جان دوباره‌ای بدمد نه عیسی (ع) بود که مرده را زنده کند و نه عصای موسی (ع) برای رسیدن به جزیره امواج پرتلاطم خزر را در هم بشکافند، مردی مصمم با دست‌خالی، قلبی پرمهر و اراده‌ای از فولاد که توسلش به علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) داشت و پیش از آنکه عبای مسئولیت را برگردنش بیندازد مردم آن را با خادم‌الرضا (ع) می‌شناختند، آمده بود دل به دریا مشکلات بزند.

مردی که برای حل مشکلات جزیره‌ای که به نام نواده حضرت نوح(ع) نام‌گذاری شده و نشانگر یک تمدن است دل به دریای طوفانی زد درحالی‌که بسیاری از مسئولان و حتی عکاسان هم نتوانستند آن را همراهی کنند، بی‌انصافی بود که این شجاعت را شیطنت رسانه‌ای خراب کند، کسی دیگر نگفت به‌خاطر سلامت عکاسان که مبادا قایق آنها در امواج خروشان خزر در هم کوبیده شود اجازه چنین همراهی داده نشد؛ ولی امپراطوری دروغ می‌خواست این دستاورد را با انتشار ویدئویی از کنارگذاشتن دوربین‌ها توسط عکاسان گلستانی تحت شعاع قرار دهد.

رفتن به آشوراده در دل زمستان ۱۴۰۰ شاید در آن شرایط و آن هم از سوی شخص نخست اجرایی کشور برای من و شما امری عجیب است؛ اما کسی که در دل مشکلات میلیون‌ها ایرانی قرار گرفته می‌دانست که باید دل به دریا بزند، رئیسی آمده بود که در چنین شرایطی که حتی دریانوردان و صیادان هم وقتی خزر مواج و پرتلاطم می‌شود از دریا روی‌گردانی می‌کنند پا به جزیره مشکلات بگذارد.

قطب گردشگری گلستان مأمنی برای معتادان شده بود

جزیره‌ای که قرار بود قطب گردشگری شود؛ اما مأمنی برای معتادان شده که داد دستگاه قضایی را درآورده بود و کسی باور نمی‌کرد جزیره‌ای در هوای مطبوع شمالی که می‌توانست کیش دوم ایران باشد به چنین روزی افتاده باشد و شاید اگر همین جزیره در استان هم‌جوار گلستان بود شرایط دیگری داشت اما بگذریم و بگذاریم تاریخ در‌این‌باره قضاوت کند.

اوضاع نابسامان جزیره حتی داد دوستداران محیط‌زیست را درآورده بود و برخی نیز ریشه آتشی که گاه و بیگاه بر پیکر این جزیره و گونه‌های گیاهی و حیات‌وحش می‌افتاد را آمدوشد این معتادان می‌دانستند.
 کمتر از ۱۰ روز پس از این سفر مقدمات برای اجرای پروژه گردشگری با رعایت ملاحظات محیط‌زیستی فراهم شد؛ اما باوجودآنکه شهید آیت‌الله رئیسی در این سفر به‌ضرورت توسعه بر اساس ضوابط محیط زیستی تأکید داشت با مانع‌های متعدد و کارشکنی‌های مختلفی روبه‌رو شد.

گره کوری که به اجرای طرح گردشگری آشوراده افتاده بود باز در سفر دوم رئیس‌جمهور در ۳۰ آذر سال ۱۴۰۲ باز شد، دستور ویژه‌ای که رئیس‌جمهور به وزرای خود داد، باعث شد طرح گردشگری آشوراده جان دوباره‌ای بگیرد و حتی یک هفته قبل از شهادتش شهید جمهور در سفر به استان هم‌جوار به موضوع آشوراده و اجرای این پروژه گردشگری اشاره کرد و شاید این وصیتی بود که رئیس‌جمهور برای مسئولان دو استان شمالی داشت تا کار جزیره نیمه‌تمام نماند.

برای بررسی آخرین وضعیت آشوراده به سراغ مدیرکل میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان رفتیم، محمدجواد ساوری در این باره گفت: حل مشکلات ۲۴ساله جزیره آشوراده و طرح گردشگری و طبیعت‌گردی در سفر نخست رئیس‌جمهور در اسفند سال ۱۴۰۰ به آن توجه شد و از سویی دیگر رئیس قوه قضائیه نیز برای حل مشکلات جزیره به استان تفویض اختیار کرد تا مشکلات و موانع پیشرو یکی‌یکی برداشته شود.

محمدجواد ساوری ادامه داد: با این همکاری سران قوا و با پیگیری‌های مجدانه استاندار در سطح ملی و همراهی مدیران کل در سطح استان این موانع برطرف شد و حمایت‌های همیشگی نماینده ولی‌فقیه در استان تا حتی یک هفته قبل از شهادت شهید رئیسی در سفر استان هم‌جوار باعث شد شهید جمهور در این سفر نیز به مسئله آشوراده و تأثیر آن بر منطقه بپردازد.

وی افزود: به برکت این دولت و نفس‌های مبارک شهید در مرداد سال ۱۴۰۲ موافقت کارگروه ملی طبیعت‌گردی و گردشگری بعد از ۲۴ سال کسب شد و بنا است روستایی آشوراده و قله تاریخی روس‌ها در این جزیره احیا شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: از سویی دیگر بنا است در سایت ۲۲ هکتاری در یک پنل جدا طرح‌های طبیعت‌گردی اجرا شود، یک سایت پشتیبان نیز در ساحل و پشت اسکله بندرترکمن در نظر گرفته شده که در مرحله عقد قرارداد با سرمایه‌گذار و سیر مراحل قانونی آن هستیم.


گلستانی‌ها ۲۴ سال معطل مجوز طبیعت‌گردی آشوراده بودند
 ساوری با اشاره به اهتمام رئیس‌جمهور به حل مشکلات جزیره و حضور شهید رئیسی در دو سفر خود به جزیره آشوراده گفت: باتوجه‌به اهتمام جدی رئیس‌جمهور شهید به مسئله آشوراده برخی از مردم گلستان خواستار آن هستند که این جزیره به نام و یاد این شهید نام‌گذاری شود چرا که برای گلستان این اقدام رئیس‌جمهور شهید قابل‌تأمل است، کسی در قامت رئیس‌جمهور در این جزیره حاضر نشده بود و به‌صورت جد نیز هیچ دولتی به دنبال احیای تنها جزیره دریای خزر نبود.

 وی افزود: گلستانی‌ها ۲۴ سال معطل مجوز طبیعت‌گردی این جزیره بودند و خوشبختانه کارگروه آن در سطح ملی برگزار شد و بن‌بست گردشگری این جزیره شکست شد، اجرای این پروژه یک سری ملاحظات زیست‌محیطی داشت که در سفر رئیس‌جمهور شهید و هیئت دولت به جزیره که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز حضور داشتند شهید جمهور به آن تاکید کرد و با تمامی ملاحظات زیست‌محیطی اجرای طرح گردشگری آشوراده انجام شود.

 معاون هماهنگی امور استانداری گلستان نیز در خصوص آخرین اقدامات انجام شده گفت: استان گلستان از نظر شاخصه‌های اقتصادی وضعیت خوبی ندارد و یکی از مواردی که می‌تواند به شاخصه‌های اقتصادی گلستان کمک کند موضوع گردشگری در استان است و جزیره آشوراده یکی از ظرفیت‌های گردشگری در استان به‌شمار می‌رود که مسئولان به آن تأکید دارند.


جزیره آشوراده متروکه شده بود
 سید مهدی مهیایی ادامه داد: پس از سال ۱۳۷۳ به دلیل پیشروی آب دریا ساکنان جزیره آشوراده آن را تخلیه کردند جزیره متروکه شده بود و عدم لایروبی خلیج نهایتاً باعث شد که حتی تردد ساکنین در بین ساحل بندرترکمن تا جزیره با مشکل روبه‌رو شود.

مهیایی بیان کرد: در سفر نخست رئیس‌جمهور در اسفند سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی برای حضور رئیس‌جمهور در جزیره مطرح بود تا با حضور شهید رئیسی مشکلات برطرف شود، باوجوداینکه شرایط جوی مساعد نبود و عمق خلیج شرایطی نداشت که رئیس جمهور بتوانند از طریق قایق در جزیره حضور پیدا کرد این ریسک را پذیرفت و نهایتاً رئیس‌جمهور به جزیره رفت.

وی افزود: پس از این سفر و دستورات رئیس جنهور قرارگاه خاتم بلافاصله ورود عمل شد و ۱۱٫۵ کیلومتر عملیات لایروبی بعد از گذشته دو ماه از سفر رئیس‌جمهور آغاز شد و در مدت ۱۸ ماه این لایروبی انجام شد و عمق آب سواحل بندرترکمن بیش از ۴۰ سانتی‌متر افزایش یافت و شاهد پیشروی آب دریا به ساحل بودیم که در برخی نقاط ساحلی چیزی حدود ۴۰۰ متر می‌رسید و این یک اقدام اولیه برای احیای خلیج به‌شمار می‌رفت.

معاون هماهنگی امور استانداری گلستان بیان کرد: اگر موضوع احیای خلیج دنبال نمی‌شد مناطق شمالی استان در معرض خطر ریزگرد در اراضی به وسعت ۶۰ هزار هکتار قرار داشت علاوه‌برآن این اقدام به گردشگری آشوراده به‌عنوان یکی از موضوعات مهم گردشگری استان کمک می‌کند‌.

مهیایی افزود: همچنین یکی از رهاودهای سقر تشکیل ستاد راهبری جزیره آشوراده بین دو استان مازندران و گلستان بود و نهایتاً صندوق محیط‌زیست با همکاری بخش خصوصی بنا شد در فضای ۲۲ هکتاری زوم گردشگری را اجرا کند، یکی از موضوعاتی که باعث نگرانی فعالان محیط‌زیست شده بود این بود که تصور می‌کردند که بنا است بارگذاری سنگینی در جزیره اتفاق بیفتد و این در حالی بود که بنا نیست زیرساخت‌های با اجرای زیربناهایی سنگین در این جزیره ساخته شود و از ظرفیت‌های موجود در جزیره برای اجرای رستوران و بوم‌گردیو غیره استفاده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۵۰ جلسه ستاد راهبردی آشوراده با محوریت استاندار تاکنون برگزار شده و بر اساس آن بنیاد مسکن روستایی مقرر شد طرح هادی آشوراده را اجرایی کند و مجوزات آن اخذ شد و اداره کل آموزش و پرورش با همکاری نوسازی مدارس بنا شد که اردوگاه دانش آموزی را احیا کنند.

معاون هماهنگی امور استانداری گلستان تأکید کرد: مدیریت ماهیان خاویاری استان نیز مقرر شد موزه و آکواریوم برای گردشگران راه‌اندازی کند و اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری بازسازی و مرمت قله تاریخی روسها را در جزیره برعهده گرفت همه این کارها مقدمات آن فراهم شده و کار در حال پیشرفت است.

سه‌گام برای تکمیل پروژه گردشگری آشوراده باقی‌مانده است


 مهیایی افزود: در سطح ملی اما سه‌گام برای تکمیل‌شدن پروژه گردشگری آشوراده نیاز است؛ نخست سازمان محیط‌زیست که همکاری خوبی برای احیای گردشگری آشوراده داشته قرارداد، مربوط به عرصه ۲۲ هکتاری را باید تسری کند و این انعقاد قرارداد زودتر اتفاق بیفتد.

وی گفت: رئیس‌جمهور در هیچ استانی در دو سفر به یک نقطه سفر نکردند اما اجرای طرح طبیعت‌گردی برای آن حائز اهمیت بود و لذا در سفر دوم رئیس‌جمهور نیز تأکید کردند که کار پیگیری شود و بنا شد تأمین اعتباری اتفاق بیفتد تا زیرساخت‌های گردشگری آشوراده تقویت شود و اعتباری پیش‌بینی شد و انتظار داریم زودتر این اعتبارات ابلاغ شود تا دستگاه خدمات‌رسان بتوانند کار اجرایی آن را آغاز کنند.

معاون هماهنگی امور استانداری گلستان یادآور شد: احیای خلیج در سایر اقدامات مداخله‌ای از دیگر انتظارات ما است لایروبی کانال آشور به پایان رسیده و لایروبی کانال خزینی و پمپاژ آب از دریا از دیگر موضوعاتی است که منجر به تسهیل در ارتباط بین ساحل و جزیره می‌شود و امید داریم تأمین اعتبار در این بخش‌ها نیز رقم بخورد.

بازشدن قفل درب اردوگاه دانش‌آموزی آشوراده، اجرای طرح هادی به همراه ایجاد اسکله گردشگری یکی دیگر از اقداماتی بود که برای رونق گردشگری اتفاق افتاد.

اردوگاه دانش‌آموزی آشوراده که قرار بود میزبان کودکان و نوجوانان باشد؛ اما در گرد فراموشی و تعلل بر روی این پروژه نشست و بیش از دو دهه وقفه با ابتکار عمل دولت سیزدهم بود که قفل بزرگ درب ورودی آن باز شد.

حال گلستانی‌ها به جزیره آشوراده بیش از گذشته امید دارند چرا که مقدمات یک تحول گردشگری در استان فراهم است و چالش‌های تنها جزیره خزر با ابتکار رئیس‌جمهور شهید کمتر شده و انتظار است که فقدان رئیس‌جمهور نیز به ادامه روند این پروژه آسیبی نزند.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.