1400-05-18 09:18
964
0
75661
پای درد و دل خبرنگاران گلستانی؛

نظام رتبه بندی واجب تر از نان شب برای خبرنگاران/ چرا خبرنگاری شغل نیست!

به‌هرحال خودمان خواسته‌ایم که خبرنگار باشیم و هزینه آن را هم باجان و دل پرداخت کرده‌ایم.

به گزارش گلستان ما، در تقویم رسمی هر روز را برای گروهی می شناسند یک روز برای مهندسان، یک روز برای پزشکان، یک روز برای کارگران و یک روز هم به نام ما خبرنگاران.

امروز ۱۷ مرداد در تقویم به‌عنوان روز خبرنگار ثبت‌ شده و ما یک خبرنگاریم درست از اولین روزهایی که به این حرفه، هنر، شغل یا هر نام دیگری که بر آن می‌گذارید ورود می کنید احساس های خوبی همراهتان است بارها برایم پیش‌آمده است که کسی با فهمیدن اینکه خبرنگارم، سریعاً شروع به پرسیدن سؤال‌های متعدد می‌کنند.

آواز دهلی که هر چه بیشتر به آن نزدیک می شوید جذابیت ها و نگرانیهای خاص خودش را دارد که در هیچ کجا ان را نمی توانید پیدا کنید، حرفه ای که شاید هر چه بیشتر بدانید بیشتر مسوول تر خواهید بود.

زمانی که لقب یک خبرنگار را یدک می کشید دیگر حق ندارید وقتی در مقابل یک مسوول قرار می دهید خود را من بدانید بلکه جامعه هویتی جمعی به شما بخشیده که شما حس می کنید نماینده گروهی رنج کشیده هستند که امید به مالبه گری شما دارند.

جذابیت‌های نام خبرنگاری شاید از اصل این حرفه بیشتر باشد، چراکه خبرنگار که باشی دیگر معنای زندگی شخصی را درک نمی ‌کنی و تمام زندگی ‌ات می ‌شود تلاش برای مطالبه مردمی و در راستای احقاق آن تلاش می‌کنی.

خیلی ها می گویند کارگران واقعا جزو اقشار زحمت کش جامعه هستند جزو کم درآمدترین اقشار جامعه هستند وزندگی و عیشت برای این گروه شغلی سخت است اما گروهی هستند در جامعه که کار می کنند اما شغلی ندارند.

بله شاید درست حدس زده باشید این گروه در ظاهر نام یک شغل را یدک می کشند اما به معنای واقعی در این حرفه رنگ و بویی از یک شغل را نمی بینند، حرفه ای که در آن امنیت شغلی نباشد، بیمه، مزایا، حقوقش برای برخی به ماهیانه یک میلیون تومان هم نرسد آیا به نظر شما در این شرایط می توان نامش را شغل گذاشت؟

خبرنگار که باشی حقوق نگرفته باید در پی مسئولان برای گرفتن حقوق و بیمه کارگرانی که ماه‌ها حقوقی دریافت نکرده‌اند بدوی و حرفی از مطالبه خودت به میان نیاوری. 

مشکلات همچنان پابرجاست

هادی علمدار یکی از خبرنگاران با سابقه گلستان در گفت و گو با این پایگاه خبری ضمن تبریک هفته خبرنگار، اظهار کرد: متاسفانه هر ساله این روزها دوستان به سراغ ما می آیند مسائل را مطرح می کنند و عمده مشکلات آن ها پابرجاست و تنها در این روز به یاد خبرنگاران می افتند.

این خبرنگار گلستانی خاطرنشان کرد: عزم خاصی بین دستگاه ها برای ایجاد تغییر احساس نمی شود مشکل عمده رسانه ها برطرف نشده هنوز مشکلات بیمه، درآمدزایی و معیشت پابرجاست چرا که خبرنگار بودن یک شغل به معنای خاص تلقی نمی شود.
وی افزود: تنها علاقه است که خبرنگار را در این حرفه نگه داشته خبرنگاران بیشتر از اینکه بخواهند به مشکل خود بپردازند پیگیر مشکل مردم هستند اما باید مسوولان اتفاقات را بگونه ای رقم بزنند شرایط جامعه خبرنگاری تغییر کند.

علمدار بیمه خبرنگاران را یک مزیت نسبی دانست و عنوان کرد: رسانه های مکتوبی که می توانستند حداقل خبرنگاران خیالشان راحت بود بیمه ای داشتند که افزایش هزینه ها فشار زیادی به رسنه ها آورد که باع شد از رسالت اصلی خود دور شوند.

عضو هیئت مدیر خانه مطبوعات گلستان نیز عنوان کرد: مهم ترین چالش رسانه های معیشت است و  آموزش خبرنگار حرفه ای قبل آن معیشتش حل شده باشد و این ها باید همراه هم انجام شود.

خبرنگار در گلستان متولی ندارد

وحید عرب احمدی نیز در گفت و گو با این پایگاه خبری تصریح کرد: در این سال ها تاثیرگذاری رسانه در کشور جایگاه خود را نشان می دهد در انتخابات و زمان مشکلات کشور نظیر آب و برق رسانه های ما خوب مدیریت کردند.

مدیرخبرگزاری تسنیم اذعان کرد: خبرنگاران در تمام موضوعاتی که باید کار می کردند انجام دادند هیچ وقت رسانه ها در استان کم نگذاشتند همین مشارکت 61 درصدی انتخابات اگر رسانه ها نبودند استان ما میزان مشارکت این قدر خوب نبود.

وی افزود: متاسفانه مسوولین به میزانی که رسانه ها پای کار هستند درک درستی از جایگاه رسانه ندارند مسوول به من زنگ می زند چرا مصاحبه من را در این مطلب انتقادی نوشتی بجای اینکه از این گزارش برای تحول استفاده کند دائم می گوید انتقاد نکن و از خبرنگار فاصله می گیرد.

مدیر خانه مطبوعات گلستان تصریح کرد: طوماری از مشکلات خبرنگاران را برای مسوولان می خوانم می گوید یکی را بگو تا من حل کنم و بقیه مشکلات را نمی بیند مهم ترین مشکل خبرنگاران این است یک نظام صنفی که خبرنگاری را شغل حساب کند نداریم اگر شغل است حقوق ثابت کجاست؟ با پانصدهزار تومان می توان زندگی کرد؟ بیمه نداریم من می توانم ساعت ها در مورد مشکلات بیمه ای صحبت کنم.

عرب احمدی با انتقاد از حمایت های مسوولان استان از خبرنگاران ابراز کرد: در استان های دیگر حمایت های اقتصادی خوبی از رسانه ها می شود در شهرهای استان کنار دستی ما چند روزنامه وجود دارد اما در استان ما کسی حمایت نمی کند و دیگران جرئت نمی کنند وارد عرصه رسانه شوند.

وی ادامه داد: حقوق همه با توجه به تورم افزایش می یابد اما خبرنگار حقوقی ندارد که بخواهد افزایش داشته باشد نظام صنفی رسانه ای تشکیل شود این مشکلات کمتر می شود.

این خبرنگار گرگانی ادامه داد: هیچ حمایتی وجود ندارد و یکی از مشکلات ما این است همه خود را خبرنگار می دانند اما در نظام خبرنگاری تعریف ها مشخص نیست و می داند چگونه باید کار کند و طبق وظایف مشخص کار شود.

عرب احمدی اضافه کرد: حمایتی که می شود یک یارانه است که ما به آن هم اعتراض داریم و بیشتر خبرنگاران واقعی بیمه نیستند یارانه کاغذ تخصیص می دهند هم غیرمنصفانه است و نبود متولی در استان نداریم استان های دیگر ارشاد خود را مسوول می دانند اما در استان ما خود را مسوول نمی داند روز خبرنگار ارشاد به ادارات دیگر نامه می زند و گدایی می کند برای روز خبرنگار برای اینکه برای این روز هزینه کند.

مدیر خبرگزاری تسنیم یادآورشد: ارشاد هیچ هزینه ای برای خبرنگاران نمی کند هیچ سالی نه دوره نه کلاس و نه روز خبرنگار برنامه ای، پس متولی کار خبرنگاران کیست؟ ارشاد هم که دائم پول ندارد این ها مشکلات جامعه رسانه ای است که چون متولی نداریم به این اوضاع افتاده ایم.

وی افزود: بسیاری از رسانه های ما توان تشکیلات اداری ندارند بیشتر استان ها با حمایت مسوولان مجتمع رسانه ای دارند اما در استان ما چندین سال می گویم

عرب احمدی گفت: مسوولان رده بالا به استان خود نیامدند و کاری که برای خبرنگاران خروجی داشته باشد را انجام نداده اند در آگهی های دولتی ارشاد پای کار آمد توزیع آگهی های دولتی خیلی خوب شد اگر ارشاد که خود را متولی می داند در کنار صنف قرار بگیرد مشکلات حل می شود.

گلستان خبرنگار تخصصی ندارد

اعظم محبی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: مشکلات معیشتی و اقتصادی خبرنگاران به عنوان اصلی ترین دغدغه و چالش فراروی خبرنگاران گلستان است.

این خبرنگار تصریح کرد: نداشتن ثبات شغلی و بیمه های تامین اجتماعی و خدمات درمانی از دیگر دل نگرانی های خبرنگاران است که علیرغم تمام وعده‌های داده شده هنوز این معضل برطرف نشده است. 

وی افزود: وظیفه‌خبرنگار شناسایی تنگناها مشکلات و دغدغه‌های جامعه و رساندن آن به گوش مدیران است و در برخی از موارد نیز خبرنگار باید با تحقیق و بررسی همه جانبه راهکار و روشی برای حل مشکلات جامعه ترسیم کند.

محبی یادآورشد: برای ایفای وظیفه ی مطلوب و ایده آل یک خبرنگار باید به مسایل روز جامعه تسلط و آشنایی داشته باشد تا انجام رسالت خبرنگاری به بهترین شکل ممکن انجام شود.

این خبرنگار  بیان کرد: در استان گلستان خبرنگار تخصصی نداریم و بیشتر خبرنگاران فراحوزه ای عمل می کنند به زبان ساده خبرنگار حوزه ی اجتماعی در حوزه ورزش و اقتصاد نیز قلم فرسایی می‌کند و این موضوع بیشتر به سبب دغدغه های مالی رسانه ها اتفاق می افتد.

وی اضافه کرد: کمبود نیرو در جراید و خبرگزاری های استان سبب می شود تا با حداقل نیرو تمام حوزه ها توسط یک یا چند خبرنگار پوشش داده شود متاسفانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دوره‌های آموزشی در حوزه‌های تخصصی برگزار نمی‌کند.

محبی گفت: در حال حاضر بیشتر خبرنگاران استان در حوزه مسائل اجتماعی و مدیریت شهری قلم می زنند و سایر حوزه ها مانند سیاسی و ورزشی به عنوان مکمل کار آنها محسوب می‌شود

این خبرنگار اذعان کرد: خبرنگاران در استان گلستان از جایگاه ویژه‌ای نزد مدیران و جامعه برخوردار نیستند بیشتر مدیران استان از برقراری ارتباط با خبرنگاران واهمه دارند و این موضوع بر انجام رسالت تاریخی خبرنگاران اثر مستقیم می‌گذارد.

به هرحال ما خبرنگاریم

به‌هرحال خودمان خواسته‌ایم که خبرنگار باشیم و هزینه آن را هم باجان و دل پرداخت کرده‌ایم. امروز ۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی یکی از همرزمان ما در خبرگزاری جمهوری اسلامی است که بیش از ۲۰ سال پیش جان‌برکف عازم مزار شریف افغانستان شد تا اخبار جنگ را پوشش دهد و در پایان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.