1393-05-18 15:03
2638
0
777
گزارشی از رقیه بشارت نیا :

دردهایی در گلستان که رنگ کهنگی به خود گرفته / آشنایی با گیاه دارویی چای کوهی مینودشت

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که چای کوهی (هوفاریقون) می تواند ویروسها را از بین ببرد و روی ویروس بیماری ایدز نیز اثر داشته باشد.

به گزارش گلستان ما ، در استان گلستان بیش از 409 گیاه دارویی وجود دارد که تاکنون 45 نوع آن کاملا شناخته شده است و " علف چای " نام گیاهی که در جهان شناخته شده است . این گیاه دارویی  در 53 نقطه ی شهرستان مینودشت مشاهده شده که بصورت طبیعی رشد کرده ، ولی تاکنون به ثبت نرسیده و ناشناخته مانده است اکثر کشاورزان این گیاه را نمی شناسند و اطلاعات کافی از ارزش دارویی آن،  ندارند و زمانی که در زمین های کشاورزی با آن مواجه می شوند آنرا از بین می برند.

با وجود داروهای شیمیایی  ، هنوز هم دنیا نیازمند داروهای گیاهی  است

عیسی کرامتلو کارشناس باغبانی در گفتگو با  گلستان ما گفت : گیاهان دارویی از گذشته های دور همواره در درمان بشر موثر بوده اند و درطول تاریخ تب سنتی با استفاده از همین گیاهان دارویی سلامتی بشر را تامین می کردند امروزه با وجود داروهای شیمیایی  هنوز هم دنیا نیازمند داروهای گیاهی و تب سنتی است بر اساس آمارهای منتشره توسط (WHO) ، تنها بين 35 تا 70 هزار گونه گياه دارويی در طول زمان برای حداقل يك يا چند بار مورد مصرف قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر، 25  درصد از  داروهای موجود، منشأ گياهی دارند و 12 در صد داروها نيز از منابع ميكروبی ساخته شده اند.

کارشناس باغبانی اظهار کرد: پتانسيل توليد داروهای گياهی در طبيعت بسيار بالاست. گياهان دارويی جزء ذخاير و منابع طبيعی هستند و بسياری از كشورها كم يا زياد از يك چنين منبعی برخوردارند كه نوع، تعداد و تنوع گونه های گياهی بر اساس شرايط و موقعيت جغرافيايی هر منطقه متفاوت است.کرامتلو در ادامه گفت: در کشور ما ایران هم در سالهای اخیر گرایش مردم به سمت استفاده از گیاهان دارویی و تب سنتی بیشتر شده است همچنین در مناطق شمالی رویش گیاهان دارویی از سایر مناطق  بیشتر است  و چای کوهی در 53 نقطه از شهرستان  مینودشت به صورت طبیعی رشد کرده است.  

 زمان گل دهی  چای کوهی از اواخر اردیبهشت تا مهر است

کرامتلو مشخصات فیزیکی گیاه چای کوهی را علفی ،  پایا ، در ارتفاع  50 تا 80 سانتی متر و دارای برگهای متقابل معرفی کرد و اذعان کرد: این گیاه در حاشیه راه های روستایی , مزارع متروک , نواحی کم درخت جنگلها , بیشه ها و غیره می روید. از مشخصات دیگر چای کوهی داشتن ساقه های متعدد و منشعب بوده و دارای دو خط نسبتاً برجسته در تمام طول خود است همچنین در برگهای متقابل ، بیضوی و دراز آن نقاط کوچک و شفافی ، به تعداد فراوان دیده می شود که در واقع کیسه های ترشحی مملو از اسانس اند.

این کارشناس باغبانی تاکید کرد: در گلبرگهای این گیاه  نقاط ریز یا خطوط تیره ای مشاهده می گردد کهعبارت از غده های ترشحی محتوی شیره ای به رنگ قرمز مایل به قهوه ای است و در زمان گل دهی  آن، از اواخر  اردیبهشت تا مهر ماه است زمان و برداشت سرشاخه های گلدار آن در خرداد و تیر است که پس از برداشت می توان در سایه خشک نمود و به صورت دم نوش استفاده کرد. وی تصریح کرد:  اواخر مهر زمانی است که گل چای کوهی به بذر تبدیل می شود و در زمینی که رشد کرده دوباره برای سال آینده باقی خواهند ماند تا دوباره رشد کنند.

چای کوهی می تواند روی ویروس بیماری ایدز نیز اثر داشته باشد

کرامتلو بیان کرد: رشد این گیاه در کشور بیشتر در استان های مازندران ، گیلان ، آذربایجان شرقی و غربی ، اردبیل ، لرستان ، خراسان شمالی ، کردستان ، همدان ، سمنان ، البرز و در استان گلستان در کردکوی ، گرگان و گنبد کاووس دیده شده است همچنین در مسیر روستاهای و زمین های کشاورزی مینودشت بیشترین رشد را داشته است .

وی تصریح کرد: متاسفانه مردم و کشاورزان از خاصیت دارویی آن بی اطلاع هستند این گیاه از ترکیبات شیمیایی اسانس ، هیبریسین ، هیبروزید تشکیل شده و خواص درمانی التیام بخش ، نرم کننده ، کرم کش ، ضد شب ادراری ، مسکن سرفه و ناراحتی های تنفسی است  تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که چای کوهی (هوفاریقون) می تواند ویروسها را از بین ببرد و روی ویروس بیماری ایدز نیز اثر داشته باشد.

در کشورهای غربی این گیاه بصورت صنعتی کشت می شود

کرامتلو در باره این گیاه و استفاده آن در کشورهای غربی اشاره کردو افزود: در کشور های غربی این گیاه بصورت صنعتی کشت می شود  و در کشور آلمان  در کارخانه های صنعتی بسته بندی شده و به مصرف داخل و حتی صادرات  هم می رسد

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما و استان گلستان زیاد به این مورد توجهی نشده و این گیاه با ارزش خوراک دام ها و حیوانات دیگر می شود

کارشناس باغبانی عدم اطلاع رسانی و نداشتن آگاهی مردم منطقه بویژه کشاورزان را از علت اصلی بی توجهی به این گیاه بارزش را دانست و تصریح کرد: استان گلستان بویژه شهرستان مینودشت بهترین مکان برای پرورش گیاهان دارویی به صورت صنعتی است تا علاوه بر مصرف داخلی با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی به خارج از کشور هم صادر کرد.

خیّری تنها به ساختن مسجد و مدرسه نیست

اما کدام مسئول دلسوز استانی می تواند بعنوان یک خیّر جامعه عمل کند و پیگیر قابلیت های استان شود ؟ آخر خیّری تنها به ساختن مسجد و مدرسه نیست . مرکز تحقیقات هم می تواند با کمک خیّرین راه اندازی شود ، در استان گلستان دهها قابلیت شناخته شده و صدها قابلیت هنوز ناشناخته است واقعا کدام مسئول به جایگاه خود بعنوان یک شغل و منبع در آمد نگاه نمی کند ؟؟

این درد جامعه ماست که مسئولان فقط در حد تکلیف عمل کرده اند و بس !!

کجاست ، دلسوزی که برای رشد این استان گام بردارد . جسارت نمی کنیم اما دردهای این استان خیلی وقته که رنگ کهنگی به خود گرفته است چه با کلید و چه بی کلید !!

وقتی با کشاوزانی مواجه می شویم که بعلت نداشتن مرکز تحقیقات و عملکرد نادرست برخی از مسئولان ، نهال هایی را بدون توجه به شرایط محیط و آب و هوای منطقه در زمین خود کاشته اند و منتظر باردهی هستند !

اما آنچه حاصل شده ، پس از گذشت ده سال هنوز هم بار نداده اند و تنها حاصل عمر صاحبان خود را صرف کرده اند ، همانند زنبورهای بی عسلی شده اند که  فقط  نیش دارند و برخی از آنان حتی قابل پیوند زدن هم نیستند. نهایتا باید گفت که درد های این استان خیلی وقته که رنگ کهنگی به خود گرفته است . باید به دنبال درمان و راه چاره بود .

گزارش از رقیه بشارت نیا

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.