1400-08-23 11:58
775
0
77028

از انتخاب همسر تا فرزندآوری/ این خانواده، همه‌چیزش قرآنی است

در این گزارش یک خانواده قرآنی را معرفی می‌کنیم که تمام اصولش از انتخاب همسر تا تربیت فرزندان و فرزندآوری را بر اساس مبانی قرآنی قرار داده‌اند.

به گزارش گلستان ما، نرجس سادات- صدای جیک جیک پرنده‌ها لابه لای درختان حیاط می‌پیچید و خنکای باد موهای آقا غلامحسین را که کنار حوض کوچک حیاط نشسته بود و با آرامش عجیبی وضو می‌گرفت نوازش می‌کرد. آقا غلامحسین زیر لب آیات نور را تلاوت می‌کرد که منصوره خانم سینی چایی به دست وارد حیاط شد و لبخندی نثار غلامحسین کرد. چای را با شیرینی عشق و محبت خوردند عشقی که سال‌هاست میهمان این خانه است و حالا در این شرایط اقتصادی سخت، ثمره این عشق سه فرزند است که راه پدر و مادر را پیش گرفته و آیات الهی را در جان و دل دارند.

ما نیز مهمان این خانواده با صفای فرخشهری شدیم و در کنار لذتی که از همنشینی با این خانواده نصییمان شد اندکی نیز با این خانواده موفق قرآنی آشنا شدیم که راه طی شده آن‌ها بسیار شنیدنی است.

علاقه شما به حفظ قرآن از کجا شروع شد؟

دبیرستانی بودم که مشاهده قاریان قرآن از تلویزیون من را شگفت‌زده می‌کرد. ساعت‌ها قرآن خواندن‌شان را نگاه می‌کردم و حظ می‌کردم. کم کم با کسانی دوست شدم که مربی قرآن بودند و این دوستی‌ها شروع مسیر قرآنی من شد. حفاظ همسن و سال بسیار به من انگیزه می‌دادند تا مسیر حفظ قرآن را با قدرت بیشتری ادامه دهم.

درس را رها کردید و به سمت قرآن رفتید؟

قرآن نه تنها مانع من نبود بلکه به طور چشمگیری باعث پیشرفت من در درس شد. درس‌ها را راحت‌تر به ذهن می‌سپردم و انگار زمان نیز برایم برکت پیدا کرده بود و باعث شد در کنکور سراسری سال  ۷۱ در رشته دبیری زیست‌شناسی قبول شوم. حفظ قرآن را در دوران دبیرستان آغاز کردم و در دوران دانشجویی به پایان بردم. پس از پایان تحصیلات دانشگاهی راهی منطقه کیار شدم و ۷ سال در روستاهای آنجا مشغول به تدریس شدم و در حال حاضر نیز در شهرکرد معلم زیست هستم.

انس با قرآن چه تاثیری در زندگی شما داشته؟

از آنجایی که به یاد دارم قرآن همیشه پناه و یاور من در زندگی بوده و با خواندن این آیات نورانی همیشه راه زندگی برایم روشن شده و سختی‌ها را پشت سر گذاشتم و از سال ۶۹ که تصمیم گرفتم قرآن را حفظ کنم زندگی‌ام متحول شد. در دوران دانش‌آموزی در مسابقات قرآنی پایه ثابت بودم. اما بعد از حفظ قرآن زندگی من رنگ و بوی خاصی گرفت و کل زندگی خودم را مدیون قرآن هستم به طوری که تاکنون ۲۰ رتبه کشوری اول تا سوم مسابقات قرآنی  مختلف را در رشته‌های حفظ ده جز، بیست جز و حفظ کل و تفسیر کسب کرده‌ام.

چگونه شریک زندگی پیدا کردید که در این راه همراهتان باشد؟

روزهای آخر دانشجویی در سال ۷۳  بود که تصمیم به تشکیل خانواده گرفتم و با وساطت برخی از دوستان قرآنی به خاستگاری منصوره خانم رفتم در پوست خود نمی‌گنجیدم که فردی را پیدا کرده‌ام که دبیر قرآن و دانشجوی دبیری ریاضی بود با هم صحبت کردیم. منصوره خانم نه توقع خانه و اموال لاکچری داشت و نه توقع زیادی در مراسمات ازدواج. هر دو با توکل بر خدا و کلام وحی به ساده‌ترین شکل زندگی مشترک خود را در سال ۷۷ آغاز کردیم.

چه شد که فرزندان شما هم به قرآن علاقه‌مند شدند؟ به این فکر نکردید که فرزند کمتر آسایش بیشتری به همراه دارد؟

یک سال پس از شروع زندگی‌مان مطهره خانم به دنیا آمد، من و همسرم در منزل قرآن می‌خواندیم و این صوت قرآن بود که بیش از هر چیزی از پیش از تولد مطهره به گوشش خورده بود کمی که مطهره بزرگ‌تر شد به قرآن علاقه نشان می‌داد و همیشه کنار من می‌نشست و قرآن را با اشتیاق نگاه می‌کرد تصمیم گرفتیم برای شناسایی استعداد و علاقه‌اش او را به دارالقران شهر ببریم و مطهره به صورت جدی وارد عرصه قرآن شد.

مطهره ۴ ساله بود که دخترم فاطمه نیز به دنیا آمد و شد همدم و همراه خواهر و وقتی فاطمه ۹ ساله بود نیز محمد مهدی کانون خانواده‌ ما را گرم‌تر کرد.
سه فرزندم پا به پای هم و به علاقه خود وارد مسیر قرآن شدند مطهره اکنون ۱۷ جز، فاطمه ۱۱ جز و محمد مهدی کوچولو نیز حافظ جز ۳۰ هستند که این نه به اجبار ما بلکه خواست خودشان بوده و قرآن را انتخاب کردند و الحمدالله که قرآن یاورشان شده است.

فرزندان شما از نظر درسی چگونه هستند؟ به کار دیگری علاقه نداشتند؟

حفظ قرآن روحیه خاصی به خانواده ما داده است. هر دو دخترم در مدارس استعداد درخشان سال‌های تحصیل را سپری کردند و مطهره جان هم‌اکنون در حال تحصیل در رشته دبیری زیست‌شناسی است؛ قرآن نه تنها آسیبی به درسشان نزده بلکه به پیشرفت درسی نیز کمک کرده است.

دخترها به ورزش نیز علاقه نشان دادند و چندسالی است که بدمینتون را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند و یکی از بچه‌ها به مسابقات کشوری بدمینتون راه پیدا کرده است.

بهتر نبود یک فرزند داشتید و تمام انرژی خودتان را صرف همان یکی می‌کردید؟

شاید همه فکر کنند اگر من یک فرزند داشتم و تمام انرژی خود را صرف یک فرزندم می‌کردم در حال حاضر او حافظ کل بود اما در حال حاضر نیز فرزندانم حافظان قوی هستند و تمام این مدت بیشتر از اینکه من و همسرم تلاش کنیم مطهره تلاش کرد و مانند مربی دلسوزی راهنمای خواهرش در این مسیر شد حتی مطهره در دانشگاه نیز خیلی از دوستانش را علاقه‌مند به قرآن کرده است.

توصیه شما به خانواده‌ها چیست؟

در مسیر قرآن قدم بردارند و در این راه پشتکار داشته باشند و با تربیت نسل صالح جامعه قرآنی را تقویت کنند و در این مسیر از تک فرزندی بپرهیزند چرا که قرآن کریم توصیه کرده که بچه‌ها را از بین نبرید اما متاسفانه این روزها شاهد افزایش سقط جنین هستیم اما به یاد داشته باشید که روزی آن‌ها با خداست و به قول شاعر هرآن‌کس که دندان دهد نان دهد. بنابراین کفالت بچه با خداست و کافی است خانواده شرایطی را برای تربیت صحیح به وجود آوردند.

دلیل موفقیت‌هایتان را چه می‌دانید؟

قرآن را دوست صادقی برای خودم دانستم  و ایمان دارم به این که قران بهترین مونس در دنیا برای هر شخصی است همان طور که امام سجاد(ع) فرمودند اگر من همه مشرق و مغرب را داشته باشم اما قران را نداشته باشم وحشت می‌کنم.

من در خانواده ۷ نفری بزرگ شدم و خودم فرزند دوم خانواده بودم بعد از اینکه وارد عرصه حفظ قرآن شدم خواهر و برادرهای کوچک‌ترم همه حفظ قرآن را آغاز کردند. برادر کوچک‌تر من حافظ بیش از ۲۰ جز قرآن هستند.

خواهرم ستاره نیز بیش از ۱۰ جز قرآن را حفظ کردند و رتبه اول کشوری را در مسابقات دانشجویی و رتبه دوم مسابقات کشوری دانش‌آموزی را کسب کرد و در حال حاضر نیز یکی از بهترین پزشکان متخصص است.

صحبت‌هایمان گل‌انداخته بود که صدای اذان از گلدسته‌های مسجد محل به گوش رسید و ادامه گفت‌وگو به وقت دیگری موکول شد.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.