1399-08-17 13:49
816
0
71449

توسکستان منتظر باران/آتش شعله‌ور در هفتمین روز

در حالی که هفتمین روز از آتش سوزی جنگل های توسکستان در گرگان می گذرد اما شعله آتش بر طبیعت بکر و انبوه درختان می تازد، هرچند مسئولان و نجاتگران همه امکانات خود را بسیج کرده اند اما غلبه بر شیب تنداین جنگل بسیار سخت است. حالا همه منتظر بارانند.

به گزارش گلستان ما؛ ابوطالب قزلسفلو عصر امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت حریق در عرصه‌های جنگلی توسکستان و عملیات اطفا اظهار  کرد ما چهار جهت حریق داشتیم که در سه جهت جغرافیایی مهار شده  و نیروها در حال پیش هستند و فقط در جهت غربی آتش در حال پیشروی است که کار اطفا به سختی در حال انجام است.

وی  افزود:منطقه دارای شیب بسیار تند و صعب العبور است جز افراد خاص و کوهنوردان به آسانی به آنجا نمی روند و حتی طبیعتگردان هم کمتر به آن منطقه می روند برای همین دسترسی نیروی انسانی برای خاموش کردن آتش سخت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تصریح کرد: علاوه براین پوشش گیاهی منطقه منزول بوده که حالت رزین و روغنی دارد که سبب شعله‌ور شدن آتش می‌شود.

قزلسفولو اضافه کرد: برای رسیدن به منطقه حریق نیاز به چند ساعت پیاده‌روی است و در صورت مطلوب بودن شرایط جوی از بالگرد هم برای هلی برن نیروها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بالگرد هوافضای سپا و بالگرد هلال احمر در استان حضور دارند اما شرایط جوی به گونه‌ای نیست که بتوان از ظرفیت آنها به طور مستمر استفاده کرد.

ویدرباره علت آتش‌سوزی و احتمال نقش داشتن عامل انسانی در این حریق گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد حریق از بقایای آتشی که شکارچیان روشن کرده بودند به دیگر نقاط سرایت کرده است.

وی در خصوص اینکه آتش به زیستگاه اسب‌های وحشی رسیده است گفت: در این منطقه اسب وحشی نداریم و اگر اسب‌هایی دیده شده متعلق به مردم روستاهای پایین دست است که بعد از فصل کشاورزی در مراتع بالادست رها می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: به علت اینکه حریق فعال است و عملیات اطفا ادامه دارد، هنوز سطح حریق مشخص نشده و در صورتی که بتوانیم آتش را مهار کنیم، سطح خسارت را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

هادی حق شناس هم  امروز در بازدید از مرکز فرماندهی اطفای حریق جنگل توسکستان اظهار کرد: هر آنچه در سطح استان تجهیزات برای مهار آتش داریم را به خدمت گرفتیم و تلاش می‌کنیم با کمک نیروهای امدادی تمام دستگاهها و استفاده کامل از امکانات موجود، آتش‌سوزی توسکستان را هر چه سریع‌تر خاموش کنیم.

وی افزود: طی دو روز اخیر، نیروی انسانی ورزیده و ماهر برای مهار آتش جنگل توسکستان گرگان تقویت شده است و نیازی به کمک سایر استانها نداریم.

استاندار گلستان تاکید کرد: دستگاه های عملیاتی استان همچون منابع طبیعی و محیط زیست باید به تجهیزات مدرن و قوی مجهز شوند.

حق شناس بیان کرد: یکی از دلایل طولانی شدن روند خاموش کردن آتش، صخره‌ای بودن مناطق درگیر آتش و پراکندگی محدوده آن در ارتفاعات سخت گذر است

وی تاکید کرد: طی ۲۴ ساعت آینده گروه امداد و عملیات از طریق ملحق شدن یک بالگرد جدید تقویت و تجهیز می شوند.

استاندار گلستان با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی گلستان مبنی بر احتمال بارش باران از عصر امروز ابراز امیدواری کرد؛ با بارش باران در ارتفاعات توسکستان عملیات را برای سرعت کار و مهار آتش تسهیل می کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.