1403-08-01 09:02
45
0
91827
مطالبه تکراری به سرانجام نرسید؛

نقص الگوی کشت در قطب اقتصادی

موضوع الگوی کشت مسئله امروز و دیروز نیست سال‌هاست مطالبه جدی برای استان گلستان به عنوان قطب اقتصادی محسوب می‌شود، نواقص اجرای این طرح باعث شده نمره قبولی در این بخش نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، اصلاح الگوی کشت دغدغه مهمی است که خواهان زیادی در اجرا دارد اما هزار راه نرفته هم پیش‌روی این طرح قرار گرفته تا تولیدکنندگان اعم از سیب‌زمینی‌کاران، شالی‌کاران، گوجه‌کاران، کلزاکاران، پنبه‌کاران و سایر کشاورزان هنوز نتوانند برای مازاد محصول و حتی مقرون به صرفه بودن تولیدات‌شان راهکار درستی بیابند.  

گرچه تمام فرایندهای نظام تولید و کشت جزو اصلاح الگوی کشاورزی محسوب می‌شود و تولید محصولات مقاوم به خشکی، تغییر فصل کشت، شیوه‌های تغذیه و شیوه‌های نوین آبیاری را شامل می‌شود اما باید دید چقدر این رویکردها در استان گلستان رعایت و عملیاتی شده است و چرا الگوی کشت در استانی که قطب اقتصادی و تأمین‌کننده امنیت غذایی است با گذشت سال‌ها ناقص اجرا شده و همچنان مظلوم مانده است.

* عملیات کشاورزی در ۹۹ درصد اراضی گلستان مکانیزه است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در خصوص وضعیت اجرای اصلاح الگوی کشت در استان گفت: تمامی برنامه‌های مربوط به این طرح از سال‌های گذشته شروع شده است، خوشبختانه موفقیت‌های خیلی زیادی داشتیم.

علی‌اکبر مهقانی با اشاره به نقش استفاده از ادوات کشاورزی نوین به عنوان یکی از موارد اصلاح الگوی کشت افزود: زمانی استفاده از گاوآهن به عنوان تنها وسیله آماده‌سازی بستر زمین بود و اراضی کشاورزی از شمال تا جنوب استان و شرق تا غرب استان از آن استفاده می‌کردند اما چند سالی که کشت مستقیم و خاکورزی حفاظتی در استان شروع شده است.  

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد اراضی کشاورزی استان از تکنولوژی جدید استفاده می‌کنند، تصریح کرد: ۹۹ درصد اراضی استان گلستان از مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت تماماً به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد.

*اصلاح الگوی کشت فقط تغییر نحوه کشت نیست

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، استفاده از تجهیزات و تکنولوژی داخلی را اولویت خواند و گفت: با تکیه بر توان داخلی استفاده از امکانات و تجهیزات و ادوات کشاورزی در دستورکار است و در نمایشگاهی که در استان برگزار شد کشاورزان استان نیز به استفاده از ادوات داخلی اقبال نشان دادند.

مهقانی با تأکید بر اینکه اصلاح الگوی کشت فقط تغییر نحوه کشت نیست، ابراز کرد: ما هم قبول داریم که تا رسیدن به نقطه آرمانی فاصله داریم.

وی ادامه داد: آنچه مدنظر جهاد کشاورزی در برنامه اصلاح الگوی کشت است و به عنوان مطالبه از گذشته تا به امروز مورد تأکید قرار دارد ترکیب الگوی کشت بوده است که رویکرد توسعه گلخانه‌ها، تغییر فصل کشت نباتات علوفه‌ای از تابستان به فصل پاییز از جمله آن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: اصلاح الگوی کشت قرار است نیازهای جامعه را تأمین کند تا به خودکفایی برسیم و از تکنولوژی استفاده کنیم و منابع آبی نیز مدیریت شود و مولدسازی صورت بگیرد همچنین برای صادرات مازاد بر نیاز هم فکری شود.

مهقانی توضیح داد: توجه به امنیت غذایی کشور مهمترین موضوع در کشور است، برای رسیدن به یک امنیت و اقتدار غذایی باید برنامه کشت و تولید محصولات نظام‌مند و هدفمند باشد.

وی ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی توسط رئیس‌جمهور این موضوع ابلاغ شد و بر اساس بند «ب» تبصره ۸ همین قانون نیز جهاد کشاورزی را مکلف به ابلاغ الگوی کشت کرد.

مهقانی بیان کرد: اکنون در سال سوم الگوی کشت هستیم در این برنامه بر اساس ظرفیت‌های تولید استان‌ها و منابع آبی موجود، بازار، موضوعات اجتماعی، ظرفیت تولید در استان، سابقه کشت یک برنامه در سطح و تولید محصولات مطابق الگوی کشت به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

گزارش: زهره رجبی

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.