1403-07-08 12:01
61
0
91565
بیان دغدغه‌ها در غیاب مسئولان اقتصادی گلستان؛

بانک‌ها با نشستن بر گُرده تولید چاق شدند

میزگرد خبری با محوریت منابع بانکی و بررسی ارتباط آن با رونق واحدهای تولیدی استان گلستان در حالی برگزار شد که نمایندگان اصلی اقتصادی و بانکی استان با وجود دعوت به این برنامه از آمدن امتناع کردند!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، برخی مسئولان گلستان با غیبت خود در میزگرد خبری با محوریت منابع بانکی و اثر آن در رونق واحدهای تولیدی به موضوع تولید بی‌اهمیت بودند، با وجود آنکه محمد خان‌احمدی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان گلستان، علی وفایی مدیرکل دفتر هماهنگی و امور اشتغال و سرمایه‌گذاری استانداری گلستان، روح‌اله صلبی مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان گلستان به این میزگرد دعوت شدند اما ترجیح دادند در این برنامه شرکت نکنند تا بسیاری از دغدغه‌های افسران اقتصادی و بخش خصوصی همچنان بدون پاسخ باقی بماند.

حسینعلی خواجه‌مظفری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، احمد قلندری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان، امیر سلیمانی مدیرعامل زنجیره پگاه جهان‌نما، جزو شرکت‌کنندگان در این میزگرد خبری بودند و به بخشی از دغدغه‌ها و مشکلات مبتلابه استان در این حوزه پرداختند.

*دولت به استان‌های تامین‌کننده امنیت غذایی نگاه ویژه کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در این میزگرد خبری با اشاره به اینکه استان گلستان از نظر شاخص‌های اقتصادی شرایط خوبی ندارد، گفت: دلیل این وضعیت برای است که بیشترین عملکرد استان در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی تعریف شد.

امیر یوسفی با ابراز گلایه از وضعیت پرداختی وجوهات بخش کشاورزی افزود: پرداخت مطالبات کشاورزی اولویت دولت‌های گذشته نبوده است و به دلیل اینکه کشاورزان صدای رسایی ندارند مطالبات‌شان همیشه به تعویق می‌افتد.  

وی ادامه داد: اکنون که چهار ماه از فصل سال گذشته هنوز بخشی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است، در بخش کلزا، سیب‌زمینی و جو نیز مطالبات زیادی هنوز مانده و پرداخت نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با گلایه از اینکه چرا برای تامین منابع خرید محصولات کشاورزی از قبل برنامه‌ریزی نمی‌شود، گفت: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گندم تولید کردیم، قیمت خرید تضمینی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان برآورد شد این پول برای استانی مانند گلستان رقم کوچکی نیست که برای پرداخت آن تعلل می‌شود.

یوسفی توضیح داد: اگر یک روز منابع بانکی دیر پرداخت شود شما ببینید هم دیرکرد آن را می‌گیرند و هم آبروی فرد را می‌برند اما کشاورزان در این زمینه مشکلات زیادی دارند و صدایشان به جایی نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: استان‌هایی که تامین‌کننده امنیت غذایی کشور هستند باید به صورت ویژه در این زمینه دیده شوند، استان گلستان شرایط خوبی در زمینه شاخص‌های اقتصادی ندارد.

یوسفی ابراز امیدواری کرد دولت چهاردهم سیاست‌های جدیدی در این بخش پیش‌بینی و اجرایی کند و ادامه داد: خیلی از سرمایه‌گذاران نتوانستند برای سرمایه‌گذاری نسبت به سرمایه در گردش در بانک‌ها منابع خود را تامین کنند و از استان رفتند، باید بدانیم حفظ سرمایه‌گذار داخلی خودش امتیاز است و لازمه آن ریل‌گذاری درست دولت خواهد بود.

*بانک‌ها در سود آشنا و در زیان غریبه با تولیدکننده

مدیرعامل زنجیره پگاه جهان‌نما نیز در این میزگرد خبری گفت: اگر وضعیت ناترازی بانک‌ها درست نشود استان گلستان با چالش‌های بسیار زیادی مواجه خواهد شد.

امیر سلیمانی با اشاره به دستورالعمل‌های سرمایه‌گریز بانک‌ها تصریح کرد: بانک‌ها پای‌شان را فراتر از حد گذاشتند و برای استفاده از تسهیلات معدل حساب را مطرح می‌کنند و سه برابر معدل حساب سرمایه در گردش می‌خواهند، کدام تولیدکننده می‌تواند این خواسته را اجابت کند؟

وی ادامه داد: هیچ تولیدکننده‌ای توان انجام خواسته‌های بانکی را ندارند بنابراین سرمایه‌گذاران مجبور هستند استان گلستان را به مقصد دیگری برای سرمایه‌گذاری ترک کنند.

مدیرعامل زنجیره پگاه جهان‌نما با اشاره به اینکه پرداخت بالای بهره‌های بانکی از توان تولیدکننده خارج است، توضیح داد: بانک‌ها با کارمزد ۲۲ الی ۲۳ درصد هم راضی و راغب نیستند که تسهیلات بدهند و می‌گویند دولت ما را ناتراز کرده است و با این توصیف تسهیلاتی با نرخ‌های بالای ۳۶ درصد پیشنهاد می‌دهند.  

سلیمانی گفت: بنده در استان‌های دیگر فعالیت اقتصادی انجام دادم اما سختگیری‌ها هیچ‌کدام به اندازه استان گلستان نبوده است، اگر این وضعیت ادامه پیدا کند استان در زمینه سرمایه‌گذاری با چالش جدی مواجه خواهد شد.

وی با انتقاد از اینکه بانک‌ها خود را در سود تولیدکننده شریک می‌دانند اما در زیان عقب‌نشینی می‌کنند، تصریح کرد: بانک‌ها قراردادهای یک طرفه دارند و ما مجبور هستیم این شرایط را بپذیریم که این وضعیت خوبی نیست.

سلیمانی گفت: گلستان جزو استان‌های تولیدکننده مرغوب گندم است اما به علت فقدان صنایع تبدیلی مجبور به خام‌فروشی است و ارزش افزوده تولیدات استان به جیب دیگر استان‌ها می‌رود.

* بانک‌ها بخش خصوصی را سپر بلای خود کردند

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان نیز در این میزگرد خبری در خصوص ضرورت تخصصی شدن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات گفت: رویه غلط و سنگ‌اندازی‌هایی که بانک‌ها پایه‌گذاری کردند به دهه ۶۰ برمی‌گردد.

احمد قلندری با اشاره به اینکه بخش کشاورزی شعار اساسی انقلاب اسلامی بود، افزود: امام راحل کشاورزی را محور قرار دادند و یک سری از خط و مشی‌ها در توجه به اقتصاد مقاومتی را هم مقام معظم رهبری ترسیم کردند تمام نیاز کشور یک حرکت جهادی بود تا تحولات خوبی در این بخش اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری کارآفرین‌های استان در بخش کشاورزی، کشت گندم، دامپروری و طیور گفت: در بخش کشاورزی استان توانسته رتبه‌های خوبی کسب کند در گندم رتبه اول آوردیم اما حمایت خوبی از این بخش نشده است.  

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه در اقتصاد، نقدینگی و تورم مهم است، توضیح داد: تولیدی که صرفه اقتصادی ندارد با افزایش قیمت مواجه است.

قلندری توضیح داد: سیستم بانکی ما امروز در یک ناترازی شدید قرار گرفته است و از محل دیگری جبران می‌کند اما بخش خصوصی و تولیدی در خواب هستند، بانک‌ها املاک تملیکی به قیمت روز کارشناسی و آن را به عنوان افزایش سرمایه به بانک مرکزی اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی ورشکسته نیست، بانک‌ها ورشکسته‌اند، گفت: بانک‌ها ما را سپر بلای خود قرار دادند تا بگویند ما ورشکسته‌ایم که این ناشی از عدم محاسبات درست در سیستم بانکی است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان افزود: وضعیت سیستم بانکی باید همانند شرایط سیل و زلزله اورژانسی و با فوریت بررسی شود و مسئولان ارشد و متولی استان دور یک میز بنشینیم و چاره‌اندیشی کنیم.

قلندری با اشاره به اینکه بهبود اقتصاد استان یک راه حل بیشتر ندارد، گفت: در بخش‌های خدماتی و اجتماعی خوب کار شده ولی در تامین مواد غذایی که محور اصلی آن بر پایه کشاورزی است خوب عمل نشده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان نیز در این میزگرد خبری با اشاره به اینکه اقتصاد بانک‌محور ایران سهم بزرگی در رشد و توسعه اقتصادی دارند، گفت: تقویت اقتصاد و اشتغال بر محور بانک‌ها می‌چرخد، اینکه اشتغال بدون تسهیلات نمی‌توان ایجاد کرد ناشی از این است که این فرهنگ باید اصلاح شود.  

حسینعلی خواجه‌مظفری با بیان اینکه اشتغال پایدار تنها راه نجات استان است، گفت: بانک‌های استان در مدت سه سال گذشته ۷۴۲ میلیارد تومان به تعاونی‌های استان تسهیلات دادند.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.