1402-09-29 22:16
604
0
88003
در سفر رئیس‌جمهور به گلستان پیگیری می‌شود؛

تلاش برای تحقق افق‌های امیدآفرین در گلستان

یک فعال رسانه نوشت: در راستای اهمیت سفر قریب‌الوقوع و پر برکت رئیس‌جمهور به استان گلستان مسائل مهمی مطرح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، محمد دیلم‌کتولی در یادداشتی نوشت: عده‌ای از مسئله بازسازی اعتماد عمومی سخن می‌گویند، استدلال آنان این است که حضور مسئولان بویژه مسئولان طراز اول در بین مردم، بازسازی اعتماد عمومی و مقدمه‌ای برای امیدآفرینی و تغییرات ملموس در زندگی مردم خواهد بود.

حضور عالی‌ترین مقام اجرایی در بین مردم، از این جهت اهمیت دارد که افکار عمومی، رئیس‌جمهور را در نقطه‌ای دور از واقعیات زندگی خودش احساس نمی‌کند.

نکته حائز اهمیت این است که اعتماد عمومی با [درک متقابل مردم _ مسئولین] و شناخت واقعی مسئولین از مشکلات و مصائب مردم شکل می‌گیرد وگرنه غیر آن هرچه باشد توهم و خیالپردازی است.  

رئیس جمهور، استاندار، فرماندار و… اگر نتواند درک واقعی از مشکلات ملموس مردم (به اصطلاح کف جامعه) نداشته باشد، طرح‌های اجرایی‌اش دردی از آنان دوا می‌کند و نه بودجه‌ای که تزریق می‌کند به جای خودش می‌نشیند.

به عنوان مثال پزشکی که درد و بیماری مراجعه کنندگان را تشخیص ندهد، نه دارویش شفابخش است و نه نیازی از مراجعه کننده رفع می‌کند.  

اصحاب رسانه به عنوان رکن چهارم دمکراسی و چشم بیدار جامعه باید انتقال دهنده دردهای واقعی و ملموس جامعه به مسئولین باشند.  

رزمایش‌های رسانه‌ای مثل توان و شهریاران و… نیز، اگر نتواند به این مسائل اصلی دست یابد، تنها گذران وقت است و هدر دادن سرمایه اجتماعی. . !

شاید لازم باشد در آستانه این سفر تاریخی، فهرستی از مشکلات روزمره مردم استان گلستان رافهرست نماییم تا شاید به دست مبارک رئیس جمهور محترم و انقلابی برسد:  

۱_ عدم همکاری شبکه بانکی در ارائه تسهیلات خُرد:  

بدون تردید بانک‌های دولتی به عنوان پشتوانه مالی مردم نقش اساسی در تنظیم کم و کاست زندگی مردم دارند. این مجموعه مالی به حکم عقل، شرع و قانون وسیله‌ای هستند تا مردم با دریافت وام (قرض‌الحسنه و قراردادهای بانکی نظیر مرابحه و…) به اصطلاح زخمهای زندگی‌شان را ترمیم کنند. به استناد تحقیقات میدانی در یکسال گذشته بانک‌های استان (به بهانه نیامدن اعتبارات از بالا) بطور کامل درهای خروجی وام‌های بانکی را مسدود کرده‌اند.

۲_ کشاورزی
۲/۱_ عدم‌تعیین الگوی کشت

در ابتدای هر سال کشاورزی به کشاورزان _ از طریق نطق‌های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سازمان جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود که در این استان چه محصولی کشت نمایند مثلا سال کشاورزی ۱۴۰۱ به مردم اعلام شد که (کشت برنج در استان گلستان منع قانونی ندارد) آنها نیز با مشقات زیاد زمین‌های خود را زیر کشت برنج بردند ولی درست زمان برداشت محصول برنج وارداتی به بازار عرضه شد و برنج آن سال دست مردم ماند و هنوز به فروش نرفته و سال بعد یعنی ۱۴۰۲ بر این معضل افزوده شد.  

۲/۲_ وضعیت نابهنجار خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی:  

سال گذشته کشاورزی بدترین دوره خرید محصولات کشاورزی بوده و خرید اصلا تضمین نداشته و کمترین دوره دریافت پول محصولات کشاورزی چهار و پنج ماه بوده که این وضعیت علاوه بر آسیب به اعتماد به دولت، زندگی و روند کشت و زرع آنها را زیر سوال برده است.

۲/۳_ وضعیت بی‌ثبات آب شرب و آب کشاورزی:  

ماجرای آب در سرزمینی که به لحاظ بارش و آب‌های زیرزمینی زمانی خوب و بهینه بود به دلیل مدیریت غلط، برداشت‌های اضافی، هدررفت و… چنان نامطلوب شده که در برخی از شهرهای استان گلستان به یک معضل امنیتی تبدیل شده است. بطور مثال از شهرستان علی آباد کتول با یک خط لوله آب مصرفی شهر گرگان، با یک خط لوله آب کلانشهر گنبد کاووس منتقل می‌شود و از ارتفاعات این شهرستان نیز آب سرچشمه‌ها با لطائف الحیل به استان سمنان و شهرستان شاهرود منتقل می‌شود.  

فقدان ترسیم خطوط مرزی استان‌ها، عدم برنامه ریزی بلندمدت برای تامین آب کلانشهرهای گنبد کاووس و گرگان و دست اندازی استان سمنان به سرچشمه‌ها و… از دلائل این بحران است.

در مورد آب کشاورزی استان نیز ماجراهای شنیدنی زیادی وجود دارد.  

۳_ وضعیت غیرقابل قبول ارائه نهاده‌های دامی و مرغداری:  

یکی دو سال گذشته مرغداری‌ها و دامداری‌های استان گلستان (به عنوان استان پشتیبان پایتخت) برای دریافت نهاده و غذای دام و طیور خود با مشکلات عدیده‌ای نظیر کمبود، نوسان قیمت و… چالش‌های دیگر مواجه بوده‌اند.  

۴_ سیستم فشل و ناکارآمد واگذاری و فروش خودرو:  

نگاه خودروسازان به مردم و خریداران یک نگاه خدمتگذارانه و در جهت برآوردن آمال و آرزو و درخواست مشروع آنها نیست بلکه یک نگاه انحصاری (همینی که هست می‌خوای بخواه نتی خواهی نخواه است) و دیدگاه عامه مردم این است که دولت هیچ اشرافی بر این صنف ندارد و این عدم اشراف آنها را دیکتاتور بار آورده که هرچه بسازند و با هر قیمتی بفروشند و هیچ
تضمینی هم نباشد.

۵_ موضوع اشتغال پایدار و معضل بیکاری فصلی:  

۶_ دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عزل و نصب‌ها و امورات اجرایی

و مسائل ملموس دیگری که می‌توان برای پیش آگاهی مسئولین ارشد محترم نظام بویژه رئیس جمهور محترم احصا و برشماری نمود.
باشد که با توجه و عنایت ویژه مسئولین، برای این مشکلات راه چاره و راهکار مناسب پیدا و مشکلات علاج شوند.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.