1402-09-04 15:22
551
0
87600
دولت برای حمایت از کشاورزان دوباره وارد عمل شد؛

برنامه‌های «کشت قراردادی» برای خوشه‌های طلایی و روغنی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان برنامه‌های تشویقی و حمایتی دولت در کشت قراردادی را برای خوشه‌های طلایی و روغنی کشاورزان تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، روح‌الله مهری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: برخی اتفاقات نامبارک در حوزه آرد و نان وجود دارد که باید سر و سامان داده شود البته پاکدستانی هم در این مجموعه هستند که به صورت جهادی و ولایی پای کار هستند، روحیه جهادی و بسیجی باعث می‌شود کارها به نحو احسن پیش برود.

وی افزود: اگر قرار باشد در این حوزه اتفاقات خوبی بیفتد همه باید به هم کمک کنیم و بین رسانه و مدیران باید شفاف‌سازی شود نقاط مبهم در حوزه مدیریتی وجود نداشته باشد و رسانه هنگام خروج از جلسه به پاسخ تمام سوالات خود برسد.

* تشویق دولت از کشاورزان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان بیان کرد: زمانی صف‌های شلوغ نانوایی موجب شد که نارضایتی مردم به وجود آید، این موضوع مهم و حساسی برای ما است که نسبت به آن دغدغه داریم.

مهری در خصوص کشت قراردادی گندم گفت: امسال دو اتفاق مبارک در این حوزه افتاده است، سال قبل فقط زمین‌های کشت آبی وارد قرارداد کشت قراردادی می‌شدند اما امسال زمین‌هایی که تحت پوشش کشت دیم هستند نیز در کشت قراردادی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گفته وی؛ سال قبل فقط گندم در طرح کشت قراردادی مورد حمایت قرار می‌گرفت امسال دانه‌های روغنی هم در کشت قراردادی گنجانده شد که این رویه موجب دلگرمی بین کشاورزان خواهد بود و دولت نشان داد فقط گندم مورد حمایت نیست و گستره حمایتی دولت از تولید بزرگتر شده است.

* دیر و زود دارد سوخت و سوز ندارد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان گفت: کشاورزان اگر محصولات گندم و دانه‌های روغنی را به مراکز خرید دولت تحویل بدهند حتماً مورد حمایت خوبی واقع می‌شوند شاید دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد.

مهری تاکید کرد: دلالانی که برای خرید محصولات کشاورزی دندان تیز می‌کنند به فکر منافع شخصی خودشان هستند و کشاورزان را متضرر می‌کنند.

وی در خصوص سطح زیر کشت محصولاتی که در کشت قراردادی مورد حمایت قرار می‌گیرند گفت: برای زمین‌های آبی ۸۳ هزار هکتار و برای اراضی دیم ۲۰۹ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده است که در مجموع ۲۹۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت گندم برای کشت قراردادی به غله واگذار شده است.

* ۲۰  درصد تخفیف بیمه کشاورزی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان افزود: در سنوات قبل پول بیمه را از کشاورزان می‌گرفتند امسال وجه واریزی برای قرارداد بیمه زمانی که پول کشاور پرداخت می‌شود انجام خواهد شد، خدمات حمایتی دولت نیز مشمول کشاورزانی خواهد بود که با غله وارد قرارداد کشت قراردادی می‌شوند.

مهری بیان کرد: دولت ۲۰ درصد تخفیف برای بیمه اراضی کشاورزی حمایت می‌کند از طرفی برای هر تن محصول گندم که کشاورزان به دولت تحویل می‌دهند ۱۵۰ هزار تومان به کشاورزان تشویقی پرداخت می‌کنیم که این هم همزمان در موعد پرداخت مطالبات تحویل می‌شود.

وی گفت: تامین پول گندم برای دولت خیلی سخت است، برآورد شده بود گندم امسال ۱۰.۵ میلیون تن باشد که ۱۱.۵ میلیون تن برداشت شد و طی مدت سه سال قیمت گندم سه برابری شد و از ۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان رسید شاید برخی معترض شدند اما برخی کشاورزان به خاطر افزایش قیمت‌ها جشن گرفتند و اول تیرماه فصل خرید تمام و مطالبات کامل پرداخت شد.

* خدمات غیرحضوری است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان بیان کرد: مابقی مطالبات هم برای افزایش قیمتی بود که دولت برای حمایت از کشاورزان در نظر گرفت که آن هم پرداخت شد

مهری با اشاره به اینکه ثبت‌نام کشاورزان برای کشت قراردادی به صورت غیرحضوری انجام می‌شود، گفت: بیمه نامه‌ای که صندوق بیمه کشاورزی صادر می‌کند الکترونیکی است و نیازی به حضور کشاورزان ندارد.

وی بیان کرد: دولت امسال در طرح کشت قراردادی محصولات زراعی اعم از دانه‌های روغنی شامل کلزا، گلرنگ و کاملینا را حمایت می‌کند.

انتهای پیام

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.