1402-08-03 18:42
676
0
87135
معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران:

قوانین بدون پشتوانه راه‌حل مشکلات ایثارگران نیست

معاون امور حقوقی و مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران از قوای سه‌گانه خواست در اجرای قوانین ایثارگری اهتمام کنند و خلق قوانین بدون پشتوانه را چالش این بخش خواند.

به گزارش گلستان ما، محسن بزرگی عصر امروز در نشست خبری در گرگان اظهار کرد: ما با هر گونه افزایش خدمات به ایثارگران موافق هستیم اما تحقق این امر مشروط به تامین منابع مالی است.

وی با اشاره به اینکه سه قوه برای برزمین نماندن قوانین و احکام باید همکاری کنند، افزود: فرمان این احکام دست ما نیست، قانونگذار و سازمان برنامه و بودجه باید بودجه را برای خدمات‌رسانی به جامعه ایثارگری مشخص کنند.

افزایش ۳۳ درصدی اجرای قانون جامع ایثارگری

معاون امور حقوقی و مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: قوانین متعارض و غیرمشخص در حوزه ایثارگری وجود دارد که باید تجمیع شود هر احکامی که ایجاد و تقنین می‌شود ولی منابع آن تامین نشود جز ایجاد نارضایتی چیزی دربرنخواهند داشت.

بزرگی با بیان اینکه ایثارگران هسته سخت انقلاب هستند، ابراز کرد: نباید آنها از ناراضی کنیم ما هم به شدت روی این موضوع حساس هستیم.

وی در خصوص وضعیت قانون جامع ایثارگری توضیح داد: پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم تنها ۱۹ درصد این قانون اجرا شد که به همت مردمی این عدد اکنون به بیش از ۳۳ درصد افزایش داشته است گرچه این شرایط هنوز مطلوب نیست.

ضرورت بهبود ظرفیت‌های موجود قانونی

معاون امور حقوقی و مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: به جای اینکه قوانین بدون پشتوانه مالی به قوانین موجود اضافه شود بهتر است ظرفیت‌های موجود قانونی را بهبود ببخشیم.

بزرگی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران بیش از ۱۷ آیین‌نامه را در قانون جامع ایثارگران طی ۲ سال خدمت دولت سیزدهم اجرایی کرده است، که تلاش داریم درصد تحقق آن را به صددرصد برسانیم که مشروط به تامین منابع مالی است.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی خود را مدیون خون شهدا، جانبازی جانبازان و جوانمردی آزادگان می‌داند، چراکه آنها از جوهره وجودی خویش گذشتند و آن را در طبق اخلاص گذاشتتند و برخی به فیض شهادت، عده‌ای هم جانباز، اسیر، آزاده شدند و سختی‌های زیادی از لحاظ روحی، جسمی و روانی متحمل شدند در همه دنیا از بازماندگان جنگ حمایت می‌شود.

قوانین باید تجمیع و نظام‌مند شود

معاون امور حقوقی و مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران پیرامون توجه به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران در برنامه هفتم توسعه گفت: احکام متعدد در بخش‌های مختلف داشتیم که براساس قانون برنامه هفتم توسعه به بنیاد تکلیف شده طی مدت یک سال از اجرایی شدن برنامه، کلیه قوانین را تجمیع و نظام‌مند کند.

به گفته بزرگی؛ نمایندگان مجلس با مطالعه برنامه دولت، به این نتیجه رسیدند که احکام جاری برنامه ششم به یک باره در برنامه هفتم قطع می‌شود که اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسات مختلف پیشنهاد تنفیض این احکام را دادند که ابتدا مورد تایید سازمان برنامه و بودجه و سپس مورد تأیید بنیاد قرار گرفت.

وی بیان کرد: در برنامه ششم یک سری احکام الحاقی در برنامه هفتم در قالب طرح از سوی نمایندگان مطرح شده که این طرح‌ها بار مالی ایجاد می‌کند، ما از توسعه هرگونه خدمات به جامعه هدف استقبال می‌کنیم، اما باید منابع آن را تامین کنیم.

افزایش خدمات به جامعه ایثارگری نیازمند ضمانت اجرایی است

معاون امور حقوقی و مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران برای برخی دستگاه‌ها همچون صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و غیره وظایف مستقیم مشخص شده و ارتباطی به ما ندارد، گرچه از وظایف اصلی خود شانه خالی نمی‌کنیم و از دستگاه‌ها برای احقاق حق جامعه هدف مطالبه‌گر هستیم.

 

بزرگی افزود: برای مشخص شدن عمل کردن یا نکردن دستگاه‌های دیگر در حوزه ایثارگران، قانن جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تبصره یک ماده ۷۴ دارد که همه دستگاه‌ها مکلف به ارایه گزارش عملکرد به بنیاد شهید و ما نیز موظف به جمع‌بندی و ارایه آن به رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور و مجلس شورای اسلامی هستیم.

دستگاه‌ها از وظایف خود شانه خالی نکنند

معاون امور حقوقی و مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: برای ارائه گزارش عملکرد سال گذشته دستگاه‌ها و معاونت‌های بنیاد، سه روز قبل مکاتبات آخر انجام شده و به وزارتخانه‌ها تا ۲۲ آبان ماه مهلت داده شده تا گزارش ارایه دهند.

بزرگی ادامه داد: گزارش سال گذشته، خالی از گزارش عملکرد بسیاری از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها بود، اما این تبصره یک ماده ۷۴ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ضمانت‌ اجرایی ندارد.

وی گفت: از نمایندگان مجلس انتظار داریم اگر قرار است خدمتی به جامعه هدف ارایه دهند، برای این تبصره و ماده مشخص، ضمانت اجرایی تعیین و تصویب کنند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.