1402-07-09 14:11
299
0
86708
قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان مطرح کرد:

افزایش تقاضای شهروندان ترکمنستان برای خرید کالای ایرانی

قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: استقبال مردم از کالاهای ایرانی افزایش پیدا کرده و ورود کالاهای ایرانی به ترکمنستان رو به افزایش است.

به گزارش گلستان ما به نقل از استانداری گلستان، وفا حاجی‌اف در دیدار با استاندار گلستان اظهار کرد: من از شما تشکر می‌کنم که دعوت ما را برای حضور در ترکمنستان پذیرفتید.

وی ادامه داد: سفر شما با سی و دومین سالگرد استقلال ترکمنستان مقارن شد و ما این را به عنوان اتفاق بزرگ در روابط دوستانه در نظر می‌گیریم.

قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان تاکید کرد: امیدواریم در این ملاقات بتوانیم مسائل مهم دو کشور به ویژه عشق آباد و گلستان را بررسی کرده و به نتیجه مناسب برسیم چون این سفر شما می‌تواند مشوق خوبی برای تقویت روابط دوستانه ایران و ترکمنستان باشد.

حاجی اف بیان کرد: امروز ما شاهد اجرایی شدن توافقاتی هستیم که در سفر اخیر رهبر ملی ترکمنستان به ایران در ماه می گذشته رقم خورده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم پس از این سفر نیز برای سفر متقابل به ایران آماده شویم و بتوانیم در تعامل دو طرف اتفاقات مثبتی را رقم بزنیم.

قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان تاکید کرد: امروز ما شاهدیم اولین اقدامات سیاسی همانند سفرهای دوطرف انجام شده و ما امیدواریم این سفرها ادامه داشته باشد.

حاجی اف بیان کرد: ما در حال تدوین نقشه راه همکاری هستیم و در این نقشه راه همکاری ابتدا به دنبال کسب توافق‌های کلی هستیم و بعد برای گسترش روابط وارد جزئیات بیشتر خواهیم شد.

وی گفت: ما از این ملاقات و دیدار شما این انتظار را داریم که این دیدار و نتایج آن پایه همکاری بین استان گلستان و استان بالکان ترکمنستان قرار گیرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان تاکید کرد: با توجه به آمار مبادلات تجاری در دو ماه گذشته شاهدیم که تقاضای کالاهای ایرانی در ترکمنستان افزایش پیدا کرده و واردات کالاهای ایرانی در ترکمنستان افزایش پیدا کرده است.

حاجی اف تاکید کرد: مشتاقیم که برنامه‌ریزی را انجام دهیم تا شاهد توسعه همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و کشاورزی باشیم.

وی اضافه کرد: استان گلستان و بالکان ترکمنستان در حوزه حمل و نقل شرایط ویژه‌ای دارند و با مساعدت سران دو کشور شاهد این هستیم که حضور شرکت‌های ایرانی در ترکمنستان افزایش پیدا کرده است.

قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان تصریح کرد: ما در آینده‌ای نزدیک نیز بنا داریم برای افزایش همکاری در حوزه ساخت و ساز قراردادهای مربوطه را امضاء کنیم.

حاجی اف خاطرنشان کرد: اگرچه بخش اعظمی از این کار در ترکیبی از شرکت‌های دولتی و خصوصی پیش‌بینی کرده‌ایم و می‌خواهم پیشنهاد کنم دیداری در گرگان بین مقام‌های استان گلستان و بالکان ترکمنستان در حوزه حمل و نقل شکل گیرد تا بتوانیم به اقدامات مشترک خوبی در این بخش دست پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: ما آماده‌ایم تا پایان این ماه هماهنگی این ملاقات و دیدار را انجام دهیم.

قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان تصریح کرد: همانطور که ایران تمایل زیادی برای بازگشایی گذرگاه اینچه‌برون وجود دارد ما هم این تمایل را داریم چون ساکنان بالکان ترکمنستان نیز این تقاضا را دارند.

حاجی اف تاکید کرد: در روابط ما شرکت‌های خصوصی جایگاه ویژه‌ای دارند و از فعالیت شرکت‌های خصوصی ایرانی به خوبی استقبال خواهیم کرد.

وی افزود: یکی از سیاست‌های ما این است که بتوانیم همایش‌های تجاری خوبی را برگزار کنیم تا شرکت‌های خصوصی دو کشور بتوانند با همدیگر ارتباط خوبی برقرار کنند.

قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان خاطرنشان کرد: موضوع کشاورزی و مسائل مرتبط با آب برای ما خیلی مهم است و می‌توانیم در این بخش نیز اقدامات مشترک خوبی را اجرایی کنیم.

حاجی اف گفت: در همین رابطه پیشنهاد می‌کنم دیداری بین نمایندگان بخش‌های کشاورزی و منابع آبی استان گلستان و استان بالکان در ترکمنستان انجام شود.

وی اضافه کرد: موضوعات فرهنگی و بشردوستانه مسئله دیگری است که به دلیل اشتراک حضور اهالی ترکمن در استان گلستان، میتونیم همکاری‌های مشترکی را داشته باشیم.

قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان تصریح کرد: با توجه به گستردگی روابط حوزه فرهنگی امیدواریم بتوانیم در شهرهای ترکمن‌باشی و ترکمن‌آباد رویدادهایی را برگزاری کنیم که شخصیت‌های علمی و فرهنگی دو طرف را بیشتر به مردم دو کشور معرفی کنیم.

حاجی‌اف تاکید کرد: امید دارم بتوانیم با توجه به موارد موجود از تجربه تاریخ سال‌های گذشته و نزدیکی فرهنگی، بهره‌برداری مناسبی را به نفع مردم دو کشور داشته باشیم.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.