1402-06-28 01:19
610
0
86517
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گلستان مطرح کرد:

نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی، از قاچاق تا فرهنگ‌سازی

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گلستان گفت: برخورد جدی با قاچاق، وجود نظارت بر بازار نوشت‌افزار، حمایت از تولیدکنندگان بااهمیت است.

به گزارش گلستان ما، رضا انتصاری امروز در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری اظهار کرد: نوشت‌افزار در کشور ما سه حوزهٔ اصلی دارد اعم از: دانش‌آموزی و لوازم مدرسه، دانشجویی و لوازم هنری، اداری و مهندسی. اما آن‌چه بیش از همه رخ می‌نماید این‌که، هرساله تقریبا از نیمه فصل تابستان تا آغاز بازگشایی مدارس، خانواده‌ها در پی خرید نوشت‌افزار مورد نیاز فرزندان دانش‌آموز خود هستند و بدین ترتیب چرخهٔ مالی قابل توجه‌ای در کشور شکل می‌گیرد.

وی افزود: این مساله زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم میزان گردش مالی سالیانهٔ نوشت‌افزار در ایران حداقل چهار هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که به علت سهم بیش از ۶۰ درصدی تولیدات خارجی از بازار ایران، سهم عمده‌ای از این گردش مالی، به جیب کشورهای چین، هند و ترکیه روانه می‌شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گلستان بیان کرد: این آمارها هرچند طی دولت سیزدهم رو به کاهش است اما صرفا نشان‌دهندهٔ آمار رسمی هستند و چرخهٔ مالی نوشت‌افزار قاچاق در بازار ایران چندین برابر این رقم است.  

انتصاری تصریح کرد: با این تفاصیل، ساده‌ترین نتیجه‌گیری که می‌شود این است که: واردات بی‌رویه نوشت‌افزار خارجی در حالی‌که نمونه‌های با کیفیت ایرانی آن وجود دارد- شکل‌گیری و افزایش قاچاق کالا در حوزه نوشت‌افزار است (موجب خروج ارز از کشور می‌شود) - عدم رشد متناسب تولیدات نوشت‌افزار ایرانی به علت همراهی نکردن خانواده‌ها- عدم فرهنگ‌سازی نهادهای ذیربط جهت برانگیختن و سوق دادن خانواده‌ها به خرید نوشت‌افزار ایرانی و همهٔ این‌ها یعنی مثلث فرهنگ- تولید- خرید.

وی افزود: با توجه به این‌که کشورهای غربی با خلق شخصیت‌های کارتونی به دنبال ترویج فرهنگ غربی در دیگر کشورها به‌ویژه ایران هستند، ضرورت دارد جهت مقابله با این شیوه، اقدامات مناسب برای هدایت مردم به سمت نوشت افزارهای ایرانی- اسلامی صورت گیرد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گلستان گفت: نهادینه‌شدن بستر نمایشگاه‌های نوشت‌افزار ایرانی، در حوزه دانش‌آموزی می‌تواند شخصیت‌های تخیلی و ساختگی غربی که هیچ واقعیتی با دنیای واقعی ندارند را از ذهن دانش‌آموزان ایرانی پاک کند.

انتصاری توضیح داد: واقعیت این است که نوشت‌افزار در شکل‌دهی و قوام شخصیت فرهنگی دانش‌آموزان به‌ویژه در سال‌های اولیه تحصیل از اهمیت بسیاری برخوردار است و این اقلام تاثیر مستقیم در ایجاد و تقویت هویت فرهنگی و دینی فرزندان ایران زمین دارد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر، برای رونق تولیدات ایرانی در حوزه نوشت‌افزار لازم است نهادها و دستگاه‌های ذیربط در میدان عمل باشند به‌ویژه آن‌که مقام معظم رهبری امسال را به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» مزین فرموده‌اند. خانواده‌های ایرانی با خرید نوشت افزار ایرانی حس خودباوری بیشتر را در تولیدکنندگان داخلی تقویت می‌کنند که با تمام توان به فکر تولید با ظرفیت کامل باشند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گلستان گفت: با افزایش استفاده از نوشت‌افزار ایرانی علاوه بر این‌که شاهد رونق و افزایش تولید داخل خواهیم شد شاهد بهبود معیشت کارگران ایرانی نیز می‌شویم و از خروج سالیانه میلیاردها ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

انتصاری تاکید کرد: هم‌چنین، برخورد جدی با قاچاق، وجود نظارت بر بازار نوشت‌افزار، حمایت از تولیدکنندگان، پرداخت تسهیلات بانکی مناسب، در نظر گرفتن سهمیه مشخص برای محصولاتی از جمله کاغذ می‌تواند کمک خوبی به تولیدکنندگان نوشت‌افزار توسط دستگاه‌های متولی باشد.

وی گفت: برای چرخش بهتر چرخه اقتصاد کشور، لازم است در هر بخشی از کالای ایرانی خرید کنیم تا رونق تولید، کسب و کار و معیشت خانواده تامین شود و با خرید نوشت‌افزار ایرانی می‌توان این صنعت را به سمت تولید و کار بیشتر سوق داد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گلستان توضیح داد: ضلع سوم مثلث مذکور، فرهنگ‌سازی است. برای این‌که نوشت‌افزار ایرانی بیش از پیش توسط خانواده‌ها خریداری شوند دستگاه‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- صدا و سیما- حوزه هنری- صمت- و… بیش از پیش همت گمارده و خانواده‌ها را برای خرید نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی ترغیب کنند.

انتصاری گفت: در جامعهٔ امروز ما به چند روش می‌توانیم فرهنگ‌سازی کنیم که یکی از آن‌ها از طریق مدارس به‌وسیلهٔ نوشت‌افزار تولید داخل است. دانش‌آموزان بایستی با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا شوند؛ چرا که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است، بر این اساس نوشت‌افزار ایرانی با رعایت اصول اخلاقی و خلق محصولات استاندارد و جذاب می‌توانند در این مسیر گام بلندی بردارند.

وی بیان کرد: هرچند طی سال‌های اخیر، اقدامات فرهنگی مسئولان در خصوص طرح‌ها و نوشت افزارهای ایرانی– اسلامی شایسته است، اما باز هم جای خالی کیفیت و تنوع در آن‌ها احساس می‌شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گلستان گفت: در پایان شایسته است بیانات مقام معظم رهبری دربارهٔ نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی را که در سال ۱۴۰۰ فرمودند همگی نصب‌العین قرار دهیم که ایشان می‌فرمایند: نوشت‌افزار، در شمار کالاهای حیاتی برای امروز و فردای هر کشور است.

انتصاری افزود: تولید باکیفیت آن نیز برای کشور تولیدکننده، مایهٔ افتخار است، از این که مجموعه‌هایی در کشور ما بر این اقدام افتخارآفرین همت گماشته و گام‌های موفقیت‌آمیز برداشته‌اند، خرسندم و پایداری آنان در این راه را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.