1401-06-15 08:31
922
0
81517
سکانسی از کم آبی؛

خشکسالی حال سدهای گلستان را ناخوش کرد/ شیرین‌سازی دریا به جذب سرمایه‌گذار نزدیک شد

فشار خشکسالی به شدت برای مردم ملموس است از شهروند عادی که ساعت‌ها با قطعی آب دست و پنجه نرم می‌کند تا کشاورزانی که آب چاه‌شان پایین افتاده و باید چاره کار پیدا شود.

به گزارش گلستان ما، آثار خشکسالی هر روز خودش را بیشتر نشان می دهد، بارش‌ها به شدت کاهش یافته حتی از میانگین درازمدت هم متاسفانه کمتر شده است، آمارها می‌گوید وضعیت منابع آبی در گلستان بسیار شکننده و بحرانی است فشار خشکسالی به شدت برای مردم ملموس است از شهروند عادی که ساعتها با قطعی آب دست و پنجه نرم می‌کند تا کشاورزانی که اب چاه‌شان پایین افتاده و باید چاره کار پیدا شود.

* کاهش آبخوان‌ها مصرف‌کنندگان آب را دچار مشکل کرد

مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان در خصوص وضعیت منابع آبی در استان گفت: 14 سد مخزنی بزرگ در استان گلستان وجود دارد، آب بسیار اندکی در کف مخازن سدهای استان که برای کنترل و پایداری سدها مورد نیاز است به چشم می‌خورد که همین میزان آب را سدهای کوچکتر ندارند، دلیلش به خاطر کاهش وضعیت بارش در سال جاری آبی است از طرفی وضعیت تبخیر هم بیشتر شده به خاطر اینکه دمای هوا نیم‌درجه نسبت به درازمدت افزایش داشته است. همه موارد دست به دست هم دادند تا منابع آب سطحی و زیرزمینی کاهش پیدا کند.

سیدمحسن حسینی افزود: وضعیت رواناب طی 11 ماه گذشته بین هفت درصد در رودخانه های سرشاخه تا 87 درصد رودخانه های اصلی کاهش داشته است، در بخش آبخوان‌ها نیز بالغ بر 311 میلیون مترمکعب «25 درصد » ذخیره آبخوانها را امسال در دسترس نداشتیم و طبیعتا تمام مصرف کنندگان آب دچار مشکل شدند که راهکارهای مقطعی و درازمدت در این زمینه اتخاذ کردیم.

وی در خصوص مهمترین پروژه‌های هفته دولت به منظور بهبود وضعیت آبرسانی و آبخوان‌های گلستان بیان کرد: در این زمینه روی سه محور تمرکز کردیم، مهندسی رودخانه ها و سواحل که از دهه فجر تا هفته دولت بالغ بر 30 پروژه است نسبت به لایروبی رودخانه ها و انهار همچنین دیواره سازی رودخانه 3 میلیارد تومان اعتبار داشتیم که هزینه شد.

حسینی با بیان اینکه طرح‌های بزرگی در تامین آب زراعی در دست اجراست، افزود: در هفته دولت آغاز عملیات اجرایی 21 پروژه با 16 میلیارد تومان اعتبار 16 میلیارد تومان انجام گرفت، مرمت و بازسازی سدهای کوچک مخزنی و سدهای انحرافی از جمله این طرح‌ها است.

*شیرین‌سازی دریا به جذب سرمایه‌گذار نزدیک شد

مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان در خصوص طرح‌های آبرسانی به برخی مناطق استان گفت: بهره‌برداری از 9 پروژه در هفته دولت 260 لیتر بر ثانیه نسبت به تامین آب برخی شهرهای استان اضافه شده است از طرفی با ایجاد 13 کیلومتر خط انتقال زمینه ذخیره سازی 20 هزار مترمکعب آب انجام گرفت.

وی با اشاره به وضعیت ناخوشایند سدهای گلستان در پی خشکسالی ابراز کرد: شرایط سختی به دلیل منابع آبی در استان داریم که راهکارهای مطالعاتی برای برون رفت از این وضعیت ترسیم شده است.

حسینی بیان کرد: در بخش آب شرب استان در افق 1425 نزدیک 180 میلیون متر مکعب آب نیاز داریم مجموع آب زیزمینی که بر آینده برنامه ریزی کردیم از وضعیت فعلی خیلی کمتر است، گرچه به کیفیت و کمیت آب زیرزمینی نمی‌توان مطمئن بود. بخشی از آب را به سمت سدهای در حال احداث و مطالعه بردیم که تا آن افق بتونیم به سرانجام برسانیم و یک نگاه ویژه نیز به دریا داشتیم.

مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان در خصوص شیرین سازی آب دریا برای رفع مشکل کم آبی گفت: سال گذشته بعد از مدتها پیگیری بخشی از تخصیص اعتبار را از وزارت نیرو اخذ کردیم که 36 میلیون متر مکعب از آب دریا شیرین شود.

حسینی بیان کرد: مطالعات شیرین سازی 16 میلیون مترمکعب آن را برای شرکت آب و فاضلاب انجام دادیم و مجوزهای زیست‌محیطی آن نیز گرفته شده است تا مراحل بعدی آن در راستای جذب سرمایه گذار انجام شود.

به گفته وی؛ تا سه الی چهار سال آینده آب شیرین شده استحصالی از دریا به منابع آبی استان اضافه می شود که این اقدام دیگر ارتباطی به خشکسالی نخواهد داشت و آب تضمین شده ای است.

* فقر آب در پروژه‌های زیرساختی صنعت گلستان  

مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان در خصوص تامین آب صنعت توضیح داد: استان گلستان کشاورزی محور است از طرفی صنعت نیز باید رشد کند، یکی از زیرساخت‌های صنعت نیز آب است، عمدتا صنایع استان از جمله منطقه آزاد تجاری، پتروشیمی، شهرک صنعتی هزار هکتاری در شمال غربی گلستان مستقر شدند که در آنجا آب وجود ندارد.

حسینی گفت: ما در این زمینه مطالعات مفصلی انجام دادیم که از مجموع سدهای گلستان، بوستان و نرماب سرجمع حدود 20 میلیون مترمکعب آب را که تقریبا به اندازه مصرف یک سوم این مجموعه ای که اشاره شد در افق 1430 آب برای صنعت انتقال پیدا کند که اگر این اتفاق بیفتد پیشران خوبی برای اقتصاد استان خواهد بود.

وی توجه به بهره وری آب را اولویتی مهم خواند و توضیح داد: رودخانه های زیادی در استان داریم که جوان هستند سنوات قدیم از انرژی این رودخانه ها برای آسیابهای آبی که اکنون متوقف شده است استفاده می شد.

حسینی از شناسایی 80 نقطه برای راه اندازی نیروگاه های برقابی کوچک مقیاس خبر داد و گفت: مطالعات حدود 9 نقطه به صورت مفصل انجام شده و منتظر سرمایه گذارانی در بخش تولید برق پاک هستیم که می تواند به آینده استان کمک کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.