1401-03-19 12:20
592
0
80381
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان مطرح کرد؛

آتش‌سوزی ثمره تغییر اکوسیستم در پارک ملی گلستان/ بسیجیان دیده‌بان آتش‌سوزی می‌شوند

کنعانی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی ثمره تغییر اکوسیستم در پارک ملی گلستان است، گفت: علی رغم تصویب جاده جایگزین پارک ملی گلستان در سال ۸۲، تاکنون برای اجرایی شدن این مصوبه ، اقدامی صورت نگرفته است.

به گزارش گلستان ما؛ محمدرضا کنعانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان نیز در این نشست، گفت: پارک ملی گلستان ، اولین پارک ملی کشور است و در سطح جهان با عناوین مختلف دارای جایگاه است.

وی افزود: پارک ملی گلستان از نظر تقسیمات سیاسی در سه استان قرار دارد که این اراضی ، اراضی ملی نیستند؛ بلکه اراضی دولتی است؛ چرا که این سازمان اراضی یاد شده را خریداری کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست تصریح کرد: باید قانون حدنگاری در این پارک اجرایی شود تا تصرفی صورت نگیرد و در این راستا، این مهم از سال ۹۲ را شروع شد و ۲۲ درصد پارک ملی گلستان حدنگاری شده است.

کنعانی گفت: مرز پارک ملی گلستان ۱۸۶ کیلومتر است و کمربندی موجود باعث تثبیت این مرز شده است.

وی تاکید کرد: جاده میان گذر پارک ملی گلستان باعث تعارض و قسیم اکوسیستم به دو بخش شده است و اتش سوزی های مختلف یکی از آثار این جاده است که  اسیب زیادی به این پارک وارد می کند.

وی ادامه داد: علی رغم تصویب جاده جایگزین جاده پارک ملی گلستان در سال ۸۲، تاکنون برای اجرایی شدن این مصوبه ، اقدامی صورت نگرفته است و در این جاده ۵ جایگاه تفرجگاه در نظر گرفته شده است و با وجود گاردریل، این مهم باعث می شود تا مسافران به مکان های یاد شده هدایت شوند تا از بسیاری از مخاطرات زیست محیطی جلوگیری شود.

کنعانی اظهار کرد: مشارکتی کردن استفاده از تفرجگاه های پارک ملی باعث می شود که مردم هم در کنار ما، از محیط زیست حفاظت کنند و  این مهم زمانی خود را نشان می دهد که مردم در بحران ها بدون هیچ چشم داشتی پای کار باشند.

وی گفت: درسال ۹۹ ، ۷۲ هکتار از اراضی پارک ملی در حریق سوخت و در مقایسه با گذشته ، تعداد حریق افزایش و وسعت درگیری کمتر شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست یاداور شد: براساس تفاهم نامه بین سازمان با سپاه نینوا استان گلستان ، از سال ۹۹ تاکنون از ظرفیت بسیج به عنوان دیدبان آتش استفاده می کنیم و انها در دل حادثه هستند و در این راستا، ۳۱۲۲ نفر روز، از بسیجیان برای دیدبان آتش استفاده شد.

مهدی تیموری رییس حفاظت محیط زیست پارک ملی گلستان در نشست با اصحاب رسانه گلستان که در پارک ملی گلستان برگزار شد، ضمن تبریک هفته محیط زیست، گفت: برخی از همکاران ما در راستای وظیفه ذاتی خود، جان خود را از دست دادند و در بسیاری از حیطه های مختلف در حال کار هستیم که دیده نمی شود.

وی افزود: باید به پارک ملی گلستان نگاه جهانی داشت و تمام تلاش ما بر این است  تا با امکانات موجود، حفظ ابرو داشته باشیم و در کنار تمام تحریم ها و کمبودها، در شاخص های مختلف پیشرفت داشته ایم.

تیموری تاکید کرد: در رسانه های بیگانه انصاف رعایت نمی شود؛ ما در برخی از شاخص ها از برخی کشورهای پیشرفته، در جایگاه بالاتر قرار داریم و باید توسط رسانه تلاش های بی دریغ این پاسداران محیط زیست دیده شود تا خون شهید این حوزه پایمال نشود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.