1401-03-05 04:47
652
0
80182

نیش خشکسالی به صنعت زنبورداری/ کمبود نهاده دامن زنبورداران گلستان را گرفت

نیش خشکسالی به صنعت زنبورداری باعث شده تا تولیدکنندگان عسل با مشکل نهاده روبرو شوند، از طرفی کمبود شکر، ورود داروهای تقلبی به بازار، عدم همکاری باغداران برای استقرار کلونی‌های زنبور عسل در باغات، حضور دلالان در بازار عسل باعث شده تا فعالان این صنعت با چالش‌هایی مواجه شوند.

به گزارش گلستان ما، عسل به عنوان یکی از محصولات دامی خواص بسیار بالایی در درمان انواع بیماری‌ها دارد، اما این ماده شفابخش زمانی می‌تواند برای درمان بیماری موثر باشد که استاندارد و ارگانیک تهیه شود، گاهی مشکلات موجود در حوزه زنبورداری باعث شده زنبورداران رغبت چندانی برای تولید محصول باکیفیت نداشته باشند.

و حالا کمبود نهاده دامن زنبورداران گلستان را گرفته است، در حالی که زنبورداران گلستانی از کمبود شکر برای کندوهای عسل خود انتقاد می کنند معاون مدیریت طیور زنبور عسل جهاد کشاورزی گلستان ضعف مدیریت را علت این کمبود می داند.

زنبورداران گلستان از کافی نبودن سهمیه شکر برای تغذیه زنبور‌های عسل رضایت ندارند و خواستار حل مشکلات خود در این زمینه هستند.

معاون مدیریت طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به وجود 220 هزار کندو در استان گفت: فقط صاحبان ۱۱۰ هزار از این کندو‌ها عضو تعاونی زنبورداران هستند و شکر هم فقط به زنبورداران عضو شرکت تعاونی تعلق می‌گیرد.

بصیری با بیان اینکه میانگین شکر مورد نیاز برای هر کندو در سال ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۴۲۰ تن شکر یعنی ۴ کیلو شکر بابت هر کندو بین این زنبورداران توزیع شد.

وی بر لزوم قرار دادن شکر به شکل نهاده حمایتی در اختیار زنبورداران تاکید و در خصوص دریافت پول پیش، از زنبورداران بابت تامین شکر از سوی شرکت‌های تعاونی آن را ضعف مدیریت تعاونی‌ها دانست.

بصیری گفت: مدیران تعاونی باید مسائل مالی خود را از منابع بانکی یا صندوق‌های مالی و کسب درآمد‌های خلاق حل کنند نه اینکه پول پیش از زنبورداران دریافت کنند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.