1400-12-10 05:49
666
0
78903
هدف رسالت و بعثت پیامبر اسلام؛

سبک زندگی نبوی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت است

سبک زندگی ، سیره و سُنت پیامبر اعظم(ص) راه و روش زندگی شخصی، اجتماعی و سیاسی ما شود، سبک زندگی نبوی در حقیقت همان الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت را بیان می کند.

به گزارش گلستان ما، محمد امین(ص) در شب ۲۷ ماه رجب ، هنگامی که در غار حرا مشغول عبادت و بندگی خدای یکتا مطابق با آیین پیامبران پیش از خود بود ، فرشته وحی ، جبرئیل ؛ ظاهر گشته  و بر او نخستين آيات سورة علق را خواند.

فرشته وحی از سوی خدا ، آن حضرت را مأمور هدايت قوم خود و اصلاح جامعه از فسادهای دينی و اخلاقی و پاك گردانيدن خانة خدا از بُت ها ، و دلهای آدميان از خدايان دروغين نمود .

حضرت در ۳ مرحله به ابلاغ رسالت پرداختند:

دعوت سِری که اولین مرحله دعوت ایشان بود.

دعوت خویشان و نزدیکان که با نزول آیه انذار صورت گرفت .

دعوت علنی .

پیامبر(ص) دعوت به توحید را نخست از خانواده خود آغاز کرد و اولین کسی که از زنان به او ایمان آورد ، همسرش خدیجه کبری (س) ، و از مردان ، پسرعمویش علی بن‌ابی‌طالب(ع) بود که تحت سرپرستی پیامبر بودند .

ایشان در طول ۲۳ سال رسالت خویش ، تلاش وافری برای هدایت ابناء بشر به سوی صراط مستقیم نمود و پس از ۱۳ سال دعوت مردم مکه به خداوند یکتا ، هنگامی که دستور هجرت به یثرب(مدینه النبی) از سوی الله نازل شد ،  با داشتن مشروعیت از سوی خدا و استقبال و مقبولیت از سوی مردم مدینه ؛ تشکیل حکومت اسلامی نمودند تا قدرتی در جامعه برای اجرای احکام الهی و سوق دادن جامعه به سوی بهشت و نزدیک شدن به خالق یکتا ، دادند .

پیامبر ما آنقدر حریص در هدایت جامعه به سوی بندگی خدا بود که پروردگار نگران پیامبر(ص) خویش است ، نگران حُزن و اندوه او برای مردم و آیاتی را در تسلای دل حضرت نازل می کند همچون :

شاید اگر به این سخن ایمان‌ نیاورند ، خویشتن را به خاطرشان از اندوه هلاک سازی‌ ( کهف ۶ )

پس‌ هرآینه خداوند هر کسی را بخواهد گمراه می‌کند و هر کسی را بخواهد هدایت می‌کند ، پس مبادا به سبب حسرت‌های (گوناگون‌) بر آنان جانت از کف برود. (فاطر ۸)

پیامبر(ص) به دلیل بهره‌مندی از «خُلقٍ عَظیم» (قلم ۴) و «رَحمَةٌ لِلعَالَمین» ( انبیا ۱۰۷)، نمونه و الگوی مکارم اخلاقی برای تمام انسان‌ها در طول تاریخ هستند.

مقام معظم رهبری در باب بعثت رسول الله (ص) می فرمایند :

(( بعثت نبی اکرم در درجه‌ی اول ، دعوت به توحید بود. توحید صرفاً یک نظریه‌ی فلسفی و فکری نیست ؛ بلکه یک روش زندگی برای انسان‌هاست ؛ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرت‌های گوناگون را از زندگی بشر کوتاه نمودن.

 «لااله‌الاالله» که پیام اصلی پیغمبر ما و همه‌ی پیغمبران است ، به معنای این است که در زندگی و در مسیر انسان و در انتخاب روش‌های زندگی ، قدرت‌های طاغوتی و شیطان‌ها نباید دخالت کنند و زندگی انسان‌ها را دستخوش هوس‌ها و تمایلات خود قرار دهند.

اگر توحید با همان معنای واقعی که اسلام آن را تفسیر کرد و همه‌ی پیغمبران ، حامل آن پیام بودند ، در زندگی جامعه‌ی مسلمان و بشری تحقق پیدا کند ، بشر به سعادت حقیقی و رستگاری دنیوی و اخروی خواهد رسید و دنیای بشر هم آباد خواهد شد.   ۱۳۸۲/۷/۲))

 لذا زدودن خداهای دروغین ، پرستش خدای یکتا و هدایت جامعه به سوی بهشت را می توان از اهداف اصلی بعث انبیای الهی دانست .

پس باشد که سبک زندگی ، سیره و سُنت پیامبر اعظم(ص) راه و روش زندگی شخصی ، اجتماعی و سیاسی ما شود ، همان که الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت آن را بیان می کند . انشاالله

 

 ✍ مجتبی لشکربلوکی
مدرس معارف انقلاب اسلامی

#مبعث رسول اکرم(ص) پیامبر خوبی ها مبارک باد .

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.