1400-12-07 05:42
695
0
78844
یک کارشناس مسائل سیاسی:

آمریکا در بحران پشت متحدانش را خالی می‌کند/ نجات اوکراین وابسته به استقلال و وحدت ملی است

یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه آمریکا در بحران پشت متحدانش را خالی می‌کند، گفت: اوکراین باید به استقلال، خودباوری و وحدت ملی روی آورد و بر اساس یک ایدئولوژی مردم باور و دارای هویت با روسیه به حل مسئله بپردازند.

به گزارش گلستان ما، مصیب عباسی با تاکید بر اینکه بحران اوکراین نتیجه اعتماد به سلطه گران است، در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری اظهار کرد: این روزها اخبار خوبی به سپهر سیاسی دنیا مخابره نمی شود اکنون مردم اوکراین در وضعیت بحران سیاسی و جنگی قرار گرفتند و بسیاری از کشورها با نگرانی درصدد خروج اتباع خود از این کشور هستند و دولت ایران هم برای امنیت دانشجویان ایرانی در حال تلاش است.

وی افزود: امروز اوکراین درصدر اخبار جهان قرار گرفته و تحلیل گران و اصحاب رسانه در پهنه دنیا به روایت و تحلیل روزانه و ساعتی بحران مشعولند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت با ۲۷ رییس جهمور اروپا تماس گرفته ولی نتیجه ای دریافت نکرد و گفت اوکراین در این بحران تنها ماند.

عباسی در خصوص این سئوال مهم که چرا و چگونه اوکراین به این سرنوشت دچار شد؟، ابراز کرد: پاسخ چرایی آن را باید در روی کار امدن زلنسکی غرب گرا و بحران سیاسی ۲۰۰۱۴  این کشور یافت، دخالت تمام قد امریکا و اروپا در زایش بحران اوکراین سرنوشت امروز را رقم زد.

وی افزود: جغرافیای سیاسی اوکراین به گونه ای است که بخش شرقی ان و دو منطقه دونتسک و لوهانسک روس تبارند و متمایل به سیاست های روسیه و بخش غربی ان که ۱۲ درصد مساحت اوکراین را تشکیل می دهد با سیاست های غرب همسو هستند.

اوکراین در برزخ دوقطبی سیاسی

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اوکراین در فضای دوقطبی سیاسی غرب گرایی و روس گرایی قرار گرفته و تداوم آن موجب بی ثباتی خواهد بود.

عباسی بیان کرد: نکته دیگری که بر بحران جنگی فعلی تاثیر داشت  نفوذ ناتو در اوکراین و بی اعتنایی دولت اوکراین و ناتو به مواضع سیاست خارجی روسیه بوده است.

وی ادامه داد: روسیه با شناخت کامل از موقعیت جغرافیایی و سیاسی اوکراین امنیت ان را با امنیت خود تعریف نموده و حضور ناتو را در این کشور به هیچ وجه نمی پذیرد و پوتین تعدی ناتو را تعدی به خط قرمز روسیه تلقی کرد و در سخنان خود به صراحت ان را بیان کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: اوکراین علی رغم اینکه مسلح به سلاح اتمی بود در نتیجه اعتماد به امریکا و غرب ان ها را تحویل داد و زلنسکی با اعتماد به امریکای دوره اوباما و اتحادیه اروپا اوکراین را خلع سلاح کرد.

عباسی با تاکید بر اینکه چگونگی وفوع بحران مهم تر از چرایی ان است، افزود: چرایی ان جنبه ایدئولوژیک دارد ولی چگونگی ان جنبه استراتژیک. ناتو برای تحت فشار قرار دادن روسیه درنوار مرزی روسیه یعنی اوکراین در حال نفوذ بود و به هشدارها و مواضع روسیه توجهی نکرد.

وی گفت: امریکا و متحدان اروپایی اش در شرایطی قرار دارند که اتحاد روسیه و چین و همگرایی هدفمند چین، روسیه و ایران آنان را نگران می کند و به نظر می رسد در حال تغییر استراتژی منطقه ای و بین المللی خود در شرق دور و نوار مرزی روسیه هستند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: درگیر نمودن روسیه در جنگ با کشور هم مرز او یک استراتژی است و اوکراین بهترین مکان برای این استراتژی بود.

عباسی افزود: اما به نظر می رسد روسیه با درک راهبردهای غرب و بررسی همه جوانب ابتدا استقلال دو منطقه مذکور را به رسمیت شناخت و سپس با لحاظ نمودن قوانین بین المللی و پیمان امنیتی مینسک، اوکراین را به نقض پیمان مذکور و حمله به دو منطقه یاد شده و کشتار مردم متهم کرد و حمله نظامی خود به اوکراین را ناشی از درخواست مردم دونتسک و لوهانسک دانست و برای عملیات خود دلیل مشروع طرح کرد.

وی بیان کرد: زلنسکی که گمان می کرد در صورت حمله روسیه، ناتو و امریکا و اروپا از کشورش حمایت خواهند کرد اما تا اینجای کار، تلاشی اثربخش و نجات دهنده برای اوکراین از ناحیه غربی ها صورت نگرفت و زلنسکی اظهار ناامیدی کرد. 

این استاد دانشگاه توضیح داد: اکنون اوکراین و دولتش باید تصمیم بگیرند که چگونه باید عمل کنند و از این بحران نجات یابند، راه حل بحران اوکراین از واشگتن، لندن و پاریس و برلین و بروکسل بدست نمی آید بلکه اوکراینی ها بایدبه استقلال و خودباوری وحدت ملی روی بیاورند و بر اساس یک ایدئولوژی مردم باور و دارای هویت با روسیه به حل مسئله بپردازند.

باسی تاکید کرد: امریکا به عنوان کشور سلطه گر نشان داد که جز بحران افرینی کار دیگری بلد نیست و در هنگامه بحران صحنه را ترک می کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.