1396-10-05 14:42
3944
0
48321
کارآفرین موفق گلستانی:

ثروت آفرینی با مدرک گرایی اتفاق نمی افتد/ بخش اعظم بیکاران، فارغ التحصیلان دانشگاهی‎‌اند

در جامعه بیکاران، بخش عظیمی را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند. پس نتیجه می گیریم که کارآفرینی، ایده پردازی، نوآوری، ایجاد ارزش افزوده و ثروت آفرینی صرفا با مدرک گرایی اتفاق نمی افتد.

به گزارش گلستان ما ؛ زلیخا عادلی، عامل توسعه خوشه فرش دستباف گلستان و مدیر عامل شرکت تعاونی فرش و صنایع دستی گل نگار ترکمن که سالها به عنوان کارآفرین موفق مشغول فعالیت است، با انتخاب رشته فرش دستباف جذب بازار کار شد. او در سه مقطع فوق دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب در مرکز آموزش عالی شهید هاشمی نژاد مشهد، دانشگاه علمی کاربردی نوین گلستان و دانشگاه آزاد اسلامی گرگان تحصیل کرده است. در ادامه مشروح گفتگوی این کارآفرین موفق گلستانی را با خبرنگار ایونا در گلستان، ملاحظه می کنید:

* دلیل اینکه دانشگاه علمی کاربردی را انتخاب کردید، چه بود؟

این دانشگاه که تنها دانشگاه با رویکرد تربیت نیروی انسانی مورد نیازبخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بود. به همین خاطر به عنوان دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور توانستم به راحتی این رشته را پس از ۴ ترم گذراندن رها نمایم؛ زیرا هدف من ارتقاء و افزایش دانش کار و فناوری بود. به نظرم من علمی کاربردی یعنی، دانش، مهارت و تخصصی که منجر به اشتغال می شود.

دانشکاه علمی کاربردی با توانمند سازی فارغ التحصیلان و تعامل با بخش های دولتی و غیر دولتی و براساس ظرفیت ها و فرصت های شغلی شناسایی شده در معرفی و هدایت فارغ التحصیلان تلاش های بسیاری نموده است.

*چه آینده شغلی برای فارغ التحصیلان این دانشگاه متصور هستید؟

خودم که از همان ابتدای فارغ التحصیلی، جذب باراز کار شدم. تمام دوستانم نیز در بدو فارغ التحصیلی تماما در بخش های مختلف جذب گردیدند و یا مدیران موفق واحدهای تولیدی شدند.

*به نظر شما مهارت گرایی مهمتر است یا مدرک گرایی؟

هر دو مکمل هم هستند. مدیران واحدهای تولیدی جهت رشد و توسعه کسب و کار و دانش فردی نیاز به مدرک دارند؛ البته مدرک گرایی نیز نتیجه بخش نبود و جهت ایجاد کسب و کار، تخصص و مهارت و تجربه یکی از ارکان موفقیت هستند.

*آیا زمانی می رسید که به جای سوال از مدرک از سطح مهارت شخصی سوال کنند؟

امروزه افراد متخصص و مهارتی بسیاری در بخش های مختلف توانسته اند به بازار کسب و کار و کار آفرینی وارد شوند و این در حالی است که در جامعه بیکاران، بخش عظیمی را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند. پس نتیجه می گیریم که کار آفرینی، ایده پردازی، نوآوری، ایجاد ارزش افزوده و ثروت آفرین صرفا با مدرک گرایی اتفاق نمی افتد.

*چه اقداماتی می تواند مهارت فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی را ارتقاء دهد؟

۱٫ علم همراه با عمل ۲٫ اعتقاد همراه با تلاش ۳٫ توکل همراه با صبر و همکاری ۴٫ افزایش دانش فنی همراه با تکرار ۵٫ تجربه همراه با اشتغال پایدار ۶٫ ایده پردازی همراه با ورود به کسب و کار ۷٫ شناخت ابزارهای نوین تجارت بین المللی  ۸٫ شبکه سازی و تیم سازی و مشارکت ۹٫ توجه  به کسب و کار نوین و ثروت آور  ۱۰٫ شناخت فرصت های منطقه ای.

* چه دستگاه ها و ارگان هایی می تواند مهارت و مهارت محوری را در جامعه به یک فرهنگ تبدیل کنند؟

تمام ارگان ها می تواند به نوعی همفزایی داشته باشد. تا کنون بیش از ۱۲۰ ارگان دولتی در ارتباط با کسب و کار اینجانب در ارتباط بوده است از تمام وزارتخانه ها – زیر مجموعه NGO   – کانونها – مراکز رشد و فن آور همه و همه در توسعه و ایجاد کسب و کار اهمیت دارند.

*حرف آخر؟

توجه داشته باشیم که جامعه امروز به سمت دانشگاه های کار آفرین حرکت می کند.

گفتگو از محمدطاهر معمار کاشانی ـ خبرنگار ایونا در گلستان

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.