1396-01-18 13:03
5363
2
37426
زهرا داودي نقاش و هنرمند گرگاني:

هنر با نقاشی معنی پیدا می‎کند/ نقاشی را می‎توان اولین هنر ابداعی بشر نامید

هنر نقاشي از جمله هنر هايي است که با روح و روان آدمي ارتباط مستقيم دارد و آن را مي توان از تاثير گذار ترين صنايع هنري ناميد. قدمت نقاشي در بين انسانها، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاري است. در قياس با نقاشي، طراحي، سلسله عمليات ايجاد يک سري اثر و نشانه با استفاده از فشار آوردن يا حرکت ابزاري بر روي يک سطح است.

به گزارش گلستان ما به نقل از تیتر آزاد، نقاشي از نظر بسياري افراد، در زمره مهمترين صنايع هنري قرار دارد. تاريخ نقاشي قديمي ترين نقاشي ها در دنيا که متعلق به حدود 32 هزار سال قبل مي باشد، در گروته شاوه فرانسه قرار دارد. اين نقاشي ها که با استفاده از افراي قرمز و رنگ دانه سياه حکاکي و رنگ شده اند، تصاويري از اسب ها ، کرگدن ها، شيرها، بوفالوها و ماموت ها را نشان مي دهند.

اينها نمونه هايي از نقاشي در غار هستند که در تمام دنيا وجود دارند. امروزه ،بسياري از آثار شناخته شده و مشهور هنري مانند موناليزا نقاشي هستند. در حال حاضر اختلاف نظرهاي جزئي در مورد کاملا هنري بودن آثاري که به روشهاي غير سنتي و با روش هاي غير از شيوه هاي کلاسيک خلق مي شوند وجود دارد.

از لحاظ مفهومي هنرمنداني که از صدا، نور، آتش بازي، چاپگرجوهرافشان، پيکسل هاي صفحه مانيتور و حتي پاستل يا مواد ديگر استفاده مي کنند، يا رنگهاي آميخته با زرده تخم مرغ را بکار مي برند، يکسان هستند. در نتيجه به اغلب کارهاي هنري ، نقاشي گفته مي شود.

به منظور اشنايي بيشتر با هنر نقاشي و نقش آن در زندگي روزمره افراد و جايگاه هنر نقاشي در استان گلستان گفتگوي کوتاهي با خانم داودي انجام داده ايم که خواندن آن را به همه هنر دوستان و مشتاقان هنر توصيه مي کنيم.
زهرا داودي اهل گرگان است و نقاشي را از چهار سالگي به طور آماتور و از سيزده سالگي به صورت حرفه اي آغاز کرده است.

۵

وی در حال حاضر کارشناس نقاشي و هنرهاي تجسمي و مدير مسول اموزشگاه نقاشي رنگين کمان است و چند سالي است که در آموزشگاه نقاشي خود هنر نقاشي و تجاربش را به هنرجويان و مشتاقان اين رشته مي آموزد.

خانم داودي ، چرا نقاشي؟

من از دوران کودکي به نقاشي علاقه خاصي داشتم. شايد بتوان گفت نقاشي در ذات من است و زندگي بدون نقاشي برايم مفهوم کمرنگي دارد. نقاشي باعث شده به دنيا ريزبينانه تر نگاه کنم و دنيا را زيباتر ببينم. از سوي ديگر نقاشي براي من يک فرصت بزرگ بوده تا به اصل خودم بيشتر نزديک شم و مسير تکامل و رشد را سريع تر طي کنم. 

نقاشي در استان گلستان را چگونه ارزيابي مي کنيد؟ استان گلستان داراي استعدادهاي فراواني در عرصه نقاشي است که اگر استعداد يابي صورت پذيرد ، چهره هاي شاخصي به نقاشي کشور معرفي خواهد شد. در حال حاضر نيز نقاشان زيادي در حال حاضر در گرگان فعاليت مي کنند و خدا را شکر يکي از استان هايي هستيم که هنرمند پروريم و افتخار مي کنيم که اساتيد بزرگي چون استاد کريمي، استاد فعالي استاد حسيني و استاد طباطبايي در استان مان داريم. 

چه توصيه اي به خانواده ها داريد؟

بدون شک درس خواندن بايد اولويت اول دانش آموزان باشد، ولي به خانواده هاي محترم توصيه مي کنم اگر فرزندشان به هنري علاقه مند شد، اين علاقه را سرکوب نکنند و آن را جدي بگيرند و بگذارند فرزندشان مسير هنري را نيز در کنار درس ادامه دهد و شرايط را به گونه اي فراهم کنند که در کنار درس امکان کسب موفقيت در رشته هاي هنري نيز به وجود بيايد.

چه انتظاري از مسئولين و نهاد هاي متولي هنر در جامعه داريد؟

بدون شک نگاه اقتصادي به مقوله هنر در کشور ما نگاه خوشبينانه اي است و کمتر مي توان از طريق هنر امرار معاش کرد. با اين حال از مسئولين تقاضا داريم نسبت به بيمه هنرمندان و وام هاي کم بهره اهتمام بيشتري داشته باشند تا زمينه براي ورود جوانان به عرصه هنر فراهم شود.

تاکنون چه نمايشگاه هايي برگزار کرديد؟

من هر سال در اواخر بهار نمايشگاهي از آثار هنرجويانم در تالار فخرالدين اسعد گرگاني برگزار مي کنم که اين رويه 8 سال متوالي ادامه داشته و اميد وارم در سال جاري نهمين دوره آن برگزار شود. در ضمن سه دوره نيز آثار خودم را در اين تالار به نمايش گذاشتم.

زنگ هنر و فرصت هاي پيش رو

زنگ هنر در آموزش و پرورش ما چندان مفهومي ندارد. چرا که به علت کمبود معلم هنر در استان، بيشتر دبيران غير تخصصي به تدريس اين رشته مي پردازند که آن هم با توصيه مدير به تدريس دروس تخصصي مي گذرد! بنابراين سخن گفتن از پتانسيل و ظرفيت زنگ هنر يا مکاني براي شناخت استعدادها در اين زنگ و فرصت چندان محلي از اعراب ندارد!

سخن پاياني

با وجود قدمت چند هزار ساله نقاشي و غني بودن کشور ما از هنرمندان بزرگ نقاشي، به جرات مي توان گفت جايگاه نقاشي و هنر نقاشي در کشور چندان مطلوب نيست و مردم نيزکماکان ترجيح مي دهند با تابلوهاي ارزان قيمت چيني ديوار هاي منزل خود را تزئين کنند و زينت بخشند. اميد وارم روزي برسد که هنرمند واقعاً قدر بيند و برصدر نشيند ولي براي رسيدن به اين آرمان شهر بايد هزينه کرد و فرهنگ سازي کرد.

شايد خريد تابلوهاي نقاشي توسط ادارات، تخصيص بخشي از جوايز بانکها به توليدات هنري و معرفي بيشتر هنرمندان از طريق رسانه ملي و جرايد، برگزاير جشنواره هاي هنري و ... در رشد و شکوفايي اين هنر موثر باشد.

مصاحبه و گزارش: وحيد حاج سعيدي

۱

۲

۳

۴

۶

۷

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.