1394-08-10 09:48
2570
0
22910
مصاحبه با پيرغلام نمونه گلستاني؛

مردم ظلم ستيزي امام را الگو قرار دهند

جوانان بدانند سرنوشت اين کشور در دست آنان است. اگر کسي حرفي زد که شبهه ناک بود حتما مطالعه را فراموش نکنند. تحقيقات انجام دهند.

به گزارش گلستان ما ؛ دوباره محرم در راه است. پرچم عزاداران حسيني برافراشته مي شود و کوچه ها را پر از شور و غوغاي حسيني مي کند. امسال محرم در گلستان همراه با شهادت زائرين بيت ا... الحرام بوي ديگري دارد. بوي غربت و مظلوميت. بار ديگر مداحان و عاشقان حسين، فرياد يا حسين را طنين انداز خواهند کرد. حاج محمد حسين زياني پيرغلام گلستاني در سال 1386 به عنوان پيرغلام نمونه کشوري انتخاب شد. زياني 80 ساله است و از 7 سالگي مداحي را زير نظر مرحوم پدرش حاج ماشاا... که سمت استادي بر وي داشته، فرا مي گيرد.

وي 65 سال است که به صورت رسمي مداح اهل بيت بوده و در تمام اين سالها با راديو گرگان يا «راديو گلستان» همکاري دارد. اين پيرغلام گلستاني در ايام ماه مبارک رمضان و ساير مناسبت ها در رسانه صدا و بعضي مواقع هم در سيما مداحي مي کند. داراي مدرک ديپلم و بازنشسته وزرات راه است. مداح هيئت مذهبي جان نثاران ابي عبدا... و همچنين هيئت قائم(عج) است. وي در طي اين سالها افتخار تربيت 35 شاگرد مداح را در کارنامه اش به ثبت رسانده است. زياني مداحي افتخاري است که تاکنون ريالي براي مداحي هايش دريافت نکرده است. حاج محمد حسين زياني شفاي همسرش را که دچار بيماري سرطان بوده، از برکت مداحي هايش مي داند. همچنين بر اين باور است که شفاي خودش را نيز که سرطان حنجره داشته، از دعاي خير مردم گلستان و نتيجه و پاداش مداحي براي اهل بيت بدست آورده است. مي گويد: "شفايم را از حضرت زهرا(س) گرفته ام و معنويت را از حسين (ع)."


چرا بعد گذشت 1400 سال و اندي از واقعه کربلا هنوز شور حسيني پررنگ تر از شعور آن است؟

گويندگان ما در بيان مطالب کوتاهي مي کنند. سخنران مجلس حسين(ع) بايد با مطالعه بر روي منبر برود. مطالعات اگر سطحي شد از امام فقط شهادت و سختي جنگ بيان خواهد شد. در حالي که ما بايد ذات و ماهيت واقعي امام را هم بيان کنيم. همه مجلس امام حسين گريه نيست! بلکه اول بايد با مطالعه، شخصيت امام را شناخت و سپس در مجلس از مدح و شخصيت واقعي امام سخنراني داشته باشيم. ما مداحان بايد قدرت بيان خودمان را بالا ببريم و سپس براي شناخت واقعي امام براي مردم سخن بگوييم! کاستي ها از ما مداحان است. البته عظمت امام خيلي بالاست. ما براي شناخت آقا بايد بيشتر مطالعه کنيم. شناخت مولا (ع) به معرفت بيشتري نياز دارد. بايد فلسفه قيام امام و ظلم ستيزي امام حسين را در مجلس بيان کرد. بايد گفت و روشن کرد تا مردم ظلم ستيزي امام را الگو قرار بدهند و هرگز زير بار حرف زور نرفته و تسليم دشمن نشوند. چرا ايران حرف اول را در جهان مي زند و الگوي ملت هاي مسلمان و غير مسلمان است؟ چون حسيني و تابع حسين است. دشمن هم فهميده است و تمام تلاشش گرفتن حسين از جوانان ماست! هوشيار باشيم، حسيني بمانيم و حسيني بميريم!

وظيفه ما در قبال فرهنگ عاشورايي در اين عصر چيست؟

در عصر حاضر دشمنان با مطرح کردن سئوالات بي مورد و شبهه افکني سعي دارند جوانان را منحرف کنند. جوان هم يک نيرويي است که زود تحت تاثير قرار مي گيرد.
البته در بعضي مواقع هم استثنا وجود دارد که حتي پيرمردها هم تغيير مي کنند. يک نمونه که اين روزها مطرح مي شود و بازارش هم داغ شده همين اتفاق مکه است که باعث شهادت تعدادي از حاجيان ما، از 60 هزار زائري که مشرف شده بودند، شد. يک عده تحت تاثير دشمن قرار گرفته اند و مي گويند چرا بايد پول ها را براي مکه خرج کرد؟ اما گفته نمي شود که در سال خيلي از سرمايه داران با سرمايه 7 يا 8 ميليوني وارد ترکيه مي شوند و... چرا کسي از اينها ايراد نمي گيرد؟ چون دشمنان مي خواهند با تحريم مکه و شبهه افکني به اسلام ضربه بزنند. يا اينکه گفته مي شود چرا سينه زني مي کنيد؟ چون همين اجتماع گرم عزاداري امام حسين(ع) باعث شناخت امام مي شود و اين براي دشمنان سنگين است، زيرا جوانان در همين مجالس درس آزادگي مي آموزند، غيرت ديني و اسلامي را از رفتار امام و يارانش الگو مي گيرند. پس مجلس امام حسين(ع) با شورهمراه با شعور برپا شود.

چطور مي توان فرهنگ شعور حسيني را همه گير کرد؟

براي شناخت بيشتر امام حسين(ع)، با مطالعه و تحقيق، جزواتي تهيه شود، در اختيار هيئت ها و مجامع مذهبي قرار گيرد و بين جوانان توزيع شود. با اين کار مطالب بهتر در ذهن ها حک مي شود. و اينکه گويندگان، سخنرانان و مداحان همه سعي کنند مطالعات خود را بالا برده و از عظمت امام براي مردم بگويند.

بعد سياسي و فرهنگي قيام عاشورا را برايمان تبيين مي کنيد؟

قيام ابي عبدا... (ع) با قيام هاي ساير جهان متفاوت است. در واقع قيام حضرت يک نهضت است. يعني ادامه دارد و پايان ناپذير است. به همين دليل است که بعد از گذشت اين همه سال، خون امام جوشان است و باعث عظمت مردم آزاده دنيا مي شود، به طوري که گاندي بعد از استقلال هندوستان مي گويد من از روش امام حسين(ع) و دستورات او پيروي کردم. همانطور که در سالهاي جنگ جوانان ما با محرک و نيروي نهضت عاشورا حرکت مي کردند. تمام شهدايي که خودشان را فداي اسلام و وطن کردند، همه در مکتب امام حسين(ع) پرورش پيدا کرده بودند. و اين بعد فرهنگي قيام عاشوراست که در ايام عزاداري، مردم اجتماع مي کنند و با هم يکي مي شوند، پاي منبر سخنراني ها حاضر مي شوند و احکام دين و فرهنگ مطالعه را ياد مي گيرند. خود اين اجتماعات و يکي شدن ها براي اشاعه فرهنگ اسلام و نهضت امام(ع) بسيار تاثيرگذار است. اما از نظر سياسي هم اين نهضت امام حسين(ع) بود که انقلاب ايران را پيروز کرد و قيام امام خميني با نام حسين آغاز شد. و اگر ايران در منطقه حرف اول را مي زند، بزرگترين دليلش الگوي شهادت طلبي، آزادگي و استقلال ايران است که از نهضت عاشورا گرفته شده است.

چرا فرهنگ عاشورا و عزاداري براي اهل بيت بعد گذشت قريب به 1500 سال هنوز کم رنگ نشده است؟

عظمت کار امام حسين (ع) خيلي بالاست و هنوز ما عظمت کار امام را نشناختيم و به آن درجه نرسيديم. هر کس به اندازه سهم خودش شناخت پيدا مي کند و از اين نور بهره مند مي شود. بايد هوشيار باشيم، دشمنان اسلام سعي دارند با ايجاد شبهه در ذهن جوانان اين نور معنويت را خاموش کنند. متاسفانه بعضي از جوانان هم بدون تحقيق و مطالعه تحت تاثير قرار مي گيرند، اما نجات غريق کيست؟ اين امام حسين(ع) است و آن هم در ماه محرم و در عزاداري هاي مولاست که اين افکار پليد که ذهن جوان را منحرف کرده پاک مي شود. نور معنويت حسين(ع) آنقدر باعظمت است که با نصب يک پرچم عزاداري همه بدون دعوت به احترام مولا دور هم جمع مي شوند. اين بزرگي و عظمت کار امام (ع) بوده که باعث شده خداوند محبت امام را در دلها قرار بدهد و مريدان هم خالصانه عاشق امام حسين هستند.

کلام آخر؟


جوانان بدانند سرنوشت اين کشور در دست آنان است. اگر کسي حرفي زد که شبهه ناک بود حتما مطالعه را فراموش نکنند. تحقيقات انجام دهند. اگر کتابي خواندند سريع مهر درستي بر آن نکوبند و تنها پس از تحقيق و پرسش از اهل فن مي توانند روشنگري کنند. شايد علماي ما براي پاسخ به سئوالات آنها مطالبي داشته باشند.هوشيار باشيد! مطالعه کنيد! همانطور که در قرآن هم آمده است: "فکر کنيد و عقلتان را به کار بيندازيد" زود تصميم نگيريد! از علما و بزرگان سوال کنيد تا به جواب اصلي برسيد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.