1394-08-06 05:25
2289
0
22704
گفتگو با چهره‌ دوست‌داشتنی تیم پرستاره ایران؛

فرهاد قائمی : حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی دغدغه‌های ورزشکاران را از بین می‌برد

ملی‌پوش خوش‌رفتار و البته خوش‌برخورد تیم‌ملی والیبال ایران که با سرویس‌های منحصربه‌فردش شناخته می‌شود، همیشه مورد توجه والیبال‌دوستان است و جزو چهره‌های دوست‌داشتنی تیم پرستاره ایران و البته دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان است.

به گزارش گلستان ما ؛ فرهاد قائمی متولد 6 شهریور ۱۳۶۸ در گنبدکاووس است و از رده نوجوانان توانسته پیراهن تیم‌ملی را به تن کند. او در فصل 91–90 با درخشش در تیم ‌هاوش گنبد برای اولین بار به تیم‌ملی بزرگسالان دعوت شد و با درخشش خود در مسابقات انتخابی المپیک در ژاپن، توانست در مسابقات بعدی و مقدماتی لیگ جهانی در ترکیب اصلی تیم‌ملی باقی بماند.

کارشناسان قدرت و سرعت سرویس‌های او را با شیمیزو بازیکن ژاپنی مقایسه کرده‌اند اما حالا او خود یک بازیکن منحصربه‌فرد در جهان محسوب می‌شود که خیلی‌ها بازیکنان جوان والیبال را به او تشبیه می‌کنند.

بازی‌های درخشان او همراه با تیم ایران در مسابقات لیگ جهانی ۲۰۱۴ موجب رسیدن ایران به مقام چهارم لیگ جهانی شد.

قائمی از امید استقلال گنبد آغاز کرد و بعد به استقلال گنبد رفت و پس از آن به بیم بابل پیوست و تیم بعدی او جواهری گنبد و ‌هاوش این شهر بود، جایی که قائمی به عنوان یک پدیده به والیبال ایران معرفی شد. به دلیل سرویس‌های دیدنی‌اش معروف شد و بعد از حضور متوالی در گنبد به جمع ستاره‌های کاله اضافه شد و پس از یک سال حضور موفق و قهرمانی با کاله در لیگ برتر و مسابقات باشگاه‌های آسیا از این تیم جدا شد. مقصد بعدی او باریج اسانس بود اما بعد از یک سال راهی پیکان شد.

فرهاد قائمی در مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ در پایان دور اول با میانگین 66/60 درصد در فهرست بهترین دریافت کننده‌ها قرار داشت.

این ستاره والیبال ایران همانند بسیاری از قهرمانان ملی در کنار ورزش خود تحصیلاتش را نیز ادامه می‌دهد. ستاره والیبال ایران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی است و با تمام درگیری‌هایی که دارد سعی می‌کند در ادامه تحصیلات خودش نیز موفق باشد؛ البته خودش هم تأکید دارد که کارش دشواری است چرا که همیشه در اردو به سر می‌برد، یا اردوی باشگاهی یا اردوی ملی.

این ملی پوش والیبال کشور در گفت‌وگویی با ماهنامه چاره، مجله داخلی کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از شرایط تحصیلی و حضورش در دانشگاه آزاد اسلامی گفته است.

******

شما به عنوان یکی از ملی‌پوشان دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی هستید. از فعالیت‌های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی اطلاع دارید؟

بله من ارتباط زیادی با مسوولان دانشگاه دارم. به نظرم حضور نهادهای علمی در ورزش از هر نظر باعث پیشرفت می‌شود. دانشگاه ‌آزاد اسلامی در رشته‌های ورزشی مختلفی حضور دارد و به ورزشکاران میدان عمل می‌دهد. تیم‌داری دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های مختلف ورزشی به همه ملی‌پوشان فرصت می‌دهد تا هم در ورزش حرفه‌ای فعال باشند و هم تحصیلشان را ادامه دهند. این بهترین اتفاقی است که در ورزش کشور افتاده و واقعاً جای تشکر از مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی دارد.

به نظر شما دانشگاه آزاد اسلامی برای موفقیت بیشتر در ورزش چه مسیری را باید ادامه بدهد؟

به نظر من باشگاه دانشگاه آزاد اسلامی مسیری حرفه‌ای در پیش گرفته که این رمز موفقیت است. در رشته‌های مختلف در لیگ‌های برتر حضور دارد و به مقام هم می‌رسد. همین نگاه حرفه‌ای باعث موفقیت بیشتر می‌شود. من در پاسخ سوال قبلی هم گفتم. ورزشکاران و قهرمانان ملی به دلیل اینکه همیشه در اردو هستند، برای ادامه تحصیل مشکل دارند اما دانشگاه آزاد اسلامی این دغدغه را از بین برده است. این هم یک عمل خوب این دانشگاه است.

حضور نهادهای دانشگاهی در ورزش حرفه‌ای از چه نظر مناسب است؟

ورزش روز جهان با علم و دانش پیش می‌رود و همه کشورها ورزش شان را با علم پیش برده‌اند. هرچه دانشگاه‌های ما در ورزش فعالیت بیشتری داشته باشند، خب سطح علمی بیشتر می‌شود و ورزشکاران نیز در یک مسیر کاملاً علمی رشد پیدا می‌کنند. استعدادیابی‌ها، پرورش استعدادها و حفظ آنها کاملاً علمی می‌شود و مطمئناً این موضوع در رشد و پیشرفت کل ورزش کشور تأثیر دارد. از طرف دیگر حضور دانشگاه‌ها در رقابت‌های باشگاهی به این مسابقات رونق می‌دهد. باشگاه‌های ورزشی پویایی لیگ را بالا می‌برند.

حضور دانشگاه آزاد اسلامی در ورزش در امر همگانی کردن ورزش نیز تأثیر دارد. دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه و گسترش برنامه‌هایش در ورزش باعث شده تا خلاهای زیادی در ورزش جامعه پرشود. دانشجویان درصد زیادی از جامعه کشور را در برمی‌گیرند و حالا دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در ورزش این دانشجویان را به سمت ورزش سوق می‌دهد و این یعنی بالا بردن درصد افرادی که در ورزش هستند و ورزش می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود درصد مردمی که در ورزش فعال هستند، بیشتر شود.

شما به بحث ادامه تحصیل ورزشکاران اشاره کردید. دغدغه ای که اکثر ورزشکاران با آن مواجه هستند. دلیل این اتفاق چیست؟

ورزش حرفه‌ای به دلیل اینکه زمان زیادی نیاز دارد و ورزشکار را همیشه درگیر می‌کند، باعث می‌شود خیلی از قهرمانان ملی دغدغه تحصیل و ادامه تحصیل داشته باشند. یعنی نگران هستند چون همیشه درگیر ورزش هستند نمی‌توانند تحصیلشان را ادامه دهند. خب بحث تحصیل هم همیشه اهمیت زیادی دارد. حضور دانشگاه‌ها بخصوص دانشگاه آزاد اسلامی با امکاناتی که در اختیار ورزشکاران گذاشته در ورزش باعث می‌شود که ورزشکاران بدانند در کنار ورزش می‌توانند به تحصیل خودشان نیز ادامه دهند. با حمایتی که از ورزشکاران انجام می‌شود دغدغه فکری نیز از بین می‌رود. اینکه ورزشکار بداند یک باشگاه دارد که می‌تواند در آن ورزش کند و مسابقه بدهد و همانجا تحصیلش را نیز ادامه دهد، اتفاق بزرگی است.

ادامه تحصیل شما چطور است؟

(با خنده) من که وضعیت درستی ندارم. خب من یا در لیگ هستم یا در اردوی ملی. فرصت زیادی ندارم. سعی می‌کنم درسم را پیش ببرم اما خیلی دشوار است. برنامه‌ریزی دقیقی می‌خواهد که در ورزش شدنی نیست. به هر حال دانشگاه آزاد اسلامی نیز به من لطف داشته و من نیز باید کمی به برنامه‌هایم سر و سامان بدهم.

واقعاً ادامه تحصیل دشوار است؟

بله. خب شما رقابت‌ها و برنامه‌های تمرینی ما را ببینید. من چه زمانی فرصت دارم تحصیلم را ادامه دهم؟ قبول دارم که باید این کار را انجام دهم اما واقعاً دشوار است.

خاطره یا اتفاق جالبی هم در ذهنتان دارید؟

همین که من هیچ‌وقت در کلاس‌ها نیستم و یا در زمان‌هایی که باید باشم، در اردو به سر می‌برم، اتفاق جالب ادامه تحصیل من است. با این حال همیشه و هرجا که بوده‌ام، از مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی تشکر کرده‌ام که فرصت ادامه تحصیل را در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهند. به هر حال قهرمانان ملی بعد از دوران بازیگری باید وارد جامعه شوند و نقش بگیرند و در این راه، به تحصیلات نیاز دارند. فکر کنم اگر یک بار سر کلاس‌هایم حاضر شوم، استادها من را نشناسند. (باخنده).

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.