1403-02-10 10:16
348
0
89784
تلاش شیلات به‌تنهایی کافی نیست؛

سایه خطر خشکی رودخانه‌ها بر رزق صیادان گلستان

فصل صید و صیادی از خزر در گلستان در حالی به پایان رسید که مسئولان شیلات در راستای بهبود شرایط معیشتی تعاونی‌های پره مجبور به تمدید زمان صید در گلستان شدند بااین‌وجود امسال صیادان گلستانی توانستند یک هزار و ۲۰۰ تن صید به‌صورت مجاز و غیرمجاز داشته باشند.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» داود خاندوزی؛ بر اساس تصمیم کمیته مدیریت صید مرکز با حضور اعضای کمیته شامل نمایندگان مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، شیلات استان‌های شمالی، اتحادیه تعاونی‌های صیادان و سایر بخش‌های ذی‌ربط، از پایان پانزدهم فروردین سال جاری فصل صید رسمی صیادان ماهیان استخوانی در گیلان و مازندران به اتمام رسید، اما فعالیت تعاونی‌های پره‌ای که در امر تکثیر طبیعی و بازسازی ذخایر فعالیت داشتند با رویکرد تشویق و ایجاد انگیزه بیشتر و تأمین مولدین تا ۱۹ فروردین‌ماه سال جاری تمدید شد.

در محدوده نوار ساحلی استان گلستان بیش از ۸۰۰ صیاد مجاز در قالب ۱۸ شرکت‌تعاونی فعالیت دارد که رزق‌وروزی خود را از این طریق کسب می‌کنند.
امسال به دلیل آنکه رودخانه‌های گلستان خشک کام بود صیادان می‌گویند میزان صید ماهیان کپور کمتر بوده و بنا به گزارش شیلات صیادان گلستان چه مجاز و چه غیرمجاز توانستند یک هزار و ۲۰۰ تن‌ماهی از حدود ۱۳۰ کیلومتر از سواحل دریای خزر در محدوده شهرستان‌های بندرگز، ترکمن و گمیشان برداشت کردند.

برداشت این میزان ماهی استخوانی در حالی بود که صید ماهیان استخوانی دریای خزر از ابتدای فصل صید امسال به ۶ هزار و ۷۶۳ تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۵ درصدی نشان می‌دهد؛ اما در گلستان باتوجه‌به شرایط استان گلستان که ماهیگیری در برخی از مناطق آن توجیه اقتصادی نداشت در راستای بهبود شرایط معیشتی تعاونی‌های پره این استان مسئولان شیلات کشور تصمیم گرفتند تا مدت صید تا پایان فروردین‌ماه سال جاری با مدیریت و پایش شیلات استان و مرکز تحقیقاتی شیلات استان تمدید شود.

بنا به گفته رضا عباسپور نادری، مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ۲۶ فروردین استان گیلان با رشد ۲۲ درصدی صید، استان مازندران با رشد ۱۵ درصدی و استان گلستان با کاهش ۴۶ درصدی صید ماهیان استخوانی مواجه بوده است.

گرچه مسئولان شیلات استان گلستان پاشنه آشیل کاهش صید و صیادی را به‌خوبی درک کردند و در تلاش هستند که با همکاری صیادان اشتغال به وجود آمده از صید و صیادی را حفظ کنند؛ اما به نظر می‌رسد که برای حفظ رودخانه‌های منتهی به دریای خزر باید تلاش مجدانه شود و این مسئله تنها برعهده شیلات نیست.

در سال‌های اخیر رودخانه‌های استان گلستان به‌ویژه در فصل گرم سال کاملاً خشک شدند و این مسئله باعث دل‌نگرانی‌های زیادی برای صیادان شد.

حفاظت از رودخانه‌ها باتوجه‌به اهمیتی که در مدیریت ذخایر ماهیان استخوانی دارد بر کسی پوشیده نیست و نیاز است که در این راستا با طرح‌های آبخیزداری شرایط بهتری را به ارمغان بیاورند.
از سویی دیگر اقدامات خوبی از سوی شیلات استان گلستان برای تولیدات شیلاتی شده به‌ویژه در سال‌های اخیر تمرکز مسئولان به موضوع میگو ستودنی است؛ اما انتظار است که این مسئله نیز به‌عنوان یک اولویت به‌ویژه در مناطق ساحلی گلستان در دستور کار قرار گیرد.

اسماعیل جباری به اقدامات شیلات برای تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان دریای خزر اشاره کرد و گفت: برای نخستین‌بار اجرای طرح تکثیر طبیعی ماهی کپور را در گلستان آغاز شده و امسال برنامه‌ریزی شده چیزی حدود ۴ میلیون قطعه بچه‌ماهی از این طریق رهاسازی شود که نسبت به سال گذشته رشد دوبرابری داشته است.

مدیرکل شیلات گلستان ادامه داد: باتوجه‌به شعار سال اجرای طرح تکثیر طبیعی ماهی کپور را در گلستان با همکاری صیادان گلستانی و جامعه بهره‌برداران انجام می‌شود.
جباری در خصوص کاهش میزان صید و صیادی در گلستان ابراز داشت: متأسفانه میزان صید و صیادی غیرمجاز در گلستان افزایش‌یافته و پیش‌بینی ما برای امسال این است که بتوانیم ۳۰ هزار تن میگو، ماهی سردآبی، گرمابی و دریایی در استان تولید کنیم.

همچنین بیش از ۳۰۰ ماهی مولد از طریق صیادان به شیلات استان گلستان در هنگام صید تحویل داده شده و همکاری هرچه بیشتر صیادان با مسئولان شیلات منجر به حفظ صید و صیادی در استان خواهد شد.

انتهای خبر/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.