1402-03-15 15:19
622
0
85230
مسئولان استان‌های شمالی مطالبه کنند؛

یکپارچه‌سازی مدیریت دریا با انتصاب «شهردار خزر»

روزنامه‌نگار گلستان از مسئولان استان‌های شمالی خواست با ارائه پیشنهاد طرح یکپارچه‌سازی مدیریت دریا نسبت به انتصاب «شهردار خزر» اهتمام کنند.

به گزارش گلستان ما، وحید حاج‌سعیدی در یادداشتی نوشت: با وجود جاذبه‌های گردشگری تاریخی، هنری و فرهنگی متعدد در شمال ایران، بیشتر گردشگرانی که به این خطه سفر می‌کنند، استفاده از موهبت‌های طبیعی دریا و جنگل را اولین اولویت خود در سفر به این سه استان قرار می‌دهند و این دو جاذبه گردشگری در کنار مهمان‌نوازی مردم شمال باعث می‌شود تا خیل عظیم گردشگران همه ساله در ایام نوروز و تابستان و هر موقعیت تعطیلی چند روزه راهی شمال شوند.

هر چند ورود گردشگران از یک سو باعث توسعه و رونق اقتصاد استان‌های شمالی می‌گردد ولی از سویی به لحاظ کمبود و حتی فقدان زیرساخت های لازم در خصوص اسکان، حمل و نقل و ترافیک و ... مردمان شمال را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌سازد.

در حقیقت مشکلات زیست محیطی، ترافیکی و حتی فرهنگی همواره یکی از دغدغه‌های مردم شمال بوده و هست تا جایی استاندار وقت مازندران از اجرای طرح پاک در این استان خبر داده بود و در صدد احیای مازندران و فراهم کردن زمینه‌ای برای زودون ناپاکی‌ها از طبیعت منحصر به فرد این استان کرده بود.

با این وجود باید پذیرفت دریای خزر به عنوان یک قطب گردشگری مهم و لجستیک در کشور گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند و باید هر چه سریعتر بستری مناسب برای استفاده بهینه و کم ضررتر از این موهبت الهی فراهم شود.

اما جایگاه خزر در مناسبات اقتصادی و اجتماعی و ورزشی و ... تنها گردشگری نیست و این دریا منشاء تحولات گسترده اقتصادی با جدی گرفتن زیرساخت‌های توسعه محوری نظیر اقتصاد در حوزه آبزیان، اکتشافات دریایی، ورزش‌های آبی، تجهیزات آبی، سفرهای دریایی، تجارت با کشورهای همسایه و ...خواهد بود.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد اکوتوریسم ملی دریای خزر و ظرفیت‌سازی در حوزه سرزمینی این دریا، نیازمند یک مدیریت واحد و تولیت منطقه‌ای با محوریت و راهبرد استان‌های شمالی کشور است. این مهم در قالب طرح انتخاب «شهردار خزر» و سه «شهردار دریا» مختص هر یک از استان های شمالی میسر خواهد شد.

جلوگیری از تصمیمات جزیره‌ای و پراکنده متولیان سه استان در حوزه سرزمینی دریایی به نحوی که علاوه بر توسعه اشتغال، بیشترین عایدی و منفعت شامل بومیان و شهروندان این سه استان شود از اهداف تولیت واحد دریای خزر با داشتن یک شهردار واحد است.

در حقیقت پس از انتصاب ؛ شهردار بومی خزر» تصمیم گیری نهایی در خصوص استفاده از ظرفیت‌های گسترده خزر در ابعاد مختلف، حل مناقشاتی نظیر خلیج میانکاله، توسعه گردشگری در جزیره آشوراده و ... بر عهده این نهاد خواهد بود و قطعاً امور فوق با کمترین تنش و در کوتاه ترین زمان ممکن پیگیری خواهند شد و احکام این شهرداری مستقل و یکپارچه در این حوزه سرزمینی فصل الخطاب خواهد بود.

فراهم نمودن بستر ایجاد اشتغال با محوریت سکنه بومی، پاکسازی دریا و جلوگیری از ورود شیرابه و پسماندهای خانگی و صنعتی به دریا، تلاش در جهت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های اسکان نوین و بومی در جهت اسکان آبرومند و ایجاد درآمد مستمر، برنامه‌ریزی در جهت روان‌سازی ترافیک شهری و بین شهری، احداث پارکینگ‌های برون شهری و توسعه حمل و نقل شهری با سیستم مدرن، تلاش در جهت حمل و نقل دریایی مسافر از غربی ترین نقطه استان گیلان به شرقی ترین نقطه استان گلستان توسط قایق‌های پیشرفته و مدرن تفریحی و تجاری، برنامه‌ریزی در جهت توسعه پرورش و استحصال ماهیان خاویاری، ماهیان استخوانی و ...، برنامه‌ریزی در جهت توسعه اکتشافات در دریا با رعایت مسائل زیست محیطی، توسعه گردشگری غذایی، ورزشی و ماهیگیری، برگزاری جشنواره‌های غذاهای دریایی، رونق صنایع دریایی و مشاغل وابسته، توسعه ورزش‌های آبی و به تبع آن رونق اقتصاد این ورزش ها، نظارت بر احداث و توسعه مراکز مدرن طرح سالم سازی دریا و ... از مزایای اصلی و اهداف این استقلال محسوب می‌شوند که پیگیری و اجرای آنها به شهردار خزر تفویض اختیار شد.

از سویی داشتن نگاه یکپارچه به خزر، جذب ردیف بودجه مستقل برای احیای تالاب‌ها، لایروبی رودهای منتهی به دریا، توسعه بنادر و طرح‌های سالم سازی، نظارت مستمر بر جلوگیری از ساخت و سازهای غیر قانونی، تمرکز استانداری‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادها به امورات جاری استان و کم شدن بار دغدغه دریا از این نهادها و ... از دیگر مزایای اداری داشتن یک شهردار مستقل و واحد مستقر در یکی از استان‌ها و داشتن سه شهردار دریا در هر یک از استان‌های شمالی است که قطعاً باعث کاهش کاغذبازی‌های روتین و تنش‌های اداری و قدیمی موجود در عرصه دریا خواهد شد.

امید است استانداران، نمایندگان و مسئولان بلند پایه استان‌های شمالی بکوشند تا با ارائه پیشنهاد طرح یکپارچه‌سازی مدیریت خزر با انتصاب «شهردار خزر» در خصوص استفاده حداکثری از ظرفیت‌های گسترده دریای خزر، زمینه برای ایجاد اشتغال مولد با محوریت سکنه بومی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های گسترده دریایی فراهم شود و هر چه سریعتر شاهد فروغ افق‌های روشن توسعه پایدار در شمال کشور باشیم.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.