1401-02-22 05:01
633
0
79963
یادداشت/ احمد ملاشاهی

یارانه‌ای که در آن مردم ترجیح دارند بر دلالان/ برای رفتار پرتناقص رسانه‌های معاند نباید تره خرد کرد

تجربه تقریبا دو دهه در حوزه یارانه‌ها نشان می دهد هرآنچه از یارانه‌ها که به نام مردم بوده به کام دیگران شده است؛ برای رفتار پرتناقص رسانه‌های معاند که از یک طرف از ضرر و زیان ملت در این طرح می‌گويند و از طرفی بارها پیشنهاد تحریم فلج‌کننده ایران را دادند هم نباید تره خورد کرد.

به گزارش گلستان ما، یارانه‌ای که در آن مردم ترجیح دارند بر دلالان؛ کدام ترجیح دارد ارز ترجیحی که با هر ترفندی به جیب مردم نمی رود یا یارانه ای که مستقیم به دست مردم می رسد.

کدام یارانه یاریگر مردم است آنکه به دست عده ای تاجر و سرمایه دار سپرده می شود تا به دلخواه به سفره مردم برسانند یا یارانه ای که می خواهد بی واسطه  در جیب ملت ریخته شود.

تجربه تقریبا دو دهه در حوزه یارانه ها نشان می دهد هرآنچه از یارانه ها که به نام مردم بوده به کام دیگران شده است.

چه پرونده هایی که بخاطر بی راهه رفتن ارز ترجیحی تشکیل شده و چه پرونده هایی که هنوز تشکیل نشده و باید تشکیل شود؛ چه افرادی که بخاطر یارانه های مردم، آقازاده شدند و چه آقا زاده ها که لگد به همه ارزش های ملی و اعتقادی ما زدند فقط بخاطر درآمد هنگفتی که از ارز ترجیحی به چنگ اوردند و به ریش ملت خندیدند.

خیلی ها یک شبه ره صد ساله پیمودند و بدتر از همه اینکه این هوس را برای خیلی ها  الگوسازی کردند، تجربه دو دهه گذشته می گوید نمی توان به عده ای پول ویژه به اسم یارانه داد به امید اینکه انها به دست مردم برسانند حتی اگر هم بخواهند با جهانی شدن اقتصاد این کار سخت و ناممکن است.

اگر در این بازار جهانی اتفاقی بیفتد مثل اتفاقی که برای بزرگترین تولید کننده گندم در منطقه افتاد که دیگر باید فاتحه ی ارز ترجیحی را خواند. در این شرایط، سرنوشت مزارع گندم ما معلوم است، پارسال اگر بحث چرای گندمزارها بود امسال  داشت بحث خرید سلف گندم سبز ما مطرح می شد.

اگر تدبیر و دلسوزی دولت نمی بود طرح خرید گندم پارسال به قیمت سال بعد راه نمی افتاد و همین حالا همه دولت را ملامت می کردند که چرا بی توجه به تحولات منطقه بود و فکری برای نان ملت نکرد.

چه کسی باور می کند بعد از ۹ ماه از برداشت گندم پارسال حالا شاهد صف تحویل گندم به سیلوها باشیم در صحبت با کشاورزان عمدتا بحث شان این است که اگر اینکار نمی شد این گندم مرغوب خوراک دام می شد  در برخی استانها تا همین حالا  به اندازه ۳۰ درصد زمان برداشت، گندم روانه سیلوها شده است.

برای رفتار پرتناقص رسانه های معاند که از یک طرف از ضرر و زیان ملت در این طرح می گويند و از طرفی بارها پیشنهاد تحریم فلج کننده ایران را دادند هم نباید تره خورد کرد.

تمام این تفسیر و تحلیل و گزارش های آنها بخاطر ایجاد اختلال در روند همکاری بازار،  مردم و مسولان است وگرنه هر کارشناسی حذف ارز ترجیحی را اجتناب ناپذیر می داند.

البته  تنها بحث دلسوزان نگرانی درباره نظارت و اجرای دقیق همه مکمل های این طرح است که این مساله در گرو مشارکت همگانی است چیزی که امروز هدف امواج رسانه ای دشمن و سودجویان قرار گرفته است.

به عبارتی دشمنان و رانت پروده‌ها برای جلوگیری از انتفاع مردم از مزایا این طرح  به دنیا این هستند که هم مردم زمین بخورند و هم دولت . آنوقت جریان رانت‌خوار همان بخور بخوری که همواره ما از آن می نالیدم را در پیش می‌گیرند و جریان سلطه امیدوار به ادامه تحریم خواهد شد.

شاید باور نکنید ولی اجرای خوب و دقیق حذف ترجیحی و مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه می تواند کاری کند که برجام نکرد، امید به ادامه تحریم با این طرح در دشمن از بین می رود جرا که دیگر آشفته بازاری نیست که بخواهد با آن هر از چندگاهی اقتصاد ما را متلاطم کند.

اگر مزایا و فواید این طرح برای مردم و دولت حتمی نبود قطعا دولت دست به چنین کاری نمی زد بخصوص دولتی که مردم داری را گفتمان خود ساخته است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.