1400-01-30 03:39
902
0
74218
گزارشی پیرامون اعلام قیمت خرید تضمینی گندم؛

مانع زایی دولت در راه تولید گندم!/ قطار بی تدبیری از مرغ به ایستگاه گندم رسید/ نرخ گذاری دولت منجر به جیره بندی نان می شود؟

کشور ما طی سال های گذشته با قیمت گذاری اصولی در تولید گندم خودکفا شده بود و وابستگی به خارج از کشور نداشت اما طی چند سال گذشته قیمت گذاری غیراصولی شرایط را متفاوت کرده و نه تنها اقبال کشاورزان را به سمت کاشت گندم کم کرده بلکه هزینه های گزافی برای واردات آن بر دوش حاکمیت گذاشته است.

به گزارش گلستان ما، گندم کالای استراتژیک و اساسی کشور است که روزی و نان بسیاری از هم وطنان وابسته به آن است.

این روزها گندم نیز مانند چند هفته گذشته مرغ تحت تاثیر تصمیم دولت قرار گرفته و به گفته کارشناسان اگر در این تصمیم تجدیدنظر نشود، آینده اقتصادی کشور و به خصوص استان های تولید کننده محصولات کشاورزی با چالش رو به رو خواهد شد.

براساس قانون گندم جزو محصولات خرید تضمینی است و با آغاز فصل خرید، دولت قیمت‌های کارشناسی شده را برای آن اعلام می‌ کند به همین جهت در استان هایی نظیر گلستان که نیمی از جمعیت آن کشاورز هستند و اقتصاد استان بر پایه کشاورزی استوار شده، گندم تاثیر زیادی بر درآمدهای مردم و چرخه اقتصادی دارد.

طبق نص صریح قانون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه باید در نشست شورای قیمت گذاری حاضر باشند نه نمایندگان آن ها اما رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد در نشست گذشته شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک حاضر نبودند و این عدم حضور باعث شد تا شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک به توافق نهایی در زمینه اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم نرسد.

تایید مشکل کشاورزان توسط مقام ارشد دولت در گلستان

سال جاری، دولت در تصمیمی که به گفته کشاورزان و فعالان اقتصادی عجولانه بود، قیمت هر کیلو گندم را چهار هزار تومان اعلام کرد، موضوعی که مقام ارشد دولت در استان هم این اعتراض‌ها را به حق دانست.

طبق گفته هادی حق شناس استاندار گلستان؛ سازمان جهاد کشاورزی گزارش مفصلی برای وزیر و استاندار ارسال کرده و وی نیز مشکلات حوزه را منعکس کرده است.

استاندار گلستان با بیان این که مساله قیمت گذاری گندم فقط برای گلستان نیست و تمام استان هایی که گندم می کارند را شامل می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به وابستگی اقتصاد ما به کشاورزی این مساله برای گلستان مهم است و خوش بختانه در کنار پیگیری ها، نماینده ها هم فعال شده اند و امیدوارم این مساله اصلاح شده است.

وی با تاکید بر این که صدای کشاورزان و گندم کاران را به دولت می رسانم، گفت: ما منعکس کننده مشکل هستیم ولی نمی توان قطعی گفت که این مساله بر طرف شود.

نامه نماینده ولی فقیه در گلستان به رهبر انقلاب

آیت الله سید کاظم نورمفیدی، طی نامه ‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، مشکلات کشاورزان و تبعات ناشی از قیمت اعلام شده خرید تضمینی گندم را به ایشان اعلام و از ایشان درخواست صدور اوامر لازم برای حل این مشکل کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در این نامه آورده است: 

یکی از مشکلات اساسی کشاورزان که موجب بی رغبتی آنان در تولید می‌شود، قیمت اعلام شده خرید تضمینی گندم از سوی دولت محترم است. 

با این قیمت کشاورزان برای کاشت این محصول اساسی بی رغبت شده و به سوی کاشت محصولات با صرفه اقتصادی بیشتر، گرایش پیدا خواهند کرد و در نتیجه نیازمند واردات بیشتر این محصول خواهیم شد.

درسال ۱۳۹۸ قیمت تضمینی خرید گندم دو هزار و ۷۰۰ تومان بود و این عدد در سال ۱۳۹۹ به چهار هزار تومان رسید، هر چند این قیمت نسبت به سال قبل بیش از ۴۸ درصد افزایش یافته، ولی مورد اعتراض گندم کاران است و مشکلاتی را برای تولید این محصول اساسی بدنبال خواهد داشت؛ چرا که با افزایش قیمت جو به حدود پنج هزار و ۵۰۰ تا شش هزار تومان در بازار و پایین‌تر بودن قیمت تضمینی گندم، محصول گندم از چرخه مصرف انسان خارج شده و در دامداری‌ها و مرغداری‌ها خوراک دام و طیور خواهد شد و عرضه آن برای مصرف انسانی با کاهش مواجه می‌شود.

علاوه بر آن اختلاف قیمت خرید گندم در داخل با قیمت آن در خارج و کشورهای همسایه، خروج گندم از کشور را بصورت قاچاق افزایش خواهد داد.

برابر اعلام مراجع رسمی، در ده ماهه اول سال ۱۳۹۹، ۷.۲ میلیون تن گندم به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار از خارج وارد شده است که با احتساب ارز نیمائی هر کیلو گندم ۶ هزار و ۵۶۵ تومان برای دولت هزینه داشت، اگر با همین قیمت از کشاورزان داخل هم خرید شود مشکلات فوق الذکر را نخواهیم داشت و کشاورزان هم راضی خواهند شد. 

تقاضای عاجزانه حقیر آن است که حضرتعالی در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» با اوامر صادره این مشکل را حل بفرمائید تا تولیدگران عرصه کشاورزی راضی و خشنود و عملاً تحقق شعار سال را شاهد باشند.

برخی به دنبال ایجاد بحران در کشور هستند

یکی از کشاورزان روستای سرکلاته گرگان با انتقاد از بیخیالی دولتی ها در حل مشکلات کشاورزان، اظهار کرد: عدم افزایش قیمت باعث قاچاق می شود چرا که کشاورز ترجیح می دهد محصول خود را بع به دلال و دامدار بفروشد.

مهدی عموزاد با بیان اینکه چرا قیمت تضمینی کارشناسی نمی شود، خاطرنشان کرد: عناصر غیر کارشناسی که حتی یک روز هم  کشاورزی نکرده اند از درد کشاورزان خبری ندارند که می خواهند برای آن ها تصمیم گیری کنند.

وی، افزود: تا چه زمانی باید کشاورزان در مقابل تصمیم های غیر کارشناسی سکوت کنند و حیا به خرج دهند مگر ما در این تورم نباید زندگی کنیم؟ اگر ما نتوانیم به قیمت مناسب محصول خود را به دولت ارائه دهیم مردم در حوزه محصولات دیگر قطعا با مشکل رو به رو می شوند.

این کشاورز گرگانی، اذعان کرد: اگر گندم را به کشورهای همسایه بفروشیم دو برابر چیزی که قیمت گذاری کرده اند می توانیم در آمد داشته باشیم، برخی انگار دوست دارند کشاورزان را در مقابل مردم قرار دهند اما باید مشخص شود چه کسی به فکر ایجاد بحران و دوگانگی در کشور است.

عموزاد، تصریح کرد: چرا همان قیمتی که گندم را وارد نمی کنند به کشاورز داخلی نمی دهند تا امیدی برای کشت محصول و فروش تضمینی آن داشته باشد.

قیمت گذاری گندم دیگر در دست دولت نیست

رحمت الله نوروزی با تاکید بر اینکه باید در مورد خرید تضمینی گندم از کشاورزان توسط دولت بازنگری شود، گفت: به نظر می رسد قیمت هشت هزار تومان برای خرید گندم مناسب است و می تواند برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، خاطرنشان کرد: قبل از عید با رئیس مجلس و وزیر جهاد کشاورزی صحبت هایی در این زمینه داشته ایم و همچنین این موضوع را در کمیسیون نیز مطرح کرده و یک شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک طراحی کردیم.

وی، افزود: تصمیم بر این شد که قیمت گندم در دست دولت نباشد و با تشکیل شورایی که متشکل از دو نفر از کشاورزان، دو نفر از نظام مهندسی و همچنین نماینده هایی از کمیسیون کشاورزی و نماینده ملی حضور داشته باشند تا بتوانند قیمت مناسبی برای خرید گندم را انتخاب کنند.

نوروزی، اذعان کرد: تا به الان دو جلسه در خصوص قیمت گذاری گندم برگزار شده است و امیدواریم در جلسه هفته آینده بتوانیم با بررسی قیمت خرید گندم در کشورهای همسایه به قیمت مناسبی در خصوص گندم برسیم.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر در کشورهای همسایه از جمله عراق، گندم از کشاورزان به قیمت ۱۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری می شود، تصریح کرد: با توجه به هزینه های کاشت، داشت، برداشت و همچنین قیمت صعودی ادوات کشاورزی در دو ساله اخیر، قیمت چهار هزار تومانی برای کشاورز به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد.

 

وی، متذکرشد: همچنین با توجه به میزان کم بارندگی ها در کشور و بخصوص در استان گلستان و خوزستان، امسال شاهد کاهش برداشت خواهیم بود و این امر باعث می شود که مجبور شویم حدود شش الی هشت تن گندم را با قیمت بالاتری از خارج وارد کنیم.
نوروزی، ابراز کرد: همچنین کشاورزان نیز تمایلی ندارند تا گندم خود را با قیمت چهار هزار تومان به دولت تحویل دهند و این موضوع را نیز ما به دولت اعلام کرده ایم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه دولت بدون هماهنگی شورای قیمت گذاری قیمت گندم را تعیین کرده است، گفت: دولت سعی کند تا از افزایش قیمت گندم در شورای قیمت گذاری دفاع کند.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: ما از رئیس جمهور تقاضا می کنیم تا در حوزه کشاورزی از ما حمایت کند، در حال حاضر در بحث قیمت گذاری محصولاتی همچون سویا، کلزا و گندم دولت موافق افزایش قیمت نیست، امیدوارم در ارتباط با این موضوع یک بررسی مجدد را داشته باشد.

وی با اشاره به بحث تامین کود برای محصولات کشاورزان تصریح کرد: حدود هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ برای تامین کود کشاورزان در نظر گرفته ایم، چرا که کشاورزان در بخش کود با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

این ره که دولت می رود به ترکستان است

قیمت گندم در درجه اول باید در شورای قیمت گذاری به تصویب می‌رسید که نرسیده و از سوی دیگر کف هزینه‌های کشاورز برای هر کیلو گندم ۴۸۰۰ تومان اعلام شده که با سود حداقل، باید هر کیلو گندم در کمترین مقدار پنج هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

کشور ما طی سال های گذشته با قیمت گذاری اصولی در تولید گندم خودکفا شده بود و وابستگی به خارج از کشور نداشت اما طی چند سال گذشته قیمت گذاری غیراصولی شرایط را متفاوت کرده و نه تنها اقبال کشاورزان را به سمت کاشت گندم کم کرده بلکه هزینه های گزافی برای واردات آن بر دوش حاکمیت گذاشته است.

باتوجه به هشدارهای کارشناسان به نظر می رسد تجدید نظر در قیمت گذاری گندم و نزدیک شدن تعرفه خرید تضمینی آن به قیمت های روز امر اجتناب ناپذیری است که باید مورد توجه دولت قرار بگیرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.