1399-12-01 15:51
1765
0
73307
به مناسبت سالروز شهادت شهید روحانی فرد؛

شهیدی که 6 بار توسط ساواک بازداشت و شکنجه شد

شهید روحانی فرد در روز یکم اسفند سال ۱۳۶۴ در حالی که همراه آیت‌الله محلاتی نماینده امام در سپاه پاسداران و ۴۰ نفر از شخصیت‌های دیگر با هواپیمای مسافربری عازم اهواز بود توسط جنگنده‌های متجاوز عراق به شهادت رسید.

غلامرضا خارکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: حجت‌الاسلام شیخ محمدعلی روحانی‌فرد از پیشگامان مبارزه علیه رژیم پهلوی بود و سال ۴۱ تا ۵۷ آرام و قرار نداشت و شش بار توسط ساواک بازداشت شد و مورد بدترین شکنجه‌ها قرار گرفت.

وی تصریح کرد: شهید روحانی‌فرد در سال ۱۳۴۰ از روستای محروم اِیلوار شهر کردکوی عازم حوزه علمیه قم شد و با آغاز مبارزات امام خمینی علیه رژیم پهلوی، با آنکه نوجوانی ۱۵ ساله بود به صف یاران امام پیوست و به ترویج پیام‌ها و نظرات سیاسی او پرداخت.

خارکوهی تاکید کرد: در آن دوره مردم زندگی بسیار سختی داشتند و رفاه اجتماعی در پایین‌ترین سطح قرار داشت و روحانی‌فرد که دامنه این معضلات را از زادگاهش در شهر کردکوی تا تهران و قم و از آنجا تا مشهد، از نزدیک لمس کرده بود با بصیرت و هوشمندی به نقد حکومت پهلوی می پرداخت و با بزرگان انقلابی ارتباط برقرار می‌کرد که نقش موثری در منش سیاسی و مبارزاتی او داشتند.

خارکوهی افزود: با آنکه روحانی‌فرد طلبه فقری از میان یک روستای دورافتاده و فاقد امکانات بود، ولی با انتخاب درست راه و مسیر زندگی، مبدل به شخصیتی بزرگ در تاریخ معاصر ایران و مبارزی مقاوم در دهه ۴۰ و ۵۰ شد، به طوری که ۶ بار توسط پلیس مخوف رژیم پهلوی زندانی شد و مورد سخت‌ترین شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفت، به همین جهت مردم روز پیروزی انقلاب او را بر دوش گرفتند و به عنوان قهرمان مبارزه مورد تجلیل قرار دادند.

به گفته خارکوهی: در آن دوره یک ساعت زندان قابل تحمل نبود تا چه رسد به این که انسانی به اتهام مخالفت با حکومت پهلوی چندین بار و هربار چند ماه اسیر چنگ شکنجه گرانی شود که آزار و شکنجه را زیر نظر مأموران خونخوار آمریکایی و انگلیسی و اسرائیلی فرا گرفته بودند، زیرا سازمان جهنمی ساواک مولود جاسوسان غربی بود.

خارکوهی با اشاره به اهمیت معرفی اینگونه شخصیت ها گفت: یکی از معضلات فرهنگی این دوره این است که نسل امروز کمتر امثال شهید روحانی‌فرد را می شناسند، در حالی که مشقّات و شکنجه‌ها و دربدری‌هایی که اینگونه شخصیت‌ها و خانواده شان در دهه ۴۰ و ۵۰ متحمل شده‌اند اصلاً قابل تصور نیست، ماموران و جاسوسان رژیم سایه به سایه او را زیر نظر داشتند و رفت و آمدهای او را گزارش می‌کردند، خدا می داند پدر و مادر پیر شهید روحانی‌فرد چه اشک‌ها به‌خاطر شکنجه‌های پسرشان ریختند و چه رنج‌ها کشیدند.

این تاریخ‌نگار گفت: حجت الاسلام محمدعلی روحانی‌فرد در دهه پنجاه که ازدواج کرد با همکاری همسر فداکارش به ادامه مبارزه در شهرهای مختلف کشور پرداخت، همسرش اطلاعیه‌های سیاسی را زیر چادرش قایم می‌کرد و همراه شوهرش به منازل افراد مبارز در مناطق مختلف می‌بردند.

وی گفت: شهید روحانی‌فرد  در کنار مبارزات سیاسی، مقالات مختلف فرهنگی در اندک مطبوعات مذهبی قبل از انقلاب نیز منتشر می کرد. مخصوصا او کتاب اسلام در ایالات متحده امریکا و کانادا را در سال 1356 در شهر قم منتشر کرد که در آن دوره کار بسیار فاخری بود و خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفت.

نویسنده کتاب شهید روحانی‌فرد به روایت اسناد افزود: شهید روحانی‌فرد بعد از پیروزی انقلاب نیز در خدمت مردم بود و با سخنرانی در رادیو گرگان و مجالس مختلف، و انتشار هفته‌نامه پیام مستضعفین و تشکیل مجامع سیاسی مذهبی فعالانه تلاش می‌کرد، علاوه بر این او نخستین فرماندار شهرستان کردکوی و نیز مسوول بنیاد شهید این شهرستان بود و بعد هم وارد وزارت خارجه شد و با سفر به کشورهای آفریقایی پیام مردم انقلابی ایران را به آنجا رساند.

وی اضافه کرد: حجت‌الاسلام روحانی‌فرد چه در دوران فرمانداری و چه زمانی که در وزارت خارجه بود، همواره پشتیبان دفاع مقدس و رزمندگان اسلام بود و عاقبت هم در روز یکم اسفند سال ۱۳۶۴ در حالی که همراه آیت‌الله محلاتی نماینده امام در سپاه پاسداران و ۴۰ نفر از شخصیت‌های دیگر با هواپیمای مسافربری عازم اهواز بود توسط جنگنده‌های متجاوز عراق به شهادت رسید.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.