1399-11-29 14:34
757
0
73269
گزارش گلستان ما از سالروز ابلاغ اقتصاد مقاومتی؛

تحریم «قانون رفع موانع تولید» توسط دولتی ها / اقتصاد مقاومتی تنها نسخه شفا بخش «اقتصاد بیمار» است

با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر و تحریم های دشمنان نمی توان تمام نگاه خود را به خارج معطوف کرد و اگر هر چه این نگاه بیشتر به خارج باشد کاهش اعتماد به نفس عمومی و افزایش مصرف گرایی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش گلستان ما، در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک جانبه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه‌های صلح آمیز هسته ‌ای ایران، واژه‌ی جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

اقتصاد مقاومتی اولین بار در دیدار کارآفرینان با رهبر انقلاب در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح شد و در همین دیدار، «اقتصاد مقاومتی» معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی شده و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل فشار اقتصادی دشمنان و آمادگی کشور برای جهش معرفی شده است.

مهم ترین تعریفی که از اقتصاد مقاومتی می توان داشت اقتصادی است که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین کننده‌ و جهت دهنده رشد و شکوفایی کشور باشد.

پس از گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در سطح کشور، سرانجام در ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۲، رهبر انقلاب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در ۲۴ ماده پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ نمودند و با توجه به اهمیت موضوع سال های 95 و 96 مستقیم به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری شد.

ستاد اقتصاد مقاومتی عملا بی‌خاصیت شده است 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتقاد از عدم اجرای مفاد سیاست های اقتصاد مقاومتی در حساب شخصی توئیتری خود نوشت:

اقتصاد امری تک بعدی نیست. از بانک مرکزی تا وزارت اقتصاد تا خارجه و صمت و جهاد کشاورزی و نفت و... در موضوع تورم و وضعیت اقتصادی دخیل هستند. رهبر انقلاب دستور تشکیل "ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی" را برای هماهنگی چنین اموری دادند، اما این ستاد عملا بی‌خاصیت شده است.»

بخش خصوصی تنها بال محرک اقتصاد مقاومتی

رمضان بهرامی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: باید این سوال را پرسید چرا رهبری چندین سال در حوزه اقتصادی نامگذاری می کند، حتما مشکلی وجود دارد که نتوانسته ایم به این معضل به خوبی بپردازیم.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به انقلاب صنعتی آلمان، خاطرنشان کرد: در این کشور نیز به نوعی اقتصاد را مردمی کردند اما در کشور ما دولت ها در حوزه های اقتصادی هزینه های بسیاری می کنند اما اعتقادی ندارند تا به این شعار جامه عمل بپوشانند.

وی افزود: بخش خصوصی واقعی اگر در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت نکند ورشکست می شود چرا که نمی تواند عرضه اندام کند، در این اوضاع و احوال اقتصادی نیز شرکت ها تنها با دیدگاه اقتصاد مقاومتی می توانند فعال شوند.

بهرامی با بیان اینکه تحریم حکایت امروز و دیروز نیست، اذعان کرد: نیاز این نیست در هر امری نگاه ما به خارج باشد گاهی می توانیم با اتکا به توان داخلی مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به ایجاد دوقطبی سازی در حوزه مصرف کالای داخلی و خارجی، عنوان کرد: تصمیم گیری مصرف کالا برای مردم سخت شده چرا که دولتی ها در این حوزه بد عمل کرده اند و نتوانسته اند نیازهای مردم را شناسایی کنند.

وی با اشاره به دو بال دولتی و مردمی اقتصاد مقاومتی، ابراز کرد: تنها بالی که در حال حرکت است همین بخش خصوصی است را که دولتی ها هیچ اراده ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی ندارند.

بهرامی تصریح کرد: اگر فعالان بخش خصوصی با نگاه دولت هماهنگ نشوند با بخشنامه چنان زمین می زنند که نتواند بلند شود، در اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی کار خود را به خوبی انجام می دهد و اگر چند نفری نیز در بخش خصوصی به خوبی عمل نمی کنند به جهت پشتوانه دولتی است که دارند.

بخشنامه های رانتی کمر اقتصاد مقاومتی را شکسته است 

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به قانون «رفع موانع تولید»، بیان کرد: تنها چیزی که دولت ها به آن عمل نکرده اند این قانون است که اگر آن را اجرا کنند مشکلی در حوزه تولید و اقتصاد نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: همین امسال که سال جهش تولید است بیشترین موانع تولید را در حوزه بخشنامه ها داریم و در طول این زمان صدها قانون آورده اند تا نفس بخش خصوصی را بگیرند.

بهرامی گفت: بخشنامه های خلق الساعه و رانتی کمر اقتصاد مقاومتی را شکسته است فرآیند برگشت ارز را با بازی های ساختگی هدایت کردند و می توان گفت کاری که بخشنامه های غیر کارشناسی با تولیدکنندگان کرد، دشمن در جنگ تحمیلی با کشور ما نکرد.

عبور از تحریم با راهبرد اقتصاد مقاومتی

حجت مقسم در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای تشخیص حوزه های فشار در شرایط تحریمی و تلاش  برای کنترل ،بی اثر کردن و در نهایت، تبدیل چنین فشارهایی به فرصت می باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه به دلیل همزمانی با بحران  مالی اروپا و سیاست ریاضت اقتصادی در تعدادی از کشورهای اروپایی ،ابتدا برخی محافل ،اقتصاد مقاومتی را به معنای اقتصاد ریاضتی تعبیر کردند، خاطرنشان کرد: خیلی زود مشخص شد که اقتصاد مقاومتی اهداف راهبردی بلندتری برای دستیابی همه جانبه به پیشرفت اقتصادی دنبال می کند.

وی افزود: با تشریح اهداف اقتصاد مقاومتی که کاهش و بی اثر کردن تحریم ها ،کاهش وابستگی،تبدیل تهدیدها به فرصت ها و تاکید بر مزیت های تولید داخل و خودکفایی را با اتکا به خودباوری و مشارکت همگانی دنبال می کرد نوعی عزم ملی برای مقابله با تحریم ها با تکیه بر اقتصاد مقاومتی شکل گرفت .

مقسم بیان کرد: پس از خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم های جدید بویژه تحریم های نفتی باز این اقتصاد مقاومتی بود که به راهبردی برای برون رفت از این بحران تبدیل شد.

مقاومت شدید دولتی ها در برابر اقتصاد مردمی

استاد دانشگاه ابراز کرد: توفیق اجباری حاصل از تحریم ها باعث شد تا صادرات کالاهای غیر نفتی به شکل جدی تری دنبال شود، به بیان دیگر یک دهه قبل ایران بیش از 80 درصد از درآمد صادراتی خود را از فروش نفت کسب کرده بود اما هم اکنون توانسته این سهم را به کمتر از ۵۰ درصد برساند بدین ترتیب آسیب پذیری اقتصاد ایران در مقابل فشارهای خارجی ناشی از صادرات نفت و نوسانات قیمت نفت کاهش پیدا کرده است. 

مقسم با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بهترین شرایط و فرصت را برای بخش خصوصی و سرمایه گذاری فراهم آورد، بیان کرد: در واقع مردمی شدن اقتصاد از ارکان اصلی  اقتصاد مقاومتی است، با این حال اجرای اصل 44 قانون اساسی طولانی شده، خصوصی سازی با مقاومت های شدیدی مواجه است و انتظاری که از خصوصی سازی و اجرای این اصل می رفت، اتفاق نیفتاده است 

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به عدم واگذاری حدود 600 شرکت دولتی که در فهرست واگذاری های دو سال اخیر قرار داشتند، اذعان کرد: واقعی بودن واگذاری ها دغدغه دیگر مسئولان است به این شکل که بسیاری از شرکت ها با اینکه هنوز ماهیت دولتی دارند به عنوان شرکت های خصوصی به دنبال جذب امتیازات ویژه این بخش هستند.

وی متذکرشد: دولت می بایست تعهد کند اگر شرایط فعلی رفع شد سیاست های اقتصاد مقاومتی تغییر نمی کند، زیرا خیلی ها در بخش خصوصی نگرانند که سرمایه گذاری های کلان و قدم های بزرگی که بر می دارند پس از برداشتن تحریم ها فراموش شود و با آمدن دوباره پول نفت آنان به حال خود رها شوند.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد:همچنین بودجه سالانه می بایست به گونه ای تنظیم شده باشد که تهدید های ناشی از تحریم ها را به فرصتی برای کاهش مشکلات ساختاری اقتصادی کشور،افزایش تاب‌آوری اقتصاد و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی تبدیل می‌کند

مقسم مهم ترین راهکار برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را شامل برون گرایی اقتصاد دانست و گفت: تقویت درون زایی و رونق تولید بهبود معیشت و رفاه اجتماعی، اصلاحات ساختاری بودجه و برقراری انضباط مالی در بخش عمومی، توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد و تقویت نظام تامین مالی باید مورد توجه قرار می گیرد.

مانع تراشی عجیب محیط زیست برای پرورش دهنده قرقاول!

یکی از اصل های اقتصاد مقاومتی حضور بانوان و نقش آفرینی در تولید و افزایش سرانه تولید بنگاه های کوچک اقتصادی در کنار فعالیت بنگاه های بزرگ تولیدی است.

منصوره عزیزی یکی از بانوان پرورش دهنده قرقاول غرب گلستان است که با الهام گرفتن از اقتصاد مقاومتی و در شرایط سخت اقتصادی تسلیم شرایط نشده و به همراه همسر و خانواده خود پا به عرصه پرورش این حیوان زینتی گذاشته است.

منصوره عزیزی در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: در سال گذشته دستگاه جوجه کشی خریدم و قرار شد در ابتدا تخم مرغ و اردک خریداری کنم و در دستگاه جوجه کشی آن ها را به مرحله جوجه برسانم.

این بانوی کارآفرین غرب گلستان اذعان کرد: با بررسی در فضای مجازی پرورش غرقاول توجه من را به خود جلب کرد به همین جهت از چند فرد مورد اطمینان تخم نطفه دار قرقاول را برای جوجه کشی خریداری کردم و شروع به جوجه کشی و پرورش قرقاول کردم.

وی افزود: ابتدا کار را برای سرگرمی انجام دادم اما پس از بازخوردهای بسیار مثبتی که گرفتم و درآمدزایی مناسب به فکر تولید انبوه غرقاول به همراه خانواده خود افتادم.

عزیزی اضافه کرد: سال گذشته بیشتر جوجه های خود را از طریق برنامه دیوار فروختیم اما محیط زیست و منابع طبیعی فروش این پرنده را در این اپلیکیشن ممنوع کردند.

این بانوی کارآفرین گفت: دلیل ادارات این بود امکان فرار این پرنده یا رها سازی در طبیعت است که اگر رها شوند و با غرقاول خزری جفت گیری کند گونه این پرنده از بین می رود، پس از این موضوع طرح پرورش غرقاول خزری را ارائه دادیم که بازهم با مخالفت محیط زیست روبه رو شد.

اقتصاد مقاومتی تنها نسخه شفا بخش اقتصاد بیمار

با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر و تحریم های دشمنان نمی توان تمام نگاه خود را به خارج معطوف کرد و اگر هر چه این نگاه بیشتر به خارج باشد کاهش اعتماد به نفس عمومی و افزایش مصرف گرایی را به همراه خواهد داشت.

با توجه به اصل 44 قانون اساسی می توان به راحتی نقش فعالان اقتصادی خرد و کلان را در عرصه های مختلف اقتصادی پر رنگ تر کرد تا با تعامل بیشتر دولت ها چرخه تولید و اشتغال زایی بچرخد.

اقتصاد مقاومتی مانند سندهای ملی دیگر است که اگر به آن بر اساس آنچه نوشته شده عمل کرد می توان از آن به عنوان تنها نسخه شفا بخش اقتصاد بیمار کشور استفاده کرد.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.