1399-09-21 21:21
568
0
72019
خودکامگی روحانی؛

شکستن بی سابقه سوگند شرعی ریاست جمهوری / دفاع حسن روحانی از خودکامگی خود در هیات دولت

حسن روحانی در یکی از آخرین نوع از این دست اقدامات خلاف شرع در جلسه رسمی اخیر هیئت دولت مدعی شده است که: براى دولت کسی نمی تواند برنامه تعیین کند جز شخص رئیس جمهور! اصلا مردم برای همین برنامه ها است که پای صندوق رای می آیند...مردم در یک روز رای می دهند و برای ۴ سال عمل می خواهند.

به گزارش گلستان ما، حسن بیارجمندی فعال سیاسی گلستانی طی یادداشتی به سخنان اخیر رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت واکنش نشان داد و نوشت: در جمهوری اسلامی ایران حفظ شان و منزلت نهادهای قانونی از شان و منزلت فرد و شخص عهده دار آن اولی تر است و چه بسا تضعیف و تخریب خواسته یا ناخواسته این جایگاه ها به اصل و حیثیت نظام اسلامی لطمه و آسیب جبران ناپذیری وارد نماید. ازینرو حفظ حیثیت نظام اسلامی و نهادهای قانونی آن یک اصل مورد تاکید امامین انقلاب اسلامی بوده و هست

قوه مجریه و ریاست جمهوری از جمله قوا و نهادهای قانونی نظام جمهوری اسلامی است که اولین شخص مسئول حفظ حیثیت و منزلت قانونی آن؛ خود شخص رئیس جمهور است و به همین دلیل وفق اصل ۱۲۱قانون اساسی وی در جمع نمایندگان ملت ، رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی سوگند شرعی یاد و امضا می کنند :" بسم الله الرحمن الرحیم "من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیتهایی که بر عهده گرفته ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم. "

مخاطب این سطور کافی است لحظه ای تصور کند که یک فرد و شخص منتخب بعنوان رئیس جمهور بند بند این سوگند شرعی را بشکند ؛ آنگاه چه حیثیتی برای قوه مجریه و نهاد ریاست جمهوری باقی می ماند ! لذا علاوه بر خود رئیس جمهور ؛ وفق قانون اساسی هم، تک تک افراد ملت ، نمایندگان ملت و قوه قضاییه می بایست حافظ حیثیت و منزلت نهادهای قانونی کشور باشند و بطریق قانونی و شرعی، مورد و موارد این نقض و شکستن این سوگند شرعی را به شخص رئیس جمهور تذکر بدهند.

در مورد شخص حسن روحانی ما با یک مورد ویژه و خاص مواجه هستیم و حتی او را می توان رکورد دار شکستن این سوگند شرعی دانست! که متاسفانه کمتر مشاهده شده است که رسما به وی تذکر قانونی داده شده باشد که حرمت سوگند شرعی را حفظ کند و همین عدم تذکر منجر به افزایش و تکرار این شکستن ها و تعدد بی سابقه آن شده است!چه کسی امروز با وجود نظرسنجی های نگران کننده در خصوص تخریب و تضعیف جایگاه قانونی ریاست جمهوری( نه روحانی) پاسخگو است!؟

حسن روحانی در یکی از آخرین نوع از این دست اقدامات خلاف شرع در جلسه رسمی اخیر هیئت دولت مدعی شده است که : " براى دولت کسی نمی تواند برنامه تعیین کند جز شخص رئیس جمهور! اصلا مردم برای همین برنامه ها است که پای صندوق رای می آیند...مردم در یک روز رای می دهند و برای ۴ سال عمل می‌خواهند"

در حالی که به استناد اصل ۱۳۴ قانون اساسی :

3-اولا ریاست هیأت وزیران با رئیس جمهور است ... و با همکاری وزیران، برنامه و خط مشی دولت را تعیین می کند

2-ثانیا تعیین برنامه و خط مشی دولت با چنین همکاری دسته جمعی همچناکه این اصل صراحت دارد برای اجرای قوانین مصوب مجلس است و نه چیزی فراتر از قوانین و مستقل از آن.

3-ثالثا به همین دلیل و در همین ارتباط "رئیس جمهور در برابر مجلس مسئول اقدامات هیأت وزیران است."

حال آنکه حسن روحانی برخلاف سوگند شرعی یاد شده در خصوص پاسداری از قانون اساسی ؛ بطور خاص و علی رغم سوگند شرعی بر پرهیز از هرگونه خودکامگی؛ در جلسه رسمی هیات دولت علنا از خودکامگی خود در تعیین خط و مشی دولت و... دفاع کرده است ! آیا آنان که نظاره گر رسمی خوردن سوگند شرعی یاد شده بودند از جمله قوه قضائیه نباید حافظ چنین سوگند مقدسی باشند ؟ اگر در روزها و ماه های باقی مانده شاهد شکستن بیشتر این سوگند شرعی بودیم؛ نباید تعجب کنیم چون این روزها سکوت کردیم و از کنار این حرمت شکنی ها قانونی و شرعی به راحتی عبور کردیم! و امر به معروف و نهی از منکر نکردیم

ضمن اینکه حسن روحانی نباید فراموش کند که مردم در ۲اسفند ۹۸ به برنامه دیگری آری گفتند و انتظار عمل بدان دارند و این روحانی و دولت اوست که باید برنامه و خط مشی خود را در چند ماه آینده با آن هماهنگ کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.