1399-08-07 12:13
2341
0
71243
گلستان ما بررسی می کند :

دپوی سویای کشاورزان گلستانی در یک کارخانه خاص !

طبق یک توافق شفاهی تعاون روستایی استان سویای خریداری شده را فقط به کارخانه طلای سفید کلاله انتقال می دهد ، این امر علاوه بر هزینه سنگین حمل و نقل ، استقلال کشاورزان و تعاونی ها را برای فروش سویا زیر سوال برده است .

به گزارش گلستان ما ؛ این روزها کشاورزان گلستانی مشغول دروی محصول خود هستند ؛ سویا یکی از محصولاتی که استان گلستان در تولید آن رتبه های نخستین کشور را دارد ، گیاهی استراتژیک که هم منبع مهمی برای روغن خوراکی و هم محصولی مناسب برای تامین نهاده های دامی و خوراک دام ، از این جهت است که این روزها قیمت دلخواه کشاورزان را پیدا کرده است .

قیمت این محصول در سالهای گذشته به صورت تضمینی و در  حدود کیلویی 5 هزار تومان ارزیابی می شد اما امسال به دلیل کمبود نهاده ها در اثر عدم واردات و تامین خوراک دام و کمبود روغن خوراکی ، قیمت آن از حالت تضمینی و دولتی خارج شده و به صورت توافقی از کشاورز خریداری می شود .

طبق تماس تلفنی شب گذشته خبرنگار گلستان ما با یکی از شرکت های تعاونی تولید و برخی مراجع ذیربط این محصول در حال حاضر کیلویی بین 12 تا 13 هزار تومان از کشاورز خریداری می شود .

در حال حاضر اداره تعاون روستایی استان گلستان از طریق اتحادیه تعاونی های روستایی استان که مسئولیت آن با فردی بنام زنگانه است ،  وظیفه هماهنگی و تسهیلگری در امر خرید سویا مشارکت دارد .

متاسفانه شنیده شده که مدیران تعاون روستایی و اتحادیه استان گلستان در یک امر نامتعارف با رئیس اتاق بازرگانی استان (علی محمد چوپانی) قراردادی شفاهی بسته اند که سویای خریداری شده را به کارخانه طلای سفید کلاله ببرند .

یک منبع موثق در این رابطه به خبرنگار گلستان ما گفت : چوپانی بالغ بر 2.5 میلیارد تومان پول به تعاون روستایی گلستان داده تا این اداره بعد از خرید سویا توسط شرکتهای تعاونی تولید آن را بارگیری و روانه کاخانه اش در کلاله نمایند ، تا بحال نیز یک میلیارد بیشتر از پولی که وی به این اداره داده محصول سویا به کارخانه اش رفته است .

این منبع افزود : قبل از ورود چوپانی به بازار خرید سویا از کشاورزان ، این محصول از روی باسکول توسط آقای خ نماینده آقای مدلل خریداری و پول نیز نقدا به کشاورز تحویل داده می شد اما الان با این روند معلوم نیست پول کشاورز چقدر بعد از خرید سویا به وی داده می شود و ممکن است باعث نارضایتی هایی بشود .

خوب بود در چنین توافقی ابتدا منافع کشاورز و سپس شرکتهای تعاونی تولید دیده شود که به صورت مردمی و خودگردان اداره می شوند و ممکن است برای سویای خریداری شده از کشاورزان برنامه اقتصادی بهتری داشته باشند و با این سیستم تعاون روستایی استان نزدیک به 800 میلیون تومان به این واحدها ضرر می زند.

علی محمد چوپانی فعال اقتصادی استان گلستان و رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان است ، او علاوه بر کارخانه طلای سفید چندین کارخانه دیگر نیز در استان دارد و در این سالها توانسته با حمایت دولت تدبیر و امید فعالیتهای اقتصادی اش را گسترش دهد ، او همچنین ارتباط نزدیکی با آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان و رضا جعفری مسئول دفترش دارد.

در روزهای اخیر چوپانی به همراه کوچکی مدیر کل تعاون روستایی استان گلستان به دیدار آیت الله نورمفیدی رفته اند که این امر با انتقاد برخی کارکنان این اداره کل تعاون روستایی مواجه شده که چرا برای دیدار با آیت الله نورمفیدی از طریق نمایندگی ولی فقیه در این اداره کل هماهنگی صورت نگرفته است و افراد بیشتری برای دیدار با ایشان نرفته اند ؟ یا این شائبه وجود دارد که برای تقویت جایگاه مدیر کل چنین دیداری با هماهنگی چوپانی صورت گرفته است !

در حال حاضر کارخانجاتی نظیر سویابین و خاوردشت هم در استان گلستان وجود دارند که نیاز به سویا دارند و از طرفی بسیاری از شرکتهای تعاونی تولید و برخی مدیران تعاون روستایی شهرستانها از این روند ناراضی هستند و آن را یک تصمیم یک طرفه و اجباری می دانند که استقلال کاری و مالی آنها را زیر سوال برده است .

از طرفی حمل سویا از بندرگز تا کلاله هزینه سنگین حمل و نقل و جابجایی را باعث شده و این امر نیز باعث نارضایتی مدیران این حوزه شده است .

لذا این رسانه آمادگی دارد تا پاسخ مدیران تعاون روستایی استان گلستان و اتحادیه استان و مدیران کارخانه طلای سفید کلاله را جهت تنویر افکار عمومی منتشر نماید .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.