1399-08-05 08:30
551
0
71206

آگهی فروش خانه‌های 35 میلیارد تومانی در گرگان برای کدام مشتریان؟/ مستاجران مبهوت قیمت‌های لاکچری می‌شوند

خانه‌های لاکچری با قیمت‌های رویایی برای کدام مشتریان در سایت‌های آگهی بارگذاری می‌شود، قیمت‌های سربه فلک کشیده‌ای که فقط آیینه دق خریداران در این سایت‌های تبلیغاتی شده است.

به گزارش گلستان ما، رسانه‌ها باید حرف مردم را بزنند، از گرانی مسکن که داغ بر دل مستاجران گذاشته تا اقلامی که روز به روز گرانتر می‌شوند، هر روز باید شاهد رکورد زدن چیزی باشیم، وضعیت قیمت مسکن برای کسانی که حقوق ماهانه ۲ میلیون تومان می‌گیرند تقریبا شبیه یک رویاست، انگار بازار به دست دلالان می‌چرخد تا نظارت مسوولان!؛ این واژگان بانوی دردمندی است که با همسر و سه فرزندش در خانه‌ای استیجاری با حقوق ناچیز کارگری شب را روز می‌کنند.

* قشر مستضعف حق زندگی و حق شهروندی دارد

می‌گوید همسرم کارگر است شب و روز او را نمی‌بینیم، کار او را خسته نمی‌کند اما از اینکه حقوق چندرغازی که درمی‌آورد جوابگوی معیشت زندگیمان نیست واقعا از رسم روزگار خسته و نالان می‌شود، می‌گوید؛ می‌خواهم حرف دلم را بزنم و شما که تریبون مردم هستید این گلایه‌ها را به گوش کسانی که برای ما تصمیم می‌گیرند برسانید و به آنها بگوئید قشر مستضعف هم حق زندگی دارد، حق شهروندی دارد، حق گلایه دارد، آنقدر در زندگی صرفه‌جویی می‌کنیم اما حقوق همسرم کفاف این را نمی‌دهد که حداقل پس‌اندازی داشته باشیم، همه درآمدمان خرج خوراک و اجاره خانه می‌شود.

این زن جوان ادامه می‌دهد بعضی از مالکان خانه‌ها رحم و مروت ندارند، اجاره خانه در محلات قدیمی با امکانات بسیار ضعیف بالاست و از توان ما خارج است، این شرایط باعث شده تا زندگی بسیار سختی را پشت سر بگذاریم، نه کار درست و حسابی پیدا می‌شود که همسرم حقوق خوبی داشته باشد تا از شر این وضعیت خلاص شویم و نه وضعیت بازار ثبات دارد تا کمی به آینده امیدوار باشیم.

این بانوی جوان گرگانی در حالیکه سختی روزگار آستانه تحمل‌اش را پایین آورده به ناگاه اشک‌های چشمانش سرازیر می‌شود و می‌گوید: ما نگران خودمان هستیم و از آینده بچه‌ها هراس داریم که چه پیش می‌آید، کاش مسوولان گاهی به نقاط پایین شهر و یا حتی حاشیه شهر قدم بگذارند و از نزدیک وضعیت زندگی ما را ببینند.

* تلاش برای خرید یک خانه 50 متری در گرگان

هنوز صحبت‌های این خانم تمام نشده، مرد میانسالی که متوجه گفت‌وگوی ما شده وارد بحث می‌شود؛ گرانی این روزهای بازار واقعا بی حساب و کتاب است، چرا باید همه اجناس به قیمت دلار گره بخورد، تا قیمت دلار بالا می‌رود، بازار از هم گسیخته‌تر می‌شود، انگار قیمت مرغ و تخم‌مرغ، گوجه و بادمجان هم به دلار وابسته است، مردم هم به یکدیگر انصاف ندارند، این از وضعیت بازار معیشتمان؛ خدا به داد مردم برای خرید یخچال و تلوزیون برسد، دیروز برای دخترم که دم بخت است رفتیم که جهیزیه بخریم قیمت یخچال معمولی ۲۰ میلیون تومان، گاز فردار معمولی ۶ میلیون تومان، ماشین لباسشویی ۱۵ میلیون تومان یعنی با این قیمت‌های سر به فلک کشیده بگذارم دخترم در خانه بماند و به خانه بخت نرود، بهتر است.

این مرد میانسال هم از وضعیت قیمت مسکن نالان است، دائما سرم در گوشی است، سایت‌های دیوار و شیپور را هر روز چک می‌کنم تا برای پسرم خانه بخریم، ۲۰۰ میلیون تومان با خون و دل بسیار پس‌انداز کردیم حالا نمی‌توانیم یک خانه ۵۰ متری در گرگان بخریم که پسر ۳۰ ساله‌مان را سر و سامان دهیم.

لابلای آگهی این سایت‌های تبلیغات برایم جالب بود خانه‌های ۳۵ میلیارد تومانی در گرگان برای کدام مشتریان تبلیغ می‌شود، ما اگر تمام عمرمان با همسر و فرزندانم شبانه‌روز کار کنیم بعد از ۴۰ سال اگر عمری برایمان باقی باشد به چنین پس‌اندازی در زندگی نمی‌رسیم! یعنی شکاف طبقاتی بین مردم با این قیمت‌ها از زمین تا آسمان است، حتی گاهی مستاجران مبهوت قیمت‌های لاکچری می‌شوند.

در سایت‌های تبلیغاتی خانه‌ها «بی‌حساب و کتاب» قیمت می‌خورند، از متری ۵ میلیون تومان تا متری ۲۵ میلیون تومان دیده می‌شود حتی در برخی از این تبلیغات، پیشنهادات ویژه با وام ۲۴۰ میلیارد تومانی برای سرمایه‌گذاری به چشم دیدم که برایم غیرقابل تصور است.

خرید واحدهای مسکن مهر که برای خانوارهای کم درآمد دست‌یافتنی بود، اکنون در سایت زیتون منطقه «سعدآباد» به ۴۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان رسیده و اصلا تابع ضوابط قیمتی خاص نیست، واحدهایی که تا چند وقت پیش قیمت آن حدود ۲۷۰ میلیون تومان بود، در مدت چندماه چنان سربه فلک کشید که از حل یک معادله ریاضی هم سخت‌تر است.

من یک بازنشسته هستم که مستمری ماهانه‌ام حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، با این حقوق چه کاری از دستم برمی‌آید، چند ساعتی هم با ماشین مسافرکشی می‌کنم تا در مخارج زندگی گیر نکنم، واقعا از خدا می‌خواهم که عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.

 

 

* چشم‌انداز مشخصی در بازار مسکن وجود ندارد

یک کارشناس بخش مسکن در استان گلستان گفت: قیمت مسکن در سال‌های اخیر نوسانات زیادی داشته و رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده است، از دلایل این اتفاق می‌توان به کمبود مسکن و رشد بی‌رویه مصالح همچنین هزینه ساخت اشاره کرد.

سیداحمد حسینی با اشاره به ارتباط دوسویه قیمت مسکن و دلار بیان کرد: اگر دلار به ثبات برسد بازار مسکن از تلاطم نوسانی نجات خواهد یافت و به آرامش می‌رسد این شرایط باعث شده تا خرید مسکن برای برخی از خانوارها یک کالای لوکس و دور از دسترس باشد.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز مشخصی در بازار مسکن وجود ندارد، گفت: رشد بی‌ضابطه قیمت مسکن باعث شده تا قدرت خرید مردم به خصوص برای قشر کم درآمد و آسیب‌پذیر در این بخش به شدت احساس شود و لازم است دولت و مجلس طرح‌های ضرب‎الاجلی اتخاذ کنند.

این کارشناس بخش مسکن با اشاره به اینکه پایین بودن قدرت خرید مردم در بخش مسکن سبب شده تا آنها نقدینگی خود را بصورت سپرده در بانک سرمایه‌گذاری کنند، افزود: پایین بودن درآمد سرانه مردم استان گلستان سبب شده تا دهک‌های ضعیف جامعه در تامین مسکن دچار مشکلات زیادی شوند و نیاز است مسوولان فکر اساسی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه داشته باشند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : فارس

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.