1399-06-30 12:06
1474
0
70438
گزارش گلستان ما از 14 سال بلاتکلیفی مردم ؛

پتروشیمی گلستان هیاهو برای هیچ!/ گره ای که دندان دولت تدبیر هم بازش نکرد

وقتی به بازار بورس مراجعه می کنیم با نمادی با عنوان شستان رو به رو می شوید که به پتروشیمی گلستان اختصاص دارد و قیمت آن نیز یک دهم پتروشیمی های فعال کشور است، سوال مطرح می شود که چرا این قیمت برای پتروشیمی گلستان تعیین شده است؟

هادی احمدی-به گزارش گلستان ما، ماجرا به سال 84 بر می گردد جایی که ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان مصوبه هیات وزیران در سفر اول دولت نهم به استان گلستان شد.

آذر 85 کلنگ این مجتمع پتروشیمی با حضور مسئولان وقت وزارت نفت به زمین خورد و بیش از 94 هزار سهام دار گلستانی و غیرگلستانی در طرح پتروشیمی گلستان سرمایه گذاری کردند، اما پس از حدود 14 سال اکنون این مجموعه نا تمام دچار چالش ومشکلاتی عدیده ایست و هنوز حتی مجوزهای کاغذی خود را نیز دریافت نکرده است.

گلستان ماند و یک تابلو

پتروشیمی گلستان در زمینی به مساحت تقریبی ۳۰۰ هکتار در حد فاصل ۳۰ کیلومتری شهرستان گرگان، جاده اینچه برون، واقع شده است که ظرفیت تولید سالیانه 1073 هزار تن اوره و 677 هزار تن آمونیاک در این طرح پیش بینی شده است.

این پروژه در همان سال های اولیه امید و نگاه های بسیاری را به خود جلب کرد تا جایی که آورده مالی 28میلیارد تومانی را به همراه داشت و علاوه بر آن امیدهای بسیاری را برای ایجاد اشتغال و خروج گلستان از محرومیت داشت.

در همان روزهای اول بود که نمایندگان و مسوولان وقت استان و وزارت نفت با قرار دادن تجهیزات ساده در محل احداث پروژه و نصب تابلو سعی بر این داشتند تا به مردم این را بقبولانند قرار است پروژه ای راه بیفتد تا استان را دگرگون کند اما هر چه گذشت علاوه بر اینکه تجهیزات نصب شده کم شد، وعده ها هم فراموش شد و گلستان ماند و یک تابلو.

یک گره دیگر از پتروشیمی گلستان باقی مانده است

هادی حق شناس در گفتگو با این پایگاه خبری در خصوص پتروشیمی اظهار کرد: به سرانجام رساندن و تعیین تکلیف چندین طرح را از ابتدا که وارد استان شده‌ام در دستور کار قرار داده و همچنان پیگیر آن هستم.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: در دیدار با مجمع نمایندگان استان هم تأکید کردم آب، برق، آسفالت موضوعاتی است که توسط نمایندگان و مدیران اجرایی در گذشته پیگیری شده و در آینده هم پیگیری می‌شود؛ باید پیگیر موضوعاتی باشیم که از سوی دستگاه‌های خدمات‌ رسان در روال عادی انجام نمی‌شود اما در استان تحول ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه تا زیرساخت‌ها در استان تأمین نشود، زمینه تحول و صنعتی شدن استان فراهم نمی‌شود، ادامه داد: چندین پروژه را در همان ابتدا پیگیری کرده و همچنان پیگیر تعیین تکلیف و به سرانجام رساندن آن‌ها هستم.

حق شناس بیان کرد: توسعه پرورش میگوی گمیشان، اکتشاف نفت و گاز، احداث بندر، تعیین تکلیف راه آهن و پتروشیمی، تصویب و اجرای منطقه آزاد و دو طرح کشت و صنعت از موضوعاتی است که پیگیر به سرانجام رساندن آن‌ها در استان هستیم.

استاندار گلستان از آغاز عملیات حفاری برای اکتشافات نفت و گاز در گمیشان خبر داد و گفت: پیگیر تصویب و اجرایی شدن منطقه آزاد اینچه برون، راه آهن گرگان- مشهد و احداث بندر هستیم.

حق شناس به پیگیری‌ها برای حل مشکلات پتروشیمی گلستان هم اشاره و بیان کرد: در ماه‌های گذشته گره اصلی پتروشیمی گلستان باز شده و یک گره دیگر باقی مانده و امید داریم در ماه‌های آینده این پروژه به سرانجام برسد.

پتروشیمی راه گشای معضل بیکاری گلستان است

رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: برای حل موضوع پتروشیمی با بانک سپه صحبت‌هایی شده چراکه معتقدم موضوع پتروشیمی قابل حل شدن است.

سنگدوینی گفت : تمام هم و غم مجمع نمایندگان گلستان و استاندار حل شدن موضوع پتروشیمی است تا بعد از ۱۴ سال به سرانجام برسد و اگر هم حل نمی‌شود روراست به مردم گفته شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید در کنار سرمایه گذار باشند و مشکلات آن‌ها را پیگیری و حل کنند.

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: استاندار گلستان اهتمام ویژه‌ای به همکاری و حمایت از سرمایه گذاران در استان دارد و نیاز است حمایت بانک‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی از تولیدکنندگان افزایش یابد.

وی عنوان کرد: اگر مشکلات چند طرح اقتصادی که امروز در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح شد، حل شود بیش از ۱۰ هزار شغل در استان ایجاد می‌شود.

سنگدوینی با اشاره به اینکه استاندار گلستان پیگیر تعیین تکلیف موضوع پتروشیمی گلستان است و در این زمینه اتفاقات خوبی رقم می‌خورد، تصریح کرد: اشتغال مهم‌ترین مطالبه مردم گلستان است و باید تلاش دستگاه‌های اجرایی و مجمع نمایندگان استان در راستای حل معضل بیکاری، حمایت از تولیدکنندگان و به ثمر رساندن پروژه‌های بزرگ اقتصادی باشد.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان :باید از دلسردی سهامداران جلوگیری کرد

رحمت الله نوروزی دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان نیز با بیان اینکه مسئولان باید خواسته‌های اساسی از رییس جمهوری داشته باشند اظهارکرد: به سرانجام رسیدن طرح‌های بنیادی چون پتروشیمی می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

نوروزی همچنین با بیان اینکه پتروشیمی گلستان در سال 85 کلنگ زنی شد و قرار بود طی سه سال به بهره‌برداری برسد، تصریح کرد: مردم از تداوم تاخیر در بهره برداری از پتروشیمی نگران هستند که باید این مساله مورد توجه مسئولان استانی و ملی قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود100 هزار نفر از گلستانی ها سهامدار پتروشیمی هستند که باید قدر این میزان مشارکت مردم در پروژه‌های بزرگ اقتصادی را دانست و از دلسردی بیشتر آنان جلوگیری کرد تصریح کرد: تنها با اجرای پروژه‌های بزرگ می توان بیکاری را مهار کرد و محرومیت‌های مضاعف استان را کاهش داد.

سهامداران پتروشیمی گلستان مراقب سودجویان باشند

حجت الاسلام سیدحسینی در خصوص آخرین وضعیت پتروشیمی گلستان، ابراز کرد:اگر در آینده موضوعی مطرح شد در خصوص پتروشیمی گلستان مردم حساس نشوند، تصمیم ها به نفع مردم است می خواهیم مدیریت بر عهده کسی بیفتد که پتروشیمی راه اندازی شود.

دادستان مرکز استان، یادآورشد: نظر ما این است مدیریت فعال شود تا مدیریت جدید کار را راه بیندازد به همین جهت سهامداران مراقب باشند اسیر سودجویان بازار بورس نشوند.

سیدحسینی بیان کرد: بحث‌های مختلفی درباره موضوع پتروشیمی گلستان مطرح است و ما هم ورود پیدا کرده‌ایم به مردم عزیز عرض می‌کنم که هر اقدامی را که دستگاه قضایی انجام داد بدانید که به نفع مردم و سهامداران خواهد بود.

وی افزود: اگر موضوعی در آینده مطرح شد، مردم نگران نباشند و می‌خواهیم که مدیریت پتروشیمی دست افرادی باشد که بتوانند این پتروشیمی را در مسیر خوبی قرار دهند تا اشتغالزایی ایجاد شود و سهامداران به آن سرمایه‌گذاری که کردند، برسند.

دادستان مرکز استان متذکر شد: در حال حاضر پروژه متوقف شده و ما نظرمان این است مدیریت جدید باید برای پتروشیمی تعیین و فعال شود و تخلفاتی که صورت گرفته با قاطعیت رسیدگی خواهد شد.

کاغذبازی عاملی برای تورم نه جهش تولید

مقام معظم رهبری در ده سال گذشته با توجه به شرایط اقتصادی کشور بر مسئله های تولید و معیشت تاکید ویژه ای داشته اند که این موضوع در نامگذاری هایی که در ابتدای سال ها رخ می دهد مشخص است.

حال کارشناسان بر این باورند تنها موضوعی که می تواند در این دوران تحریمی که علیه جمهوری اسلامی رخ داده به کشور کمک کند تولید است تاعلاوه بر ایجاد اشتغال در زمینه های ارز آوری و تولید کالا برای کشور تاثیر گذار باشد.

وقتی به بازار بورس مراجعه می کنیم با نمادی با عنوان شستان رو به رو می شوید که به پتروشیمی گلستان اختصاص دارد و قیمت آن نیز یک دهم پتروشیمی های فعال کشور است، سوال مطرح می شود که چرا این قیمت برای پتروشیمی گلستان تعیین شده است؟

پاسخ این سوال مهم به عقیده برخی اقتصاددانان در نمودارهای مالی مختلف نیست بلکه در یک تابلو ساده است که در بیابانی نصب شده و آن "محل احداث پتروشیمی گلستان" است.

پتروشیمی گلستان این روزها حتی از یاد سهامداران آن نیز رفته و هیچ اثری برای پیشرفت فیزیکی مشاهده نمی شود کاری که نه تنها به اقتصاد کشور کمکی نمی کند بلکه آسیب زا و تورم آفرین است و اگر افرادی به قوانین شرع در معاملات مقید باشند خرید و فروش اینگونه از سهم ها که فقط بر روی کاغذ هستند و دردی را دوا نمی کنند اشکال شرعی دارد.

تعیین تکلیف؛ تنها راه حل پتروشیمی گلستان

موضوعی که شاید بیش از هر چیزی به پیشرفت گلستان ضربه می زند عدم تعیین تکلیف برای پروژه های این چنینی است، دولت تدبیر و امید که در پایان عمر 8 ساله خود قرار دارد می تواند با تعیین تکلیف این پروژه کمک شایانی به سهامداران کند.

اگر این پروژه قرار نیست به بهره برداری و مراحل آغازین احداث برسد پس چرا سهام آن در بورس خرید و فروش می شود که عامل ایجاد تورم شود و اگر هم قرار است به مرحله احداث برسد چرا این تصمیم در سفرهای قبلی دولت به استان تصمیم گیری نشد.

با توجه به اینکه در دوره های گذشته و این دوره گلستان در کمیسیون انرژی نیز نماینده دارد می توان این توقع را داشت تا نمایندگان گلستان به صورت جدی در این سال هایی که فرصت دارند حداقل با پیگیری پروژه تکلیف آن را در دولت مشخص کنند.

تهیه گزارش : هادی احمدی

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.