1399-05-21 09:08
4070
0
69827
موفقیتی بزرگ در علم پزشکی ؛

کشف راز ترمیم زخم توسط دانشمند گرگانی

دلارام شکیبا دانشمند گرگانی توانسته با پشتکار خود تیمی از پژوهشگران را سرپرستی کند که به راز ترمیم زخم پی ببرند.

به گزارش گلستان ما ؛ معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان با خانواده دلارام شکیبا دانشمند گرگانی دیدار کرد.

عبدالرضا چراغعلی در این دیدار ضمن تجلیل از خانواده این دانشمند گرگانی در تربیت چنین فرزندی ، اظهار کرد که قرار شده با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان کرسی نمادین برای وی در دانشگاه در نظر گرفته شود .

دلارام شکیبا دانشجوی سال پنجم دانشگاه علوم پزشکی گلستان بود که برای ارائه مقاله در  بیست و سومین کنفرانس بین اللملی دانشجویان و فارغ التحصیلان پزشکی موسوم به   ESC (کنفرانس دانشجویان اروپا)  آلمان انتخاب می شود  تا از زحمات و توانمندیهای جوانان ایرانی دفاع کند.

او که برای  دومین بار در کنفرانس علمی در اروپا شرکت بود ، با حضور در کلینیک "تخصصی شریته  در برلین آلمان،" به عنوان  بزرگ ترین بیمارستان آموزشی اروپا  با ارائه عنوان مقاله  " تاثیر بیماری مزمن سیروز( نوعی بیماری کبدی) بر روی قلب وتاثیر دارویی که از اختلالات ناشی این بیماری جلوگیری می کند" موفق شد از بین 60 مقاله تخصصی شرکت کننده از اروپا، امریکا و آسیا، عنوان مقاله برگزیده قلب را  از نظر داوران با شایستگی کسب کند.

در کنگره بین اللملی برلین 30 نفر از ایران در بخش های مختلف علوم پزشکی شرکت داشتند که یک نفر دیگر آز آن ها از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان بود اما او فقط توانست عنوان مقاله برتر بدست آورد.

حالا خبر رسیده پژوهشگران آمریکایی به سرپرستی «دلارام شکیبا» دانشمند گرگانی موفق شدند راز ترمیم زخم را بیابند ، وب‌سایت رسمی دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس اعلام کرده ، هنگامی که زخمی روی پوست ایجاد می‌شود، سلول‌های بدن به سرعت فرآیند ترمیم پوست را آغاز می‌کنند.

اگرچه نحوه ترمیم زخم توسط سلول‌ها و شکل‌گیری زخم‌ها مشخص است اما پژوهشگران «دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس» (WUSTL) ‌به سرپرستی «دلارام شکیبا»، دانشمند ایرانی این دانشگاه، برای نخستین بار توانستند چگونگی آغاز این فرآیند را نشان دهند و بینش‌های جدیدی را در مورد ترمیم زخم، فیبروز و متاستاز سرطان فراهم کنند.‌

شکیبا و همکارانش، روشی‌را کشف کردند که فیبروبلاست‌ها به وسیله آن با ماتریس خارج سلولی در تعامل قرار می‌گیرند.

آنها نوعی فرآیند بازگشتی را کشف کردند که بین سلول‌ها و محیط اطراف آنها وجود دارد و در ساختار سلول‌هایی که پیشتر ناشناخته بوده‌اند نیز دیده می‌شود. ‌

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.